Endringer av klimakvoteloven og -forskriften som følge av tilslutning til EUs forsterkede kvotesystem

I kjølvannet av endringene i EUs klimakvotesystem satte Klima- og miljødepartementet i gang et lovarbeid for å endre den norske klimakvoteloven.

Før jul fremmet regjeringen en proposisjon til Stortinget, og den 5. desember 2023 fattet Stortinget vedtak om samtykke til å innlemme EUs forsterkede klimakvotesystem i EØS-avtalen. På årets første dag trådte disse reglene i kraft i Norge.

Mens endringene i klimakvoteloven i stor grad er overordnede, presiseres reglene i klimakvoteforskriften. Endringene innebærer blant annet følgende for shippingsektoren:

Aktører i shippingbransjen må sette seg inn i hvordan regelverket vil påvirke deres virksomhet, hvilke frister som gjelder, hvordan kjøp og rapportering av kvoter skal organiseres innad i virksomheten, samt etablere systemer for overholdelse av reglene.

I tillegg til integreringen av sjøtransport i ETS har EU lansert et parallelt klimakvotesystem for bygninger, veitransport og andre sektorer (ETS 2), hovedsakelig mindre industrier som ikke faller inn under ETS. I likhet med ETS vil også ETS 2 fungere som et “cap and trade”-system, imidlertid med den viktige forskjell at ETS 2 vil dekke utslipp fra oppstrømsaktiviteter. Det vil dermed være drivstoffleverandører, snarere enn sluttbrukere (som husholdninger eller bilbrukere), som blir nødt til å kjøpe og overgi klimakvoter for å dekke sine utslipp. ETS 2 vil være fullt ut operasjonelt fra og med 2027, mens forpliktelsene til å overvåke og rapportere utslipp vil gjelde allerede fra 2025. EU har imidlertid uttalt at iverksettingen av direktivet kan bli utsatt til 2028 dersom markedet opplever “eksepsjonelt høye olje- og gasspriser” i 2026. Når det gjelder den norske gjennomføringen av ETS 2, har Klima- og miljødepartementet varslet at de vil komme tilbake til Stortinget ved behov for eventuelle lovendringer i klimakvoteloven og -forskriften.

Publisert: 

Sist oppdatert: