Hvordan håndtere den første fasen i en skattetvist?
Den første fasen av en skattetvist omtales gjerne som skattekontorfasen, og strekker seg fra første brev om tilleggsopplysninger til skattekontoret eventuelt fatter endringsvedtak. I denne fasen legges fundamentet for saken. Kloke valg kan gi gode resultater, mens uheldige grep kan føre saken inn på feil spor.
Da er det særlig viktig å huske på det følgende:
- Når du besvarer det første brevet har du betydelig lavere innsikt i saken enn på senere stadier. Vær derfor tilbakeholden med å argumentere. Det kan ofte være tilstrekkelig å besvare konkrete spørsmål skattekontoret har stilt.
- Vurder behovet for å supplere etterspurte dokumenter med ledsagende forklaringer (hvis innhold eller betydning er uklart) eller med ytterligere dokumenter (for å gi et riktig totalbilde).
- Informasjon du innhenter fra ansatte i selskapet må kvalitetssikres og presenteres på en måte som forstås av skattekontoret. Det er også viktig at du forsikrer deg om at resurspersonen har forstått skattesakens hovedspørsmål og hvilke opplysninger som etterspørres
- Analyser som utarbeides i sakens anledning bør ha et klart budskap, være pedagogisk strukturert, kvalitetssikret og transparent/etterprøvbare. Det er viktig at du selv forstår analysen. Uten slik forståelse er det vanskelig å kvalitetssikre, og risiko for at skattekontoret heller ikke forstår analysen.
- Vurder behovet for å dokumentere opplysninger du fremlegger, f.eks. dersom dokumentasjon er lett tilgjengelig (ikke brenn inne med kronbevis), opplysningen fremstår som svært sentral eller andre opplysninger i saken trekker i motsatt retning.
- Husk at det gjelder få begrensninger mht. hvilke opplysninger skattekontoret kan etterspørre. Det er i utgangspunktet skattekontoret, ikke skattyter selv som skal vurdere om ulike opplysninger er relevante i saken, og derfor bør fremlegges.
- Husk at skattekontoret primært kan ha fokus på å etterspørre opplysninger som underbygger kontorets eget syn. Du må selv passe på at opplysninger som underbygger dine egne argumenter blir fremlagt, uavhengig om av skattekontoret etterspør opplysningene.
- Til sist, men ikke minst, kan oppfordringer til å fremlegge opplysninger være skjult i et varsel eller vedtaksutkast (f.eks. i uttalelser om at noe er “uklart” eller “ikke fremlagt”). Dersom slike oppfordringer ikke følges kan ikke opplysningene fremleggs for domstolene, slik at resultatet i ytterste konsekvens blir feil skatt til feil tid.
Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål om skattetvister.
Kontaktpersoner
Publisert:
12.01.2024
Sist oppdatert:
17.01.2025