Konkurransen om havvindprosjektene er i gang
Onsdag 29. mars publiserte Olje- og energidepartementet utlysningen for tildeling av prosjektområder på Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord.
Konkurransen om å få bygge havvind på norsk sokkel er endelig i gang. Utlysningsdokumentene fra regjeringen inneholder vilkårene for konkurransene, og beskriver både prosessen frem til arealtildeling, konkurranseparameterne og dokumentasjonen aktørene må levere. Mens det i flere omganger har vært snakket om startskuddet for havvind i Norge, så indikerer regjeringens utlysning at kappløpet definitivt er i gang.
Det er en rekke likhetstrekk mellom utlysningsdokumentene på Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord, men også en rekke betydelige forskjeller i både konkurranseformen og hva søkerne blir målt på. Forskjellene kan i stor grad føres tilbake til ulikheten i modenhet for prosjektene, og forventet kostnadsnivå mellom bunnfast havvind og flytende havvind.
Utlysningsdokumentene bygger i stor grad på de forslagene Regjeringen sendte på høring i desember 2022. De endelige utlysningsdokumentene inneholder samtidig en god del presiseringer og utdypninger i forhold til høringsdokumentene, særlig for prosessen frem til tildeling. Det er også tydelig at regjeringen har kommet næringen og høringsinnspillene i møte på flere punkter. Dette gjelder eksempelvis kravene til referanseprosjekter, hvor departementet eksempelvis har myket opp kravet til erfaring med utbygging av HVDC-nettanlegg på Sørlige Nordsjø II.
For både Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord er det lagt opp til en periode hvor aktørene kan stille spørsmål til utlysningsdokumentene. Denne er angitt til 17. april – 1. juni 2023.
Regjeringen har i sin pressekonferanse også angitt at det vil bli en ny runde med utlysning av havvindområder i 2025.
Sørlige Nordsjø II
Sammendrag
Prosjektområder: Ett prosjektområde med minimum 1 400 MW og maksimalt 1 500 MW installert kapasitet, men maksimalt adgang til innmating av 1400 MW i nettet på land.
Konkurranseform: Prekvalifisering med utvelgelse av de 6-8 beste søkerne. Etterfølgende monetær auksjon mellom prekvalifiserte søkere.
Støtteform: Toveis differansekontrakt. Kontraktsprisen fastsettes ved auksjon. Differansekontrakten vil bli publisert senere.
Nettløsning: Radial med tilknytningspunkt enten til Kvinesdal (primæralternativ) eller Nye Mosby stasjon i nærheten av Kristiansand stasjon (sekundæralternativ). Radialen skal bygges, eies, drives og bekostes av utbygger.
Prekvalifisering
Prekvalifiseringen er første steg i konkurransen om tildeling av prosjektområde på Sørlige Nordsjø II. Prekvalifiseringskriteriene består av tre hovedkriterier. Hovedkriteriene er:
- Gjennomføringsevne, som vektes 60 %
- Bærekraft, som vektes 20 %
- Positive lokale ringvirkninger, som vektes 20 %
Hvert av hovedkriteriene har igjen flere underkriterier. Hovedkriteriene er de samme som ble sendt høring i desember 2022, mens det er gjort enkelte justeringer i utforming og innhold av underkriteriene.
Underkriteriene under gjennomføringsevne inneholder eksempelvis krav om finansiell styrke med krav om samlet omsetning på konsortiet og soliditet for hver konsortiedeltaker, og krav om en finansieringsplan med minimum 20 % egenkapital i prosjektet. Kriteriet bærekraft har underkriteriene som omfatter blant annet krav til kvantifisering av estimert klimafotavtrykk og plan for sameksistens med andre berørte interesser. Under positive lokale ringvirkninger kreves det blant annet at søker dokumenterer tiltak for å fremme små og mellomstore bedrifter (SMB), og beskrivelse hvordan søkers kontraktsstrategien bidrar til å utvikle leverandørindustrien.
Prekvalifiseringen innebærer en vurdering i to steg. Søker må først dokumentere at samtlige av kriteriene, inkludert underkriterier, er oppfylt eller bestått. Dette inkluderer eksempelvis kravet til søkernes finansielle styrke, krav til finansieringsplan og egenkapitalgrad for prosjektet og krav til referanseprosjekter. Samtlige underkriterier, inkludert de mer skjønnsmessige kriteriene, må oppfylles for at søkerne skal kunne gå videre til rangeringsstadiet.
Deretter vil de søkerne som oppfyller kvalifikasjonskriteriene bli rangert etter hvor godt de scorer på prekvalifiseringskriteriene. Rangeringen fra 1-10 foretas for hvert av de tre hovedkriteriene angitt over. De enkelte underkriteriene under hvert hovedkriterium inngår i helhetsvurderingen av hovedkriteriene, og scores ikke separat.
Det er verdt å merke seg at regjeringen har lempet på kravet til referanseprosjekter, særlig hva gjelder referanseprosjekter for utvikling og bygging av nettanlegg. Her er det nå inkludert alternative referansekrav basert på HVAC-teknologi, og et mer skjønnsmessig kriterium som alternativ til kravet om bygging og idriftsettelse av et storskala HVDC-anlegg. Med de alternative kravene til referanseprosjekter vil sannsynligvis vesentlig flere aktører kunne oppfylle minstekravene til relevant erfaring.
Det er også verdt å merke seg at regjeringen åpner for muligheten til å kombinere utbygging av havvind på Sørlige Nordsjø II med elektrifisering av Ekofisk-feltet. Aktører som tilrettelegger for elektrifisering av Ekofisk vil gis plusspoeng i prekvalifiseringen. Det legges imidlertid opp til at vilkårene for et eventuelt kraftkjøp må avklares på kommersielt grunnlag mellom vinneren av auksjonen og lisenshaverne på Ekofisk.
Auksjon
Auksjonen vil bli avholdt som en engelsk auksjon, som i praksis innebærer åpen budgivning mellom aktørene. Departementets foreslåtte reservasjonspris for auksjonspris er 66 øre/kWh. Reservasjonsprisen innebærer at ingen bud over denne prisen vil bli akseptert.
Konkurransen er lagt opp slik at aktørenes bud skal være bindende. Utlysningen stiller derfor krav om at den som vinner auksjonen må oppfylle kravet til et eget selskap (for konsortier) og ha signert differansekontrakten innen 4 uker etter auksjonen. Dette kravet er sikret ved en konvensjonalbot på MNOK 400, kombinert med et krav om bankgaranti på samme beløp for deltakelse i auksjonen. Dersom vinneren av auksjonen trekker seg, eller ikke signerer differansekontrakten, utløses konvensjonalboten.
Forventet auksjonstidspunkt er angitt til desember 2023.
Støttemodell og differansekontrakt
Utlysningsdokumentene angir at differansekontrakten vil bli publisert senere, sammen med en overordnet beskrivelse av støttemodellen. På regjeringens hjemmesider oppgis det også fra departementet at differansekontrakten vil bli sendt til de aktuelle søkerne for kommentarer før den endelig fastsettes. Departementet ber aktører som ønsker å få tilsendt utkastet til differansekontrakt til gjennomsyn om å melde seg til havvind@oed.dep.no.
Tidsplan
Utlysningsdokumentene angir følgende tidsplan for tildelingsprosessen på Sørlige Nordsjø II:
Utsira Nord
Sammendrag
Prosjektområder: Tre prosjektområder, hver med minimum 460 MW og maksimalt 500 MW installert kapasitet. Departementet åpner for at det kan være aktuelt å øke kapasiteten til inntil 750 MW per prosjektområde, dersom utredninger viser at dette lar seg gjøre.
Konkurranseform: Kvalitativ konkurranse hvor de tre best kvalifiserte søkerne tildeles hvert sitt prosjektområde. Ingen forutgående prekvalifisering.
Støtteform: Statsstøtte vil være basert på en senere støttekonkurranse mellom prosjektene som tildeles areal, som gjennomføres som ledd i konsesjonsprosessen. Departementet har foreslått at statsstøtte baseres på en toveis differansekontrakt med 15 års varighet.
Nettløsning: Åpent om nettilknytning skal skje via en felles løsning for alle tre prosjektområdene (samordnet løsning) eller separat nettløsning per prosjekt (distribuert løsning). Tilknytningspunktet til land vil kunne være enten Karmøy stasjon, Gismarvik stasjon eller Spanne stasjon, og vil kunne avhenge av valget om samordnet eller distribuert nettløsning. Departementet legger til grunn at aktørene skal bygge, eie, drive og bekoste radialer fra produksjonsanlegg til land, enten via en distribuert løsning eller til en samordnet løsning.
Kvalitativ konkurranse
Tildeling av de tre prosjektområdene på Utsira Nord gjøres gjennom én samlet kvalitativ konkurranse.
De kvalitative kriteriene på Utsira nord består av fem hovedkriterier. Hovedkriteriene er:
- Kostnadsnivå 2030, som vektes 30 %
- Innovasjon og teknologiutvikling, som vektes 20 %
- Gjennomføringsevne, som vektes 30 %
- Bærekraft, som vektes 10 %
- Positive lokale ringvirkninger, som vektes 10 %
Tilsvarende som for Sørlige Nordsjø II har hovedkriteriene igjen flere underkriterier, bortsett fra kriteriet Kostnadsnivå 2030. Hovedkriteriene er de samme som ble sendt høring i desember 2022, mens det er gjort enkelte justeringer i utforming og innhold av underkriteriene.
Det er verdt å merke seg at de samme kriteriene (inkludert underkriterier) som benyttes i prekvalifiseringen på Sørlige Nordsjø II også benyttes på Utsira Nord, men med enkelte tilpasninger i både kriteriene og dokumentasjonskravene. Eksempelvis stilles det for Utsira Nord noe mindre strenge krav til konsortiets samlede omsetning (NOK 30 mrd. mot NOK 40 mrd.) og mindre strenge krav til relevant erfaring, særlig hva gjelder referanseprosjekter for utbygging av nettanlegg..
I tillegg inneholder konkurransen på Utsira Nord også to særegne hovedkriteriene: Det ene er “Kostnadsnivå 2030”, hvor søkerne blir vurdert på deres estimerte kostnadsnivå for utbygging av en vindpark på Utsira Nord i drift i 2030. Det andre særegne hovedkriteriet er “Innovasjon og teknologiutvikling”, hvor søkerne må beskrive muligheten for videre kostnadsreduksjon for deres teknologi fra 2030 til 2035.
Som en del av konkurransen skal søkerne også rangere sitt ønske for valg av prosjektområde. Vinneren av konkurransen vil få sitt foretrukne prosjektområde, nummer to i konkurransen vil få sitt foretrukne ønske deretter, mens nummer tre vil tildeles det gjenværende prosjektområdet.
Konkurranse om statsstøtte og differansekontrakt
Departementet angir at det vil bli avholdt en konkurranse om statsstøtte i forbindelse med konsesjonsprosessen. De tre tildelte prosjektene vil konkurrere om støtte i en auksjon, hvor ett av prosjektene ikke får støtte. Her har regjeringen altså valgt sin foretrukne modell fra høringsrunden før jul.
Regjeringen har angitt at statsstøtte vil bevilges via en tosidig differansekontrakt, at det vil være et tak på støtten og at differansekontrakten vil ha en varighet på 15 år fra produksjonsstart.
For prosjektet som ikke får støtte vil departementet foreslå for Stortinget at prosjektet skal kunne delta i eventuelle fremtidige konkurranser om statsstøtte til nye havvindprosjekter.
Det er verdt å merke seg at selv om det åpnes for muligheten til å utvide kapasiteten i prosjektområdene på Utsira Nord fra 500 MW til inntil 750 MW, så vil statsstøtten kun omfatte 500 MW.
Tidsplan
Utlysningsdokumentene angir følgende tidsplan for tildelingsprosessen på Utsira Nord:
Kontaktpersoner
Publisert:
Sist oppdatert: