Fornybar energi uke 51 – Nye tildelinger for havvind, mulig deling av NO4 og RME frikjenner Statnett for innsidehandel

Energidepartementet har tildelt to prosjektområder for flytende havvind i Utsira Nord – et viktig skritt for både teknologiutvikling og fornybar energi, men med delte reaksjoner på veien videre. Samtidig søker Statnett om å utrede en mulig deling av kraftprisområdet i Nord-Norge, noe som kan få konsekvenser for både priser og investeringer i regionen. I tillegg har Statnett fått redusert overtredelsesgebyr i en innsidesak hvor RME etter innspill til varselet har justert sin tolkning av forbudet mot innsidehandel.

Energidepartementet vil tildele to prosjektområder for havvind i Utsira Nord

Energidepartementet annonserte torsdag 11. desember 2025 at det vil tildeles to prosjektområder for flytende havvind i Utsira Nord. Etter en evalueringsprosess der kun to grupperinger leverte søknad innen fristen, blir prosjektområder fordelt til:

Energiminister Terje Aasland påpeker at begge grupperingene oppfylte kvalifikasjonskravene og har levert gode besvarelser etter de kvalitative kriteriene. Departementet fremhever at tildelingen markerer en viktig milepæl og mener de to prosjektene vil bidra til både teknologiutvikling innen flytende havvind og økt fornybar kraftproduksjon i Sørvest-Norge.

Nå venter videre prosess med utarbeidelse av prosjektspesifikke konsekvensutredninger og innsendelse av søknad om konsesjon, som må leveres innen to år etter at program for konsekvensutredning er fastsatt. De to aktørene vil få rett til å delta i konkurransen om statsstøtte dersom begge søker konsesjon. Kun én vil motta støtte – den som krever minst, med en maksimal ramme på 35 milliarder kroner. Aktører som ikke vinner støttekonkurransen, kan søke om forlenget enerett til prosjektområdet i henhold til havenergilova.

Tildelingen får blandede reaksjoner. Rødts Sofie Marhaug mener at det lave antallet søkere signaliserer at kostnader og fremtidsutsikter for flytende havvind fortsatt er usikre, og mener regjeringen bør revurdere satsingen. Fornybar Norge omtaler tildelingene som et viktig skritt for norsk industri, og peker på havvind som ny mulighet for energinasjonen Norge i en tid der petroleumsaktiviteten er på vei ned. | Regjeringen | Aftenposten | Fornybar Norge

Statnett søker om å utrede deling av NO4

Statnett har sendt en søknad til Reguleringsmyndigheten for energi (RME) om å utrede en mulig deling av budområdet NO4, som omfatter hele Nord-Norge. Dagens NO4 er geografisk stort, med betydelig variasjon i både kraftproduksjon og forbruk, og et til dels svakt overføringsnett. Dette har medført utfordringer knyttet til overføring av kraft og håndtering av flaskehalser i nettet, spesielt i en periode hvor området står foran store endringer, blant annet som følge av elektrifiseringen av gassanlegget på Melkøya og forventet vekst i kraftforbruket.

Bakgrunnen for Statnetts initiativ er en nylig gjennomført forstudie som indikerer at en deling av NO4 kan gi en bedre utnyttelse av vannkraftressursene og strømnettet i landsdelen. Ved å innføre to separate budområder for Nord-Norge, kan aktørene få mer presise prissignaler, ressursene kan fordeles mer effektivt, og prisforskjeller mot nærliggende områder jevnes ut. Analysen viser samtidig at selv om snittprisene lokalt i Nord-Norge trolig vil øke noe ved en deling, vil det kunne gi noe lavere gjennomsnittspriser i Norge totalt sett. Over tid forventes det at prisforskjellene mellom de to nye områdene blir relativt små, men at det kan bli større prissvingninger i de nordligste områdene, særlig på grunn av mer ubalansert produksjon og forbruk.

Statnett understreker at formålet er å sikre korrekte prissignaler, bedre flaskehåndtering og bedre ressursutnyttelse, særlig i et kraftsystem hvor forbruksveksten ser ut til å ville overgå produksjonsveksten i nord. Likevel er det knyttet usikkerhet til konsekvensene for lokale strømpriser, og flere markedsaktører peker på at økte priser i nord potensielt kan motvirke ny næringsutvikling, men samtidig gi insentiver for ny kraftutbygging. Det vil bli en offentlig høring av utredningen, hvor berørte aktører kan komme med innspill.

Oppsummert kan en eventuell deling av NO4 få betydning for kostnadsbilde og investeringer, og ikke minst risikoen knyttet til fremtidige kraftpriser. Samtidig kan en riktigere prissetting av ressursene bidra til mer effektiv kraftflyt og verdiskaping på nasjonalt nivå. Dersom søknaden fører til en endring av budområdeinndelingen, ventes en beslutning tidligst i 2027, med eventuell implementering noe senere. | Statnett | E24

Statnett har brutt plikten til å publisere innsideinformasjon

I vårt nyhetsbrev fra uke 40 omtalte vi at Reguleringsmyndigheten for energi (RME) varslet Statnett om et overtredelsesgebyr på 2 millioner kroner etter et utfall i NordLink-forbindelsen mellom NO2 og Tyskland den 6. september 2023. Hendelsen førte til at overføringskapasiteten ble redusert med 759 MW i over 7 timer.

I varselet mente RME at Statnett overtrådte både transparensforordningen artikkel 10 nr. 3 og innsidehandelsforbudet i forskrift om nettregulering og energimarkedet (NEM) § 5-2, ved å unnlate rettidig publisering av markedsmelding og samtidig bruke innsideinformasjon om utfallet ved handling i aktiveringsmarkedet for mFRR og kapasitetsmarkedet for aFRR. Markedsmeldingen ble først gjort tilgjengelig seks timer etter hendelsen, mens fristen er en time. Denne forsinkelsen utgjorde ifølge RME et brudd på NEM-forskriften og transparensforordningen. Statnett på sin side mente at RMEs tolkning av regelverket er feilaktig og innebærer en uvarslet og særnorsk regelendring. De hevdet systemansvarlig må kunne handle for å ivareta driftssikkerhet, selv om markedsinformasjon ikke er publisert, og at hensynet til sikker drift må veie tyngst.

Etter å ha vurdert Statnetts innspill har RME kommet til at Statnett har brutt plikten til å publisere innsideinformasjon, men ikke brutt forbudet mot innsidehandel. Dette innebærer at det varslede overtredelsesgebyret reduseres fra 2 millioner til 1,5 millioner kroner. RME presiserer at det ikke er et krav om at unnlatelsen av å publisere informasjon er tilsiktet; også uaktsomhet rammes av regelverket.

Selv om REMIT-forordningen ikke gjelder direkte i norsk rett, har RME likevel valgt å innfortolke et tilsvarende unntak i NEM § 5-2, basert på prinsippene i unntaksbestemmelsen i REMIT. Dette er også i tråd med ACER-veilederen. Forbudet mot innsidehandel i NEM § 5-2 er en videreføring av forbudet mot innsidehandel i energilovforskriften § 8-2. Det er verdt å merke seg at energilovforskriften § 8-2 heller ikke inneholdt noe unntak tilsvarende REMIT artikkel 3 nr. 3. NVE vurderte det likevel i 2018 som «hensiktsmessig» å gi Statnett dispensasjon etter energilovforskriften § 9-4, fra forbudet i energilovforskriften § 8-2 første ledd, punkt a) og c), når Statnett anskaffer system- og balansetjenester, eller gjør andre disposisjoner og handlinger som var omfattet av forbudet mot innsidehandel.

Dette innebærer en endring fra tidligere praksis, da RME i sitt varsel hadde en mer restriktiv tolkning, men nå har lagt seg på samme linje som i perioden da innsidehandelsforbudet lå i energilovforskriften § 8-2 og NVE ga Statnett slik dispensasjon. RME har dermed akseptert Statnetts syn på innsidehandelsforbudet; når Statnett som systemansvarlig må handle for å sikre balanse og driftssikkerhet i kraftsystemet, faller disse handlingene utenfor forbudet mot innsidehandel. Unntaksbestemmelsen gir dermed adgang for systemansvarlig til å gjennomføre nødvendige markedshandler for å sikre systemdriften, selv før all informasjon er offentliggjort. Dette gjelder også kommunikasjon med andre systemoperatører og aktivering av regulerkraft, så lenge dette kun skjer for å ivareta trygg drift.

Samtidig understreker RME at overtredelsen av informasjonsplikten er forholdsvis alvorlig. Markedsaktørene må få raskt beskjed om fundamentale endringer i nett og kapasitet, slik at de har et korrekt grunnlag for budgivning og prissetting. Statnett har på sin side varslet at de allerede har gjennomført og kontinuerlig styrker rutiner og opplæring for å sikre etterlevelse av informasjonskravene.| RME | Energiteknikk

Øvrige nyheter

RME vedtar gebyr overfor Fagne AS | RME

Oppdatert prisalgoritme adresserer utfordringen med uønsket prissmitte i mFRR EAM | Statnett

Nye rettsakter innlemmet i EØS-avtalen | NVE

RME foreslår kompensasjon for nettanlegg med lange byggetider | RMEStandardisering av rammeverk

Publisert: