Endringer fra nyttår i finansforetaksforskriftens regler om godtgjørelse – hva med IFD?
Fra 1. januar 2023 trer endringer i godtgjørelsesreglene for verdipapirforetak i kraft. Samtidig foreligger det et regelverksforslag utarbeidet av Finanstilsynet som avviker fra disse nye reglene. Vi ser her nærmere på de to regelverksprosessene, og gir vårt syn på hvordan norske verdipapirforetak bør innrette seg.
Verdipapirforetak er i dag underlagt bestemmelsene om godtgjørelse i finansforetaksloven kapittel 15 med tilhørende forskrifter, jf. verdipapirhandelloven § 9-16 (4). Som en del av gjennomføringen av Investment Firm Directive (“IFD”), foreslo Finanstilsynet i 2021 at godtgjørelsesreglene for verdipapirforetak skulle inntas i verdipapirhandelloven. IFD inneholder nasjonale valg til å fastsette strengere regler om godtgjørelse enn hva som følger av direktivet. Finanstilsynet foreslo å benytte disse nasjonale valgene til å i stor grad opprettholde eksisterende regelverk slik det lød i 2021.
I forbindelse med gjennomføringen av bankpakken i norsk rett, fastsatte Finansdepartementet i mai i år endringer i godtgjørelsesreglene som følger av finansforetaksforskriften. Endringene knytter seg blant annet til bestemmelsene om variabel godtgjørelse, og vil tre i kraft 1. januar 2023.
En sentral endring innebærer lempeligere regler for variabel godtgjørelse i foretak (inkludert verdipapirforetak) som (i) ikke er et stort foretak etter CRR/CRD IV-forskriften § 2 a første ledd, og (ii) over en fireårsperiode forut for inneværende regnskapsår på ikke-konsolidert grunnlag har en gjennomsnittlig forvaltningskapital på 5 milliarder euro eller mindre. For disse virksomhetene oppheves kravet til at en andel av variabel godtgjørelse skal tildeles i form av finansielle instrumenter. Det er heller ikke krav om at foretaket skal holde tilbake deler av variabel godtgjørelse over en nærmere angitt periode. Foretak som er omfattet av unntaket, kan dermed velge å tildele all variabel godtgjørelse i form av kontanter og utbetale hele godtgjørelsen straks deretter.
En annen sentral endring gjelder for verdipapirforetak som (i) kun har tillatelse til å yte investeringstjenester som nevnt i verdipapirhandelloven § 2-1 første ledd nr. 1, nr. 2, nr. 4, nr. 5, eller en kombinasjon av disse, (ii) ikke besitter kundemidler, og (iii) ikke kan yte den tilknyttede tjenesten oppbevaring og forvaltning av finansielle instrumenter.[1] For slike verdipapirforetak vil det heller ikke lenger være krav om at variabel godtgjørelse utgjøre maksimalt 100 % av den faste godtgjørelsen.[2] Kravet om en balansert sammensetning av fast og variabel godtgjørelse gjelder fremdeles.
Forskriftsendringene fra Finansdepartementet avviker fra det som var Finanstilsynets forslag til gjennomføring av IFD. Regelverksforslaget til Finanstilsynet var på høring høsten 2021, men Finansdepartementet har foreløpig ikke fremmet noe lovforslag for Stortinget.
Hvordan bør verdipapirforetakene innrette seg?
Verdipapirforetakene vil kunne benytte seg av unntakene i finansforetaksforskriften ved ikrafttredelse 1. januar 2023. En eventuell beslutning om å benytte unntakene bør være forankret i en analyse av egen virksomhet, hvor blant annet mulige interessekonflikter og foretakets finansielle stilling må vurderes grundig. Beslutningen bør styrebehandles. Dersom foretakene etter dette velger å benytte seg av de nye unntakene i finansforetaksforskriften, må foretakene gå igjennom sine eksisterende retningslinjer for å sikre at foretaket ikke bryter med interne krav.
Det foreligger foreløpig ingen signaler fra Finanstilsynet eller Finansdepartementet når det gjelder den kommende implementeringen av IFD. Dersom Finanstilsynets forslag skulle innføres uten endringer, ville det i praksis medføre en delvis reversering av de lettelser som nå ble innført i forbindelse med bankpakken. Selv om ingen slike signaler har kommet, vil vi anta at myndighetene vil se hen til de lettelsene som ble gjort i finansforetaksforskriften ved fastsettelsen av norske regler for å implementere IFD. Noe annet ville kunne medføre at verdipapirforetak i klasse 1, som skal følge bankregelverket, ville få lempeligere regler enn klasse 2- foretakene.
Arbeidsavtaler og andre dokumenter som beskriver bonusordninger mv. bør inneholde forbehold som tar høyde for mulige fremtidige endringer i intern og ekstern regulering av godtgjørelse.
[1] Endringen utvider anvendelsesområdet til det som tidligere gjaldt etter finansforetaksforskriften § 15-1 annet ledd, til også å gjelde verdipapirforetak med tjeneste 2 og 4.
[2] Maksimalt 200 % ved GF-vedtak
Kontaktpersoner
Publisert:
Sist oppdatert: