Nytt innen klima, miljø og ESG fra EU

Regelverk knyttet til klima og miljø utvikler seg raskt, særlig i EU, noe som får stor betydning for norske virksomheter. I dette nyhetsbrevet har vi oppsummert de viktigste endringene innen klima, miljø og ESG fra EU, herunder noen av de viktigste nyhetene på fagfeltet for 2024.

Kort oppsummert inkluderer det følgende:

1. CSRD – Nytt bærekraftsdirektiv fra EU

EUs bærekraftsdirektiv, Corporate Sustainability Reporting Directive, forkortet CSRD, trådte i kraft i EU den 5. januar 2023. Formålet med direktivet er å legge til rette for en omstilling til bærekraftig økonomi i tråd med European Green Deal.

Finansdepartementet har uttalt at det tas sikte på at reglene skal begynne å gjelde samtidig som i EU, der gjennomføring er forventet i løpet av første halvår 2024. Med CSRD blir bærekraftsrapporteringen mer detaljert, og informasjonen skal inn i årsberetningen.

2. Foreløpig enighet om Corporate Sustainbility Due Diligence Directive

Den 14. desember 2023 inngikk EU-parlamentet og en foreløpig politisk avtale om EU’s Corporate Sustainability Due Diligence Directive (forkortet CSDDD eller CS3D), bedre kjent som “aktsomhetsdirektivet” i Norge.

CS3D, som bygger på forslaget som ble lagt frem av EU-kommisjonen den 23. februar 2022, pålegger selskaper over en viss størrelse å utføre aktsomhetsvurderinger og gjennomføre tiltak for å ivareta menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, klima og miljø. Målet med regelverket er å fremme ansvarlig og bærekraftig praksis hos selskaper i alle ledd i deres verdikjeder (begrepet “verdikjede” er nå foreslått byttet ut med “aktivitetskjede”). Til sammenligning stiller CSRD krav til innhenting av data og beskriver hvordan selskaper skal rapportere om blant annet aktsomhetsvurderinger knyttet til bærekraftsarbeid. Slik sett er det en tett integrasjon mellom de to direktivene og de vil innbyrdes forsterke effekten av hverandre.

Før direktivet kan tre i kraft, må det formelt godkjennes av Legal Affairs Comittee og EU-parlamentet, i tillegg til Rådet. Dette er forventet å skje i løpet av 2024. Det er imidlertid nå knyttet stor spenning til CS3Ds fremtid i lys av rapporteringer om at Tyskland (i tillegg til enkelte andre medlemsland) ønsket å avstå fra å stemme over forslaget. Avstemmingen i Rådet skulle etter planen foregå den 9. februar 2024, men ble av den overnevnte grunn på ubestemt tid.

I tillegg til pressemeldingene fra EU-parlamentet, Rådet og EU-kommisjonen, gir det omforente direktivutkastet publisert av EU i slutten av januar, innsikt i hva man før jul ble enig om og videre hva man nå skal formelt stemme over.

3. Enighet om nytt miljøkriminalitetsdirektiv fra EU

Den 16. desember 2023 ble Rådet og EU-parlamentet enige om en foreløpig politisk avtale om et nytt miljøkriminalitetsdirektiv, som vil erstatte det tidligere direktivet fra 2008. Forslaget har til hensikt å sikre en mer effektiv beskyttelse av miljøet og omfatter blant annet flere former for miljøkriminalitet, etablerer konkrete maksimale strafferammer for miljøkriminalitet, i tillegg til nye typer sanksjoner.

4. Forslag til en sosial taksonomi

Tradisjonelt har det vært et større fokus på miljø og selskapsstyring enn den sosiale dimensjonen av bærekraftsbegrepet. Dagens utvikling viser at dette er i ferd med å endre seg og det er et stadig større fokus på en rettferdig omstilling til et bærekraftig samfunn. Den 28. februar 2022 publiserte EUs ekspertgruppe for bærekraftig finans, også kjent som Platform on Sustainable Finance, en sluttrapport med forslag til en taksonomi for sosial bærekraft. Foreløpig er det ingen indikasjoner på at en sosial taksonomi vil bli innført i EU med det første. Rapporten og forslaget ligger nå til vurdering hos EU-kommisjonen.

5. Vedtakelse av EUs nye standard for “European Green Bonds”

Høsten 2023 vedtok EU en forordning om grønne obligasjoner og andre bærekraftsrelaterte obligasjoner. Forordningen etablerer en felleseuropeisk standard for obligasjoner som utstedes under merkelappen “European Green Bonds”. Vedtakelsen av forordningen markerer slutten på en lang prosess med å etablere den første offentlige reguleringen av grønne obligasjoner. Frem til nå har det grønne obligasjonsmarkedet hovedsakelig vært regulert av private initiativer, slik som frivillige bransjeprinsipper og standarder.

Formålet med den nye standarden er å gjøre det enklere for investorer å identifisere og sammenligne bærekraftige obligasjoner. I tillegg skal standarden bidra til å sikre at obligasjoner som klassifiseres som grønne faktisk fremmer bærekraft, slik at risikoen for grønnvasking reduseres. Dette skal oppnås gjennom ulike typer krav, både knyttet til hva som er grønt, hvem som kan verifisere at noe er grønt, samt krav til løpende rapportering. Førstnevnte innebærer at midlene som hentes inn gjennom obligasjonsutstedelsen skal benyttes til virksomhet som oppfyller kravene til “bærekraftig økonomisk aktivitet” i EUs taksonomi.

Forordningen er EØS-relevant og er ventet inntatt i EØS-avtalen. Finanstilsynet har foreslått å gjennomføre forordningen i verdipapirhandelloven.

I EU trådte forordningen i kraft i desember 2023, men den vil først begynne å gjelde fra desember 2024. Standarden er en del av EUs strategi for å nå det overordnede målet om klimanøytralitet innen 2050, og intensjonen er at standarden gradvis skal bli den nye gullstandarden for grønne obligasjonsutstedelser.

I et tidligere nyhetsbrev har Wiersholm skrevet mer om standardens bakgrunn og innhold.

Publisert: 

Sist oppdatert: