Endringer i forbudet mot markedsmanipulasjon og nye regler om tilbakekjøpsprogrammer og stabilisering
Forbudet mot markedsmanipulasjon
Forbudet mot markedsmanipulasjon videreføres hovedsakelig gjennom MAR artikkel 12 “Market manipulation” og artikkel 15 “Prohibition of market manipulation”, men forbudet utvides til også å gjelde manipulering av blant annet referanseverdier, eller benchmarks (som f.eks. NIBOR).
Forbudet rammer, som tidligere, handlinger som forstyrrer markedsmekanismene på en slik måte at det skapes et feilaktig markedsbilde. Spredning av informasjon som er misvisende eller falsk rammes også av forbudet.
Listen med eksempler på handlinger og atferd som skal anses som markedsmanipulasjon videreføres som rettslig standard, og nevner blant annet inngåelse av transaksjoner, plassering av handelsordre eller enhver annen atferd som påvirker eller kan påvirke finansielle instrumenter (eller underliggende varekontrakter i spot-markedet og auksjonerte produkter basert på utslippskvoter) som:
- gir eller er egnet til å gi falske eller villedende signaler om tilbudet av, etterspørselen etter, eller prisen for slike instrumenter
- sikrer eller er egnet til å sikre prisen for ett eller flere slike instrumenter
- er egnet til å påvirke prisen på slike instrumenter der det benyttes falske planer eller enhver annen form for bedrag eller påfunn
- spredning av informasjon gjennom media eller på andre måter som gir eller er egnet til å gi falske eller villedende signaler, eller som sikrer eller er egnet til å sikre prisen, samt spredning av rykter basert på informasjon som vedkommende visste eller burde visst var falsk eller villende
Det vil fortsatt gjelde indikatorer som skal tas i betraktning i vurderingen av om det foreligger markedsmanipulasjon. Nytt med MAR er at det gis en rekke presiseringer til indikatorene.
Det er verdt å merke seg følgende punkter om de nye reglene i MAR om markedsmanipulasjon:
- Forbudet utvides til å gjelde enhver atferd som gir eller er egnet til å gi falske eller villende signaler, eller som sikrer eller er egnet til å påvirke prisen som nevnt ovenfor. Med MAR vil forbudet derfor ikke lenger kun ramme atferd som knytter seg til transaksjoner og handelsordre.
- Handelsordre, transaksjoner og enhver annen atferd vil etter MAR regnes som markedsmanipulasjon hvis de er egnet til å sikre en pris på et unormalt eller kunstig nivå. Etter gjeldende regler er det krav om at transaksjonen eller handelsordren faktisk sikrer prisen på et unormalt eller kunstig nivå.
- Spredning av opplysninger som sikrer eller som er egnet til å sikre prisen rammes av forbudet. Dette kommer altså som et eksplisitt tillegg til informasjon som gir eller er egnet til å gi falske eller villedende signaler.
- Spredning av falsk eller villedende informasjon i relasjon til referanseverdier rammes dersom vedkommende visste eller burde ha visst at informasjonen var falsk eller villedende. I tillegg rammes enhver atferd som virker manipulerende på utregningen av en referanseverdi.
- Eksemplene på handlinger som må anses for å utgjøre markedsmanipulasjon videreføres, men det oppstilles to nye eksempler som i dag ikke er å finne i norsk rett. Det ene knytter seg til innleggelse av handelsordrer ved hjelp av elektroniske handelsmidler og der markedet forstyrres på nærmere angitte måter. Det andre knytter seg til kjøp eller salg av utslippskvoter eller underliggende derivater i annenhåndsmarkedet med den virkning at auksjonsprisen på produktene fikseres på et unormalt eller kunstig nivå eller at budgiverne villedes.
I kommisjonsforordning 2016/522 er det blant annet gitt nærmere presiseringer av indikatorene for markedsmanipulasjon og indikatorer på manipulativ atferd. Kommisjonsforordningen finnes her.
Regler om tilbakekjøpsprogrammer
Safe-harbour unntaket om at tilbakekjøpsprogrammer og kursstabilisering som gjennomføres i tråd med “safe harbour”-reglene ikke rammes av forbudet mot markedsmanipulasjon videreføres med MAR. Nytt med MAR er at unntaket også skal gjelde forbudet mot innsidehandel og forbudet mot ulovlig spredning av innsideinformasjon.
Det påpekes at unntaket kun vil gjelde for innsideinformasjon som knytter seg til tilbakekjøpsprogrammet og stabiliseringstiltakene, slik at innsidehandel ikke vil tillates generelt gjennom et tilbakekjøpsprogram.
De fleste “safe harbour”-reglene videreføres som tidligere; for at tilbakekjøpsprogrammet skal falle innenfor unntaket må formålet med tilbakekjøpsprogrammet fortsatt være å enten:
- redusere utsteders kapital;
- oppfylle forpliktelser som følge av gjeldsinstrumenter som kan konverteres til egenkapitalinstrumenter; eller
- oppfylle forpliktelser knyttet til aksjeopsjonsprogrammer eller andre tildelinger av aksjer til ansatte eller til medlemmer av administrative, ledelses- eller tilsynsorganer i utsteder eller et tilknyttet selskap.
Det stilles flere detaljerte krav til tilbakekjøpsprogrammer i kommisjonsforordning 2016/1052 om offentliggjøring og rapportering, vilkår for handel og handelsrestriksjoner som er i tråd med de gjeldende regler. Kommisjonsforordningen finnes her.
Reglene om at tilbakekjøp ikke kan gjennomføres til en pris som overstiger høyeste pris ved siste uavhengige handel eller tilbud videreføres. Det samme gjelder kravet om at utsteder på en enkelt handelsdag ikke kan kjøpe mer enn 25% av den gjennomsnittlige daglige aksjemengden som er omsatt på markedsplassen hvor tilbakekjøpet gjennomføres.
Reglene i MAR om tilbakekjøpsprogrammer gjelder kun for aksjer, men det foreslås at reglene også gjøres gjeldende for egenkapitalbevis, et særnorsk finansielt instrument som utstedes av norske sparebanker.
Regler om kursstabilisering
Når det gjelder kursstabilisering videreføres reglene i all hovedsak som tidligere. Det gis riktignok noen mindre presiseringer om at samtlige transaksjoner (stabiliseringstiltakene) kan offentliggjøres på daglig basis og om hvordan markedskursen skal beregnes. Reglene om kursstabilisering, herunder om stabiliseringsperioden, krav til offentliggjøring og rapportering, og vilkår for pris og tilleggsstabilisering fremgår av kommisjonsforordning 2016/1052. Kommisjonsforordningen finnes her.
Reglene om tilbakekjøpsprogrammer og kursstabilisering vil være relevante for både utstedere, tilretteleggere og styremedlemmer. Se link nedenfor til andre sentrale endringer ved MAR: