Nytt innen arbeidsrett Q4 2023

Nye lovendringer som trer i kraft 1. januar 2024

Fra 1. januar 2024 gjelder en rekke nye lovbestemmelser av betydning for norsk arbeidsliv.  Vi vil i det følgende kort oppsummere endringene:

Nye regler for arbeidsgivere i konsern – utvidede plikter i omstillingsprosesser

Fra 1. januar 2024 må virksomheter som inngår i konsern overholde følgende nye krav til omstillings- og nedbemanningsprosesser:

De nye reglene medfører at konserner bør utarbeide felles retningslinjer for håndtering av omstillingsprosesser, for å ivareta koordineringsbehov og nye drøftingsplikter, og sikre at de nye kravene ivaretas på en hensiktsmessig måte ut fra forholdene i det enkelte konsern. I mange konsern er det også behov for oppdatering av rutiner for rekruttering, for å ivareta nye plikter overfor ansatte i andre konsernselskap. Virksomheter i konsern må oppdatere sine standard oppsigelsesbrev og sluttavtalemaler.

Les vårt tidligere nyhetsbrev om styrkingen av ansattes rettigheter i konsern her.

Endring av arbeidstakerbegrepet i arbeidsmiljøloven

Fra 1. januar 2024 er definisjonen av arbeidstaker i arbeidsmiljøloven § 1-8 endret slik at bestemmelsen lister opp de mest sentrale momentene for arbeidstakerklassifisering. Lovendringen innebærer i utgangspunktet ingen endringer i rettstilstanden – disse momentene har tidligere vært utviklet og fastsatt gjennom forarbeider og rettspraksis og det skal fortsatt gjøres en helhetsvurdering. For det andre innebærer lovendringen en ny presumsjonsregel for at det foreligger et arbeidstakerforhold. Dette innebærer at oppdragsgiver må sannsynliggjøre at det foreligger et selvstendig oppdragsforhold. Innføringen av denne presumsjonsregelen vil antagelig kunne føre til at flere oppdragstakere vil vurderes som arbeidstakere og det må forventes flere saker om reklassifisering i domstolene.

Tre års maksgrense for midlertidig ansettelse

Den maksimale varigheten av midlertidige ansettelser reduseres fra fire til tre år, uavhengig av grunnlaget for den midlertidige ansettelsen. Dette innebærer at midlertidig ansatte som har vært ansatt i mer enn tre år, skal anses som fast ansatt med den virkning at reglene om oppsigelse av arbeidsforholdet kommer til anvendelse.

Utvidet plikt til å drøfte bemanning

Dagens drøftingsregler om bemanning utvides fra å gjelde bruk av deltid, midlertidig ansettelse og innleie, til å også omfatte selvstendig oppdragstakere og tjenestekjøp som har betydning for bemanningen. Drøftingene skal blant annet omfatte grunnlaget, omfanget og konsekvensene av bemanningen for arbeidsmiljøet. Drøftingsbestemmelsene blir samlet i en ny § 14-14a.

Reglene om verneombud og arbeidsmiljøutvalg vil gjelde for flere virksomheter

Stortinget har vedtatt endringer i arbeidsmiljølovens regler om verneombud og arbeidsmiljøutvalg, som innebærer at flere virksomheter vil være omfattet av reglene. Endringene innebærer følgende:

Vi anbefaler at virksomheter gjør en vurdering av om reglene om verneombud og arbeidsmiljøutvalg vil gjelde for dem etter 1. januar 2024, og i så fall sørger for at disse blir opprettet så snart som mulig.

Forbud mot seksuell trakassering tas inn i arbeidsmiljøloven

Fra 1. januar 2024 blir det presisert i arbeidsmiljøloven at vernet mot trakassering også gir et vern mot seksuell trakassering. Dette er en tydeliggjøring av trakasseringsvernet i arbeidsmiljølovens 4-3. I tillegg får arbeidsmiljøloven en definisjon av hva som menes med trakassering og seksuell trakassering. Definisjonene er identiske med de som finnes i likestillings- og diskrimineringsloven § 13. Les mer om dette i vårt tidligere nyhetsbrev her.

Ny godkjenningsordning for bemanningsforetak

Fra 1. januar 2024 trer det i kraft en ny godkjenningsordning for bemanningsforetak som innebærer at tidligere godkjente bemanningsforetak må få ny godkjenning av Arbeidstilsynet for å drive lovlig. Registeret over godkjente bemanningsforetaker skal være offentlig. Det vil bare være tillatt å leie inn arbeidstakere fra godkjente bemanningsforetak. I perioden 1. januar 2024 til 31. mars 2024 vil det imidlertid også være tillatt å leie inn fra virksomhet som har søknad om godkjenning til behandling.

Konsekvensen av å leie inn fra et bemanningsforetak som ikke er godkjent, er at den innleide kan kreve fast ansettelse hos innleier og erstatning etter arbeidsmiljøloven § 14-14. Innleiebedrifter må derfor fremover forsikre seg om at innleie bare skjer fra godkjente bemanningsforetak. Les mer om dette i vårt tidligere nyhetsbrev og på Arbeidstilsynet sine nettsider.

Strengere krav til arbeidsavtaler gjelder fra 1. juli 2024

Innen 1. juli 2024 vil alle virksomheter måtte få på plass nye og utvidede arbeidsavtalemaler med betydelig mer informasjon enn avtalene som de fleste virksomheter benytter i dag. Det utvidede kravet til informasjon vil gjelde for ansettelser etter 1. juli 2024, og vil som utgangspunkt ikke gjelde for eksisterende arbeidsavtaler, med mindre den ansatte ber om informasjonen.

Høringsforslag om økning av gebyrer for brudd på arbeidsmiljøloven

Regjeringen har foreslått å øke satsene for gebyr som kan ilegges av Arbeidstilsynet . Høringsfristen utløper 22. desember 2023. Arbeidstilsynet har i dag mulighet til å ilegge bøter på opptil 15 G (NOK 1 779 300). Forslaget som er lagt frem vil imidlertid øke denne grensen til det høyeste beløpet av enten 50 G (NOK 5 931 000) eller 4 % av virksomhetens (eller konsernets) omsetning. Dette kan bety at de økonomiske konsekvensene ved brudd på arbeidsmiljøloven kan bli betydelige.

Høyesterett: Avklaring av hva som utgjør et varsel i arbeidsmiljølovens forstand

Høyesterett avsa 21. desember 2023 avgjørelse i den såkalte “Nortura-saken”. Spørsmålet for Høyesterett var om en e-post fra en tillitsvalgt til HR-direktøren i selskapet utgjorde et varsel i arbeidsmiljølovens forstand. I vurderingen av spørsmålet deler Høyesterett seg i et flertall og et mindretall, hvor flertallet legger til grunn at e-posten er å anse som et varsel.

Dommen i sin helhet kan lese på domstol.no.

Sakens bakgrunn

Saken gjelder en produksjonsarbeider, som har vært tillitsvalgt i selskapet siden 1990-tallet. Sommeren 2021 bisto den tillitsvalgte en kollega i møte, hvor kollegaen ble ilagt en muntlig advarsel for uakseptabel atferd. I møtet deltok kollegaens leder, samt HR-ansvarlig ved det aktuelle anlegget.

Dagen etter møtet sendte den tillitsvalgte en e-post til HR-sjefen i selskapet, hvor han uttrykte kritikk mot hvordan den HR-ansvarlige hadde oppført seg i møtet dagen i forveien. Han skrev blant annet at han var “lettere sjokkert om hvordan D [den HR-ansvarlige] med sine vage opplysninger gjentatte ganger trakasserte B [kollegaen] med påstander om at D [kollegaens leder] og C hadde kilder som var troverdig og at B sin forklaring var løgn”. I etterkant av e-posten fikk den tillitsvalgte en advarsel grunnet brudd på arbeidsreglementets krav om hensynsfull adferd. Videre ble han senere samme høst omplassert til en annen avdeling etter enkelte andre episoder.

Høyesteretts vurdering

Arbeidstaker har etter arbeidsmiljøloven § 2 A-1 rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet. Som rettslig utgangspunkt legger flertallet til grunn at det å varsle ikke er noe mer enn å si fra, og at det verken stilles krav til varselets form eller forsvarlig fremgangsmåte. Videre uttaler flertallet, under vurderingen av vilkåret “kritikkverdig forhold“, at det for intern varsling ikke er et særskilt vilkår at forholdet det varsles om har en allmenn interesse. Flertallet tar imidlertid ikke stilling til hva som ligger i begrepet “eget arbeidsforhold” i arbeidsmiljøloven § 2 A-1 tredje ledd, som nettopp avgrenser varslingsreglene mot visse ytringer om eget arbeidsforhold. Oppsummert legger flertallet til grunn at det avgjørende ved vurderingen av om en ytring er et varsel, er om arbeidsgiveren har “rimelig grunn” til å oppfatte ytringen slik at det sies ifra om kritikkverdige forhold i virksomheten. Videre påpeker flertallet at det ikke er grunnlag for å oppstille en presumpsjon for at ytringer fra en tillitsvalgt skal vurderes annerledes enn ytringer fra arbeidstakere ellers.

I den konkrete vurderingen legger flertallet til grunn at e-posten tar opp mulige kritikkverdige forhold, og at det for arbeidsgiver var rimelig grunn til å oppfatte e-posten som et varsel. Flertallet konkluderte dermed med at den tillitsvalgte i e-posten sommeren 2021 varslet om kritikkverdige forhold i selskapet. Ettersom Høyesterett kun tok stilling til om e-posten var et varsel, vil saken nå sendes tilbake til lagmannsretten for fornyet vurdering. Spørsmålet vil da være om selskapet har brutt gjengjeldelsesforbudet i arbeidsmiljøloven § 2 A-4.

Mindretallet, representert ved dommer Østensen Berglund, fremmer i sin dissens et annet syn på lovtolkningen og den konkrete vurderingen, som igjen fører til motsatt konklusjon. Det vises til at det bør trekkes et skille mellom alminnelig kritikk og varslingsreglene, og at terskelen for hva som utgjør et varsel derfor bør legges noe høyere enn det flertallet tar til orde for. Videre legger mindretallet til grunn at det bør kreves en annen tydelighet fra tillitsvalgte som varsler enn hva som kan kreves fra arbeidstakere ellers, med henvisning til det løpende samarbeidet og kommunikasjonen mellom tillitsvalgte og selskapets ledelse.

Dommens betydning for arbeidsgivere

Dommen vil få betydning for vurderingen av hva som utgjør et varsel i lovens forstand. Høyesterett har for det første avklart at det ikke kan oppstilles en presumpsjon for at tillitsvalgte skal uttrykke seg klarere enn andre arbeidstakere når det gjelder vurderingen av om en ytring er et varsel. Videre avklares det at det ikke kan stilles særskilte klarhetskrav til et varsel, og at terskelen for hva som er å anse som et varsel er lav.

Videre anbefaler vi virksomheter å ta med seg følgende inn i det videre arbeidet med håndtering av varslingsreglene:

Hvis arbeidsgivere er i tvil om en ytring fra ansatte eller tillitsvalgte må anses som varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten, så bør arbeidsgiver spørre arbeidstaker hvordan det som er sagt skal forstås. Uavhengig av om en bekymringsmelding, klage fra ansatt e.l. kvalifiserer som et varsel etter arbeidsmiljøloven eller ikke, må arbeidsgiver sørge for å følge denne opp på forsvarlig vis.

Høyesterett: Disponibeltid utgjør ikke arbeidstid

Den 2. november 2023 avgjorde Høyesterett (HR-2023-2068-A) at såkalt “disponibeltid” ikke utgjorde arbeidstid etter arbeidsmiljøloven § 10-2, jf. § 10-1.

Arbeidsretten: Avklaring rundt “individuell ettervirkning” av tariffavtaler i Grefsenhjemmet III

Arbeidsretten har i den såkalte Grefsenhjemmet III-saken (AR-2023-36) satt punktum i et større sakskompleks som gjelder “individuell ettervirkning” av tariffavtaler. Saken gjaldt 10 sykepleiere som krevde å få beholde et tariffestet lønnstillegg (stabiliseringstillegg) etter at tariffavtalen opphørte. Arbeidsgiveren i saken hadde byttet arbeidsgiverforening fra Virke til NHO, og hadde dermed gått over fra Virkes til NHOs tariffavtaler. Kjernen i saken var om sykepleierne hadde rett til å beholde et stabiliseringstillegg fra en særavtale under Virkes tariffavtaler etter at denne særavtalen opphørte, og om dette i så fall gjaldt selv om arbeidsgiver ble bundet av NHOs tariffavtaler (som ikke inneholdt et stabiliseringstillegg).

Lagmannsretten: Fortrinnsretten etter nedbemanning gjelder kun stillinger med tilsvarende oppgaver som den opprinnelige stillingen

Den 30. oktober 2023 avsa Borgarting lagmannsrett dom (LB-2023-44825) og konkluderte med at arbeidstaker ikke hadde krav på erstatning som følge av brudd på reglene om fortrinnsrett i arbeidsmiljøloven § 14-2. Arbeidstakeren hadde tidligere vært midlertidig ansatt av Oslo kommune på et koronatestsenter i kommunen, og hevdet å ha fortrinnsrett til en midlertidig rolle som jurist i samme kommune. Det var klart at arbeidstakeren var kvalifisert for stillingen. Lagmannsretten fastslo imidlertid at den ansatte ikke hadde fortrinnsrett til denne stillingen, ettersom fortrinnsretten må begrenses til stillinger som har omtrent de samme oppgavene som den opprinnelige stillingen. Dommen er rettskraftig.

Publisert: 

Sist oppdatert: