Nye regler for kapitalforvaltere trer i kraft fra 1. oktober

Den 1. oktober trer den nye PRIIPs-loven i kraft. Fra samme tidspunkt trer også nye regler om grensekryssende distribusjon av fond i kraft. I dette nyhetsbrevet gir vi en oversikt over de viktigste punktene og konsekvenser av disse regelverksendringene.

PRIIPs-loven: nye informasjonskrav for sammensatte investeringsprodukter

Den nye PRIIPS-loven gjennomfører PRIIPs-forordningen (forordning (EU) nr. 1286/2014) i norsk rett. PRIIPs-forordningen trådte i kraft i EU allerede 1. januar 2018. Den norske gjennomføringen av regelverket var på høring våren 2017, men ble det stille rundt prosessen etter høringen. Nå er imidlertid ny PRIIPs-lov vedtatt, og foretak som omfattes av loven må tilpasse seg før 1. oktober.

PRIIPs-regelverket oppstiller krav om at ikke-profesjonelle investorer skal få nærmere angitt informasjon før de inngår avtale om kjøp av sammensatte eller forsikringsbaserte investeringsprodukter (Packaged Retail and Insurance-based Investment Products, PRIIPs). Formålet med de nye informasjonskravene er å styrke kundebeskyttelsen. Informasjonen til kunden skal gis i et standardisert nøkkelinformasjonsdokument, også kalt “KID” (En. Key Information Document).  Sammensatte investeringsprodukter omfatter for eksempel andeler i UCITS og AIFer, derivater og strukturerte bankinnskudd. Forsikringsbaserte investeringsprodukter er nærmere omtalt i vårt nyhetsbrev om nytt innen forsikringsretten høsten 2024.

Produsenter av PRIIPs-produkter må utarbeide KID-dokumenter. Finanstilsynet har også pekt på at rådgivere og selgere må etablere rutiner for sikre at plikten om å gjøre dokumentet tilgjengelig for investorer overholdes.

Definisjonen av ikke-profesjonelle investorer omfatter investorer som ikke er å anse som profesjonelle investorer etter MiFID II-direktivet (direktiv 2014/65/EU).

Regelverket oppstiller detaljerte krav til hva et KID skal inneholde av informasjon. Dokumentet skal være kortfattet (maks 3 A4-sider), og det skal gis informasjon om blant annet produktets egenskaper, risikoprofil, kostnader og forventet avkastning. KID for produkter markedsført i Norge må være på norsk.

Ansvaret for å utarbeide KID ligger hos produsenten av produktet, for eksempel en forvalter, mens rådgivere og selgere av produktet skal gjøre dokumentet tilgjengelig for investor i god tid før investeringen. Selgere og rådgivere av produktet kan være produsenten selv, men det vil også kunne omfatte andre distributører, slik som tilknyttede agenter til verdipapirforetak. Regelverket har også bestemmelser om produsentens gjennomgang av KID for å sikre at informasjonen som gis i dokumentet er riktig og dekkende.

EU arbeider for tiden med en gjennomgang av blant annet PRIIPs-forordningen, som en del av den foreslåtte “Retail Investment Strategy”. Arbeidet er foreløpig på forslagsstadiet, men foretak som omfattes av regelverket bør merke seg at det foregår en utvikling som vil kunne påvirke PRIIPs-regimet fremover.

Nye regler om grensekryssende distribusjon av fond

Fra 1. oktober trer også nye regler om grensekryssende distribusjon og markedsføring av fond i kraft, som gjennomfører direktiv (EU) 2019/1160 og forordning (EU) 2019/1156 i norsk rett gjennom endringer til verdipapirfondloven og AIF-loven. Reglene har blant annet til formål å forenkle grensekryssende markedsføring av fond, samtidig som krav til investorbeskyttelse i økende grad harmoniseres.

De største endringene gjøres i AIF-regelverket, der markedssonderinger (“pre-marketing”) reguleres. Det endrede regelverket åpner for at norsketablerte forvaltere med tillatelse til å forvalte alternative investeringsfond kan foreta markedssonderinger i EØS (inkludert Norge) gjennom en egen notifikasjonsordning. Forvaltere vil med det i større grad kunne teste interessen for et fond eller en investeringsidé før fondet notifiseres eller meldes for markedsføring. Adgangen til pre-marketing under det endrede regelverket gjelder ikke for verdipapirfond.

Retten til å foreta markedssonderinger i EØS gjelder kun overfor profesjonelle investorer, men i Norge er det også åpnet for markedssondering overfor ikke-profesjonelle investorer, forutsatt at fondet er ment for senere markedsføring mot denne investorgruppen. Fond og forvaltere som ikke er etablert i EØS, eller tilføringsfond til slike fond, har ikke adgang til å drive markedssondering i Norge. Slike fond må søke markedsføringstillatelse etter henholdsvis AIF-loven §§ 6-4 og 6-5.

Opphør av markedsføring av både UCITS og AIF blir nå regulert i egne bestemmelser. Det stilles krav om notifikasjon om opphør av markedsføring, tilbud om vederlagsfri innløsing til investorer, og krav til at avtaler med tredjeparter om markedsføring av fondet opphører.

De nye reglene inneholder også bestemmelser om blant annet endringsmeldinger om markedsføring og grensekryssende forvaltning, ordninger (“facilities”) ved grensekryssende markedsføring til ikke-profesjonelle, og tilsynsmyndighetens adgang til å kreve gebyrer for behandling av markedsføringsmeldinger.

Publisert: 

Sist oppdatert: