Markedsføring og forbrukerrett

Markedsførings- og forbrukerrettsområdet er i stadig endring, særlig som følge av globalisering og utvikling  i brukervaner og teknologi. Dette gir endringer i det rettslige rammeverket, særlig som følge av økt fokus på styrking av forbrukerrettigheter.

Vi har markedsledende kompetanse innen markedsførings- og forbrukerrett og omfattende bransjekunnskap, som gir din virksomhet skreddersydd, oppdatert, strategisk og konstruktiv juridisk rådgivning.

Alle virksomheter som markedsfører sine varer og/eller tjenester eller driver med annen form for markedskommunikasjon må overholde markedsføringsregler av generell og bransje-/produktspesifikk karakter. Kompleksiteten i regelverket har økt, blant annet som følge av digitalisering og fokus på forbrukervern, bærekraft og grønnvasking. I parallell har størrelsen på overtredelsesgebyrer økt. Dette øker viktigheten av å overholde regelverkene. Vi bistår din virksomhet med å finne løsninger i tråd med reglene.

Vi gir blant annet råd for å sikre at markedsføring, sluttbrukerbetingelser og tjenestene er i samsvar med regelverket. Vi bistår også med dialog og strategi overfor offentlige tilsynsmyndigheter som Forbrukerrådet, Forbrukertilsynet og Markedsrådet.

Rask teknologiutvikling og globalisering spisser konkurransen i næringslivet. Det øker kravet til strategiske råd om beskyttelse av immaterielle rettigheter, forretningshemmeligheter og håndhevelse av produktetterlikninger, villeding, illojale konkurransehandlinger og brudd på god forretningsskikk. Wiersholms team har spesialkompetanse med å bistå virksomheter med slik rådgivning, håndheving og tvistehåndtering.

Wiersholms markedsførings- og forbrukerettteam jobber tett med firmaets andre spesialister i saker som krever tverrfaglig kompetanse, herunder personvern, life science og næringsmidler, M&A og tvisteløsning.

Vårt team holder seg løpende oppdatert på rettsutviklingen på markedsrettsområdet. Dette inkluderer lovendringer i Norge og EU, samt praksis fra norske domstoler, EU-domstolen, Næringslivets Konkurranseutvalg og relevante tilsynsmyndigheter som Forbrukertilsynet og Markedsrådet og europeiske forbrukermyndigheter.

Våre tjenester

Bistand knyttet til reglene om direktemarkedsføring, prismarkedsføring, sammenliknende reklame, god forretningsskikk næringsdrivende imellom, og handelspraksis overfor forbrukere
Utarbeidelse og forhandling av kontrakter, som samarbeidsavtaler, sponsoravtaler, annonsøravtaler, lisensavtaler, produksjonsavtaler og distribusjonsavtaler
Bistand med å håndheve rettigheter, blant annet ved immaterialrettskrenkelser og ulovlige etterlikninger
Rådgivning om strategi som optimaliserer beskyttelsen, håndhevingen og utnyttelsen av rettigheter
Bistand om utvikling av rutiner for å overholde markedsførings- og forbrukerregelverk
Rådgivning om overholdelse av reglene om forbrukervern i angrerettloven, e-handelsloven og digitalytelsesloven
Rådgivning om online markedsføring, annonseteknologi (adtech), bruk av cookies og elektronisk kommunikasjon
Rådgivning om overholdelse av regelverk ved bruk av miljø, helse- og ernæringspåstander
Rådgivning om markedsføringskampanjer, inkludert pris- og salgsmarkedsføring, sammenliknende reklame og markedsføring i sosiale medier
Rådgivning om drifts-, salgs- og markedsføringstillatelser, blant annet relatert til spill og legemidler
Bistand knytte til markedsførings- og forbrukerregelverk i forbindelse med oppkjøp, fusjoner og andre transaksjoner
Bistand ved tilsyn, vedtak og klager fra Forbrukertilsynet, Forbrukerrådet, Helsedirektoratet, Markedsrådet, Matvarebransjens Faglige Utvalg, Næringslivets konkurranseutvalg, samt tvist for domstolene

Hold deg oppdatert!

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få invitasjoner, ekspertinnsikt, oppdateringer om viktige juridiske endringer og nyttige analyser som holder deg i oppdatert.