NOU 2025: 11 – Revisjon av konkurranseloven – hva kan private parter forvente?

Konkurranselovutvalget la 1. desember frem NOU 2025: 11 Revidert konkurranselov. Hovedtrekkene i regelverket foreslås videreført, men utvalget foreslår en rekke viktige endringer som skal styrke effektivitet, rettssikkerhet og tillit for private parter.

Utredningen preges av et stort innslag av dissenser og særmerknader, noe som gir bredde til drøftelsene og flere mulige løsninger. Det blir derfor spennende å se hvordan departementet vil ta stilling til utvalgets forslag i det videre arbeidet mot en ny konkurranselov.  

Her er de viktigste praktiske endringene som foreslås:

  • Endringer i fusjonskontrollen: strengere innholdskrav til meldinger, skjerpede fristregler og fristavbrudd i juli – mer byrdefullt for partene
    • Hovedregelen om at pålegg om meldeplikt for ikke-meldepliktige foretakssammenslutninger må gis senest tre måneder etter avtale eller erverv foreslås beholdt, men fristutløpet foreslås utsatt til 15 virkedager etter at tilsynet er gjort kjent med foretakssammenslutningen av partene selv, eller 30 virkedager etter at den ble offentlig kjent. Også utvidet frist for pålegg av minoritetserverv ved «særlige omstendigheter».
    • Konkurransetilsynets saksbehandlingsfrister foreslås suspendert i juli-måned. Forslaget vil begrense fremdriften i transaksjonsprosesser i en periode av året som er stadig travlere, og ramme koordineringen av internasjonale transaksjoner.
    • Omsetningstersklene foreslås beholdt. Det kan etter vår vurdering imidlertid reises spørsmål om tersklene heller burde vært hevet. Dette ville redusere unødig byråkrati og ressursbruk på små transaksjoner – særlig tatt i betraktning at hele 97 prosent av foretakssammenslutninger godkjennes i fase 1 og tersklene er lavere enn i våre naboland.
  • Oppdaterte saksbehandlingsregler i etterforskningssaker ment å forbedre effektivitet, rettssikkerhet og forutberegnelighet: Utvalget foreslår blant annet innføring av krav til skriftlig beslutning om videre saksgang innen tolv måneder i etterforskningssaker og rett til muntlig høring etter at det er varslet overtredelsesgebyr etter §§ 10 og 11. Det åpnes også for at rammene for muntlig høring vil kunne reguleres nærmere i forskrift. Et mindretall foreslår ny § 25b som unntar internadvokatkorrespondanse fra beslagsforbudet – til tross for (eller kanskje på grunn av) Gulating lagmannsretts kjennelse av juni 2025, som opprettholdt unntaket etter gjeldende rett.
  • Styrket lempningsordning: Foretak som får hel lempning skal som hovedregel fritas for både overtredelsesgebyr og – etter flertallets forslag – erstatningsansvar, så lenge det er mulig å få full erstatning fra andre kartelldeltakere. Dette styrker insentivene til å varsle om karteller. I tillegg foreslås at personer tilknyttet foretak som får innvilget lempning unntas fra personlig straffansvar på visse vilkår.
  • Utvidet forliksordning: Forliksordningen foreslås utvidet til § 10-saker generelt samt saker om misbruk av dominerende stilling (§ 11). I henhold til forslaget kan overtredelsesgebyr reduseres med inntil 20 % for kartellsaker og 40 % for andre saker, særlig der forlik inngås før varsel.
  • Private erstatningssøksmål – harmonisering og prosessregler: NOUen foreslår et nytt kapittel i konkurranseloven om privat håndheving (erstatningssøksmål for brudd på konkurranselovgivningen), herunder regler om skadepresumsjon ved kartellovertredelser, bevisforbud for lempningssøknader og adgang til ekstern finansiering av gruppesøksmål ved utmeldingssøksmål. Endringene vil legge til rette for økt grad av privat håndheving i Norge.


Høringsfristen for NOUen er satt til 27. mars 2026.

Publisert: 

Sist oppdatert: