Hvilke sakskostnader får du dekket når skattekontoret begår feil?

Når skattekontoret varsler om endring av skattefastsettingen må skattyter ofte igangsette omfattende og ressurskrevende prosesser for å imøtegå varselet. Ytterligere arbeid må nedlegges for å kommentere på et eventuelt vedtaksutkast, før et førsteinstansvedtak (gjerne omtalt som kontorvedtak) eventuelt fattes. Skattyters egne ansatte, ofte sammen med advokater og andre eksterne rådgivere, må gjerne investere betydelige ressurser i å utrede sakens faktum, fremskaffe nødvendig dokumentasjon samt imøtegå skattemyndighetenes vurderinger – både før og etter kontorvedtaket fattes. Prosessene kan være svært langvarige, og for mange skattytere innebærer de samlede kostnadene en betydelig økonomisk belastning. Vi vil i dette nyhetsbrevet gjøre rede for din rett til å få dekket sakskostnader, med utgangspunkt i to ferske vedtak fattet av skatteklagenemnda.

Publisert: