Hjemmekontor i utlandet – OECD hever terskelen for fast driftssted

I kjølvannet av koronapandemien har arbeidslivet sett en markant økning i arbeidstakere som arbeider fra annet sted enn arbeidsgivers kontor eller forretningssted, gjerne i utlandet. Det være seg et feriehus i Spania, en enebolig i Sverige eller en leilighet i Berlin. Det har i lengre tid vært uklart om norske selskaper får fast driftssted (permanent establishment («PE«)) i utlandet dersom selskapets ansatte arbeider fra hjemmekontor i utlandet (og om ansatte på hjemmekontor i Norge skaper fast driftssted for utenlandsk foretak her). Dersom hjemmekontoret skaper et fast driftssted, må det norske selskapet betale skatt til hjemmekontorstaten av den delen av overskuddet som skriver seg fra aktiviteten der. Riktignok vil det ofte ikke være grunnlag for å tilordne et vesentlig overskudd til et hjemmekontor-PE, slik at skatten i hjemmekontorstaten ofte blir nokså moderat. Som andre driftsstededer, vil imidlertid også et hjemmekontor-PE kunne påføre det norske selskapet betydelige administrative forpliktelser både i hjemstaten (Norge) og hjemmekontorstaten. Det er derfor normalt lite ønskelig å etablere et hjemmekontor-PE.

I slutten av november publiserte OECD (for første gang siden 2017) en revidert versjon av kommentarene til sin mønsterskatteavtale. Den reviderte versjonen avgrenser blant annet når hjemmekontor i utlandet skaper et fast driftssted. Det oppstilles nye kriterier som gir klarere veiledning, og som må antas å heve terskelen for når et hjemmekontor i utlandet gir norske selskaper et fast driftssted. Ifølge OECD selv skal oppdateringene sikre at kommentarene reflekterer moderne arbeidsformer, samtidig som de gir økt forutsigbarhet for når det vil, og ikke vil, etableres et fast driftssted gjennom et fast forretningssted ved arbeid fra hjemmet eller et annet relevant sted.

Endringene er særlig relevante for alle norske selskaper som har – eller vurderer å ha – ansatte som jobber på hjemmekontor i utlandet, enten permanent eller mer sporadisk. Vi vil i dette nyhetsbrevet særlig ha denne situasjonen for øyet. Veiledningen er imidlertid tilsvarende relevant for utenlandske selskaper med ansatte på hjemmekontor i Norge (eller i andre fremmede stater), og nyhetsbrevet har derfor direkte overføringsverdi til slike situasjoner.  

Etter vårt syn er endringene i utgangspunktet positive. Endringene sikrer at kommentarene gir tydeligere veiledning om når hjemmekontor skaper fast driftssted, hvilket gir økt forutsigbarhet for selskapene og mindre risiko for dobbeltbeskatning (som kan oppstå om Norge og hjemmekontorstaten er uenige om hvorvidt hjemmekontoret skaper et fast driftssted eller om hvilken fortjeneste som kan tilordnes driftsstedet). Gjennom å heve terskelen må det videre antas at færre hjemmekontor-PE med lav fortjeneste vil etableres, hvilket vil redusere de administrative byrdene knyttet til rapportering i både hjemmekontorstaten og hjemstaten. Også skattemyndighetene vil kunne oppnå betydelige arbeidsbesparelser, ved å slippe å forfølge og kontrollere hjemmekontor som uansett bare ville skape svært begrenset skatteproveny.

I dette nyhetsbrevet gir vi en oversikt over de nye kriteriene som skal avgjøre når et hjemmekontor i utlandet kan skape et fast driftssted for norske selskaper, samt øvrige bestemmelser som må tas i betraktning ved vurderingen av om aktiviteter på hjemmekontor etablerer fast driftssted (unntaket for hjelpeaktiviteter og særregelen for salgsagenter). Vi vil også adresserer fra hvilket tidspunkt og for hvilke skatteavtaler de reviderte kommentarene får virkning. De oppdaterte OECD-kommentarene kan du lese direkte ved å klikke her.

Dersom du ønsker å høre mer om oppdateringene er du hjertelig velkommen til å delta på vårt frokostseminar den 14. januar 2026, som du kan melde deg på her.

Publisert: