Endringer for primærinnsidere
Det foreslås at MAR artikkel 19 “Managers’ transactions” (“person med ledelsesansvar”) erstatter verdipapirhandelloven § 4-2 om meldeplikt for primærinnsidere og deres nærstående, og § 4-4 om krav til meldingen. Dette innebærer blant annet at:
- Definisjonen av “primærinnsidere” snevres inn slik at blant annet utsteders revisor og ledende ansatt/styremedlem i foretak i samme konsern som utsteder ikke lenger anses som primærinnsidere.
- Primærinnsideres meldeplikt utvides til å gjelde flere transaksjoner og flere finansielle instrumenter, samtidig som personkretsen av hvem som anses som primærinnsidere snevres inn.
- Det innføres en årlig beløpsterskel for primærinnsideres meldeplikt.
- Det innføres handleforbud i en 30-dagers periode forut for finansiell rapportering.
- Primærinnsideres undersøkelsesplikt oppheves.
- Plikt for utstedere til å informere primærinnsidere om deres forpliktelser, samt plikt for primærinnsidere til å informere deres nærstående, innføres.
En oversikt over de mest sentrale reglene i MAR for styremedlemmer og andre primærinnsidere finnes her.
Primærinnsideres meldeplikt ved transaksjoner endres
Innføringen av MAR i norsk rett vil medføre en rekke praktiske endringer i primærinnsideres meldeplikt ved transaksjoner. I MAR benyttes ikke primærinnsiderbegrepet, men “persons discharging managerial responsibilities“. Primærinnsiderbegrepet er likevel foreslått videreført i norsk rett. Følgende personer vil fortsatt anses som primærinnsidere etter innføringen av MAR:
- Medlemmer av utsteders styre og ledelse; og
- Ledende ansatte som ikke omfattes av styret eller ledelsen som (i) har regelmessig tilgang til innsideinformasjon som direkte eller indirekte gjelder utsteder og (ii) som har myndighet til å fatte beslutninger som påvirker fremtidig utvikling og virksomhet for utsteder.
Utsteders revisor og ledende ansatt/styremedlem i foretak i samme konsern som utsteder vil ikke lenger anses som primærinnsidere under MAR. Dette innebærer en endring fra dagens regler.
Primærinnsideres nærstående – innføring av selvstendig meldeplikt for nærstående og utvidelse av nærstående-definisjonen
Ved innføring av MAR vil en primærinnsiders nærstående få en direkte meldeplikt ved handel, noe som innebærer en utvidelse av dagens ordning hvor selve meldeplikten påligger primærinnsideren også ved handel gjennomført av nærstående.
Definisjonen av nærstående (“persons closely associated”) utvides til å ikke bare gjelde ektefeller, samboere og mindreårige barn, men også slektninger som har delt samme husholdning som primærinnsideren i ett år før transaksjonen.
I tillegg kan et selskap anses å være nærstående til en utsteder dersom det er styrt, kontrollert, opprettet til fordel for, eller har vesentlig sammenfallende økonomiske interesser med en utsteders primærinnsider eller dennes nærstående. Det følger av ESMAs Q&A for MAR at må være en primærinnsider som har overordnet ansvar, deltar eller påvirker en annen juridisk person sitt valg om å gjennomføre transaksjoner med utsteders finansielle instrumenter. ESMA nevner et eksempel med kryssende styremedlemskap, der meldeplikten vil avhenge av innflytelsen styremedlemmet har i de ulike selskapene.
Vesentlig utvidelse av transaksjonene som omfattes av meldeplikten
Meldeplikten for primærinnsidere og deres nærstående utvides til å omfatte enhver transaksjon utført for egen regning i aksjene eller gjeldsinstrumentene til utsteder, og til derivater eller andre finansielle instrumenter knyttet til utsteders aksjer eller gjeldsinstrumenter. Meldeplikten vil dermed utvides vesentlig ved MAR sammenlignet med gjeldende rett hvor primærinnsideres meldeplikt hovedsakelig gjelder for handel i utsteders aksjer.
Reglene om meldeplikt gjelder tilsvarende for utsteders egenkapitalbevis.
Kjøp, salg, bytte eller tegning av finansielle instrumenter vil utløse meldeplikt for primærinnsideren og dennes nærstående. Det samme vil overføring av aksjer og andre finansielle instrumenter mottatt ved arv og gave, pantsettelse eller lån av finansielle instrumenter, samt transaksjoner gjennomført av andre enn primærinnsider eller dennes nærstående selv om disse utøver diskresjonært skjønn ved transaksjonen.
Kommisjonsforordning 2016/522 inneholder en opplisting av transaksjoner som vil utløse meldeplikten, herunder shortsalg, utøvelse av opsjoner og tegning i kapitalforhøyelser eller obligasjonsutstedelser. Kommisjonsforordningen finnes her.
Utsteders handel i egne aksjer mv.
Meldeplikten i MAR omfatter ikke utsteders handel i egne aksjer eller utsteders handel i aksjer i et selskap som er notert på et regulert marked og hvor utsteder er representert i selskapets styre på grunn av eierskapet i selskapet.
Dette vil derfor innebære en sentral endring av dagens meldeplikt i verdipapirhandelloven.
Innføring av beløpsterskel før meldeplikten inntrer
En praktisk nyhet som innføres med MAR er en beløpsterskel før meldeplikten inntrer. Med MAR går man altså bort fra dagens løsning hvor enhver transaksjon utløser meldeplikt.
Etter det nye forslaget utløses meldeplikten først når primærinnsideren har fortatt handler over EUR 5 000 (~NOK 48 000). Beløpsterskelen regnes per kalenderår og beregnes individuelt. Handler foretatt av en primærinnsider og vedkommendes nærstående skal derfor ikke legges sammen ved vurderingen av om beløpsterskelen er nådd.
Etter en forskriftshjemmel etter MAR art. 19 kan beløpsgrensen økes til maksimum EUR 20 000. Beløpsgrensen for meldeplikt kan derfor bli høyere.
ESMA har utarbeidet en liste over hvilke land som har økt beløpsgrensen for når meldeplikten inntrer til EUR 20 000. Listen finner du her.
Fristen for å sende primærinnsidermeldingen
Fristen for å sende primærinnsidermeldingen er i MAR “umiddelbart”, samtidig som det er en absolutt frist om at melding sendes senest innen tre virkedager etter handelen. Det innføres ikke en normalfrist på tre virkedager, da det vil kunne gi asymmetrisk informasjon i markedet. En primærinnsiders frist for å melde handel til markedet skal derfor gjøres umiddelbart etter handel.
Andre endringer i meldepliktsreglene
- Innføring av individuell og selvstendig meldeplikt for primærinnsiders nærstående.
- Utsteder får en særlig plikt til å skriftlig informere primærinnsidere om deres forpliktelser som primærinnsidere, og må føre en liste over alle primærinnsidere.
- Primærinnsidere får en særlig plikt til å skriftlig informere sine nærstående om deres forpliktelser som nærstående.
- Plikten til å registrere primærinnsidere i utsteders primærinnsiderregister i NewsPoint videreføres, samt plikten til å ajourføre primærinnsiderregisteret. I tillegg er det nytt at alle nærstående til primærinnsidere må føres inn i primærinnsiderregisteret uavhengig av om de nærstående eier aksjer i utsteder.
- Primærinnsidere og nærstående må benytte en bestemt mal ved innsendelse av meldinger. Malen fremgår av kommisjonsforordning 2016/523.
Innføring av handleforbud i forbindelse med finansiell rapportering
MAR innfører et handleforbud for primærinnsidere i 30 dager forut for offentliggjøring av utsteders finansielle rapporter. Forbudet er ikke ukjent for norske utstedere da et tilsvarende forbud var inntatt i verdipapirhandelloven frem til 2001.
Handleforbudet følger av MAR artikkel 19 nr. 11 og innebærer at en primærinnsider verken for egen eller andres regning, direkte eller indirekte, kan utføre transaksjoner knyttet til utsteders aksjer eller andre finansielle instrumenter i 30 dager forut for offentliggjøring av utsteders finansielle rapporter.
Handleforbud ved kvartalsrapportering?
Handleforbudet gjelder kun i tilknytning til offentliggjøring av finansiell informasjon som utsteder er forpliktet til å offentliggjøre i henhold til reglene for markedsplassen hvor utsteders finansielle instrumenter er opptatt til handel eller i henhold til nasjonal rett.
Etter at utstederes plikt til kvartalsrapportering i verdipapirforskriften § 5-5 ble opphevet (1. januar 2017) er det i norsk rett som hovedregel ikke lenger påbudt kvartalsrapportering for 1, 3 og 4. kvartal. Offentliggjøring av kvartalsrapporter for 1. og 3. kvartal og 4. kvartal vil derfor ikke utløse handleforbudet. Dersom 4. kvartal rapporteres som foreløpig årsresultat kan derimot handleforbudet utløses. Dette vil riktignok kun gjelde dersom det foreløpige årsresultatet inneholder all nøkkelinformasjon relatert til de endelige tallene som er forventet å fremgå av årsrapporten. Dersom det foreløpige årsresultatet endres i etterkant av offentliggjøringen vil det ikke utløses et nytt handleforbud.
Utstedere som offentliggjør kvartalsrapporter kan uansett være tjent med å på eget initiativ la handleforbudet gjelde i forkant av rapportering av samtlige kvartalsrapporter.
Handleforbudet som nevnt ovenfor vil stille seg annerledes for enkelte utstedere som er underlagt særreguleringer for finansiell rapporteringer.
Unntak fra handleforbudet i 30-dagers perioden?
MAR åpner for at en utsteder kan tillate at en primærinnsider handler i 30-dagers perioden i enkelte særskilte tilfeller dersom det foreligger nærmere angitte usedvanlige forhold eller ved visse transaksjoner.
Primærinnsideres undersøkelsesplikt oppheves
Primærinnsiders undersøkelsesplikt oppheves ved innføringen av MAR.
Verdipapirhandelloven § 3-6 inneholder en særnorsk plikt til å foreta en forsvarlig undersøkelse av om det foreligger innsideinformasjon før primærinnsideren tegner, kjøper, selger eller bytter aksjer (eller andre finansielle instrumenter). MAR inneholder ingen regel om undersøkelsesplikt og bestemmelsen er derfor foreslått opphevet ved innføringen av MAR i norsk rett.
Primærinnsidere vil, uavhengig av undersøkelsesplikten, være underlagt forbudet mot innsidehandel.
Hvordan skal utstedere og primærinnsidere forholde seg til de nye reglene?
- Utsteders primærinnsiderinstruks må oppdateres og tilpasses de nye reglene.
- Primærinnsidere må være oppmerksom på at meldeplikten gjelder for flere finansielle instrumenter og transaksjoner enn tidligere.
- Primærinnsidere må benytte malen som fremgår av kommisjonsforordning 2016/523 ved innsendelse av meldinger.
- Primærinnsidere må skriftlig informere sine nærstående om deres forpliktelser som nærstående.
- Det må fortløpende vurderes om beløpsgrensen for meldepliktige transaksjoner er nådd.
- Primærinnsidere må vurdere om de er underlagt et handleforbud i forbindelse med utsteders finansielle rapportering.