Plikten til å føre innsideliste videreføres som tidligere i MAR, men det innføres flere krav til listens form og innhold, samt nye krav til oppbevaring av listen.

Det foreslås at verdipapirhandelloven § 3-5 om føring av innsidelister erstattes av MAR artikkel 18 “Insider lists”. Dette vil blant annet medføre følgende endringer i norsk rett:

  • Det innføres spesifikke formkrav til innsidelisten
  • Det stilles flere innholdskrav til innsidelisten slik at det må innhentes mer informasjon om personene som føres på innsidelisten
  • Personene som føres på innsidelisten må skriftlig bekrefte at de er klar over hvilke plikter innsideposisjonen medfører
  • Det stilles nye krav til oppbevaring av innsidelisten
Listeføringsplikten

Ved innføringen av MAR vil verdipapirhandelloven § 3-5 om føring av innsidelister oppheves og erstattes av MAR artikkel 18 “Insider lists”. Det skjer ingen endring i selve plikten til å føre innsideliste, men det vil innføres uniforme og mer omfattende krav til innholdet i listen. I tillegg vil personkretsen som skal omfattes av innsidelisten snevres inn.

Tilsvarende som etter gjeldende regler pålegges utsteder å føre innsideliste etter MAR. Utsteder kan delegere listeføringen til personer som opptrer på utsteders vegne eller regning (for eksempel rådgivere), men vil likevel alltid være ansvarlig for at listeføringsplikten overholdes.

Nytt med MAR er at utsteders rådgivere (eller andre som opptrer på utsteders vegne eller på utsteders regning) pålegges en selvstendig plikt til å føre egen innsideliste og oversende denne til tilsynsmyndigheten på forespørsel. Dersom utsteder fører innsideliste selv vil det derfor, ifølge departementet, ikke være nødvendig å angi opplysninger om andre enn kontaktpersonen til den aktuelle rådgiveren på utsteders liste.

Nye krav til form og innhold

Med MAR vil det innføres nye form- og innholdskrav til innsidelisten. I kommisjonsforordning 2016/347 er det gitt maler for tre typer innsidelister:

  • Vanlig ad-hoc innsideliste
  • Permanent innsideliste
  • Innsideliste for SMB-selskap

Utstedere og rådgivere er forpliktet til å benytte de oppsatte malene. Felles for de tre malene er at det må innhentes mer informasjon om hver person som føres på listen (herunder fødselsdato, personnummer, telefonnummer til arbeid og privat, samt privat adresse).

Den vanlige ad-hoc innsidelisten er listen som normalt føres når det oppstår innsideinformasjon om utsteder. Tidligere har utsteder, eller noen på utsteders vegne, som regel ført én innsideliste for innsideinformasjon tilknyttet én transaksjon. I henhold til MAR skal innsidelisten nå inndeles i seksjoner basert på den konkrete innsideinformasjonen som vedkommende har mottatt. Dette innebærer at innsidelisten kan bli mer omfattende og krevende å føre enn tidligere.

Den permanente innsidelisten er valgfri for utsteder. Formålet med den permanente listen er at utsteder får en oversikt over hvilke personer som alltid må anses å ha tilgang til innsideinformasjon om utsteder. Forskjellen mellom den vanlige innsidelisten og den permanente innsidelisten er at den vanlige innsidelisten gjelder spesifikk innsideinformasjon knyttet til hendelser, mens den permanente innsidelisten gjelder personer. Den permanente innsidelisten erstatter derfor ikke den vanlige innsidelisten. Når det oppstår innsideinformasjon om utsteder må den vanlige innsidelisten føres.

Ved MAR unntas utstedere med finansielle instrumenter tatt opp til handel på et SMB-marked fra plikten til å føre innsideliste. Årsaken til at slike selskap unntas fra listeføringsplikten er at det anses som byrdefullt å kontinuerlig føre og oppdatere innsidelister. For å kunne benytte unntaket fra kravet om listeføring må utsteder treffe alle rimelige tiltak for å sikre at personer med tilgang til innsideinformasjon er kjent med de pliktene som tilgang til innsideinformasjon medfører, og de sanksjonene som gjelder for innsidehandel og ulovlig spredning av innsideinformasjon.

I tillegg må utsteder være i stand til å nedtegne en innsideliste slik at listen kan oversendes til tilsynsmyndigheten på forespørsel. I praksis kan det derfor være fornuftig også for SMB-utstedere å føre innsideliste fra innsideinformasjon foreligger.

Oppdatering og oppbevaring av innsidelisten

Det stilles krav om oppdatering av innsidelisten dersom nye personer får tilgang til innsideinformasjon, dersom årsaken til at en person som er ført på listen endres eller dersom en person ikke lenger har tilgang til innsideinformasjon. Dato og klokkeslett for endring av listen skal nedtegnes ved hver oppdatering. Det er nå også et eksplisitt krav om elektronisk format på innsidelisten.

En viktig praktisk regel er at hver versjon av innsidelisten skal oppbevares i fem år etter at listen er opprettet og oppdatert.

Etter gjeldende rett skal listen oppdateres “fortløpende”, men etter MAR skal listen oppdateres “umiddelbart”. Det kan derfor se ut til at kravet til å oppdatere innsidelisten strammes inn.

Endring av personkretsen som skal føres på listen?

Etter gjeldende regler skal det føres innsideliste “over personer som gis tilgang til innsideinformasjon”. I følge MAR gjelder listeføringsplikten for personer som er ansatt hos utsteder (og utsteders rådgivere) og som har tilgang til innsideinformasjon eller på annen måte utfører oppgaver hvor de har tilgang til innsideinformasjon føres på listen. Dette vil nok ikke innebære en særlig praktisk endring da personer som føres på innsidelisten etter dagens regler normalt er utsteders ansatte og styremedlemmer, samt utsteders rådgivere. Det bemerkes også at det skal føres egne lister ved markedssonderinger som omfatter en bredere personkrets.

Erklæring fra personer som føres på listen

Nytt med MAR er at personer som føres på innsidelisten må avgi en skriftlig erklæring til utsteder (eller rådgivere som fører egen innsideliste) om at de er kjent med pliktene som tilgang til innsideinformasjon medfører og at de er klar over sanksjonene ved innsidehandel og ulovlig spredning av innsideinformasjon. Dette innebærer at utstedere og rådgivere må informere hver enkelt person at de er ført på listen og sørge for å innhente skriftlig erklæring fra samtlige som føres på listen.

Hvordan må utstedere og rådgivere forholde seg til de nye reglene om innsidelisten?
  • Utarbeide nye maler for innsidelister i tråd med kommisjonsforordning (EU) 2016/347.
  • Sørge for at innsidelisten oppdateres  umiddelbart dersom det oppstår endringer.
  • Informere samtlige personer på innsidelisten om at de er ført på innsidelisten.
  • Innhente en skriftlig erklæring fra samtlige personer som føres på innsidelisten.

I praksis vil nok mange utstedere benytte eksterne tjenester som for eksempel Oslo Børs’ InsiderLog for å sikre overholdelse av de nye reglene om listeføring

De nye reglene om innsidelister er et av mange emner som kan være relevant for deg og din virksomhet. Her har vi sortert de mest sentrale endringene som følger av MAR for utstedere, tilretteleggere og styremedlemmer:

Tilbake til hovedsiden for MAR Insights.