Utbyttebeskatning av utenlandsk aksjonær ved likvidasjon av selskap

Skattedirektoratet publiserte nylig en bindende forhåndsuttalelse (BFU), hvor det ble lagt til grunn at omgåelsesreglene i skatteloven § 13-2 kan medføre beskatning av likvidasjonsutbytte for utenlandsk aksjonær.

Skattyteren eide 100 % av aksjene i «Holding AS», og Holding AS eide 25 % av aksjene i «Invest AS». Holding AS hadde i tillegg betydelige eierandeler i andre selskaper. Skattyteren var en tidligere norsk skattyter som hadde emigrert fra Norge. Det fremkommer ikke hvilket land skattyteren nå er bosatt i.

Skattyter hadde opplyst at det var et ønske å realisere investeringen i Invest AS. Dette skulle gjøres ved at Holding AS innløser sine aksjer i Invest AS mot et kontantvederlag som reflekterer aksjenes forholdsmessige verdi av selskapet. Dette ville frigjøre cirka 200 millioner kroner. Skattyter hadde videre opplyst at det deretter var ønskelig å frigjøre midler fra Holding AS for privat uttak «på en måte som medfører minst mulig beskatning«.

Den skisserte transaksjonen skulle gjennomføres i tre ledd:

  1. Det gjennomføres en kapitalnedsettelse i Invest AS, hvor samtlige aksjer som Holding AS eier i selskapet innløses. Holding AS får utbetalt sin forholdsmessige andel av verdiene i Invest AS som kontantvederlag.
  2. Det gjennomføres en (skattefri) fisjon av Holding AS. Vederlaget som er mottatt fra kapitalnedsettelsen i Invest AS overføres til et selskap som etableres ved fisjonen.
  3. Etter gjennomføring av fisjonen likvideres det nyetablerte selskapet.

Hensikten med transaksjonsrekken var å komme i posisjon til å realisere aksjer i stedet for å utbetale et utbytte. Et likvidasjonsutbytte skattlegges vanligvis som om aksjene er realisert (solgt), og ikke som et vanlig utbytte. Som utenlandsk skattyter er det skattemessig mer gunstig å realisere aksjer fremfor å motta utbytte. Det er ikke hjemmel i skatteloven for å beskatte realisasjon av aksjer for utenlandske skattytere. Utbytte til utenlandsk aksjonær har en kildeskattesats på 25 % (med mindre det foreligger en skatteavtale som nedjusterer satsen).

Resultatet av transaksjonsrekken ville, dersom den legges til grunn for beskatningen, være at aksjonæren, som ikke er skattepliktig i Norge for realisasjonsgevinst (emigrert fra Norge), mottar et skattefritt likvidasjonsutbytte.

Det følger av skatteloven § 13-2 at dersom det foreligger en omgåelse, skal en disposisjons(rekke) skattlegges som om disposisjonen(e) var gjennomført på en måte som reflekterer det økonomiske innholdet, jf. første og fjerde ledd. Det foreligger en omgåelse når det er foretatt en disposisjon (eller flere sammenhengende disposisjoner) som tilsier at hovedformålet var å oppnå en skattefordel, og som etter en totalvurdering ikke kan legges til grunn for beskatningen.

Det er opplistet en rekke ikke-uttømmende momenter som skal vektlegges ved totalvurderingen i bestemmelsens tredje ledd, herunder:

(i) forretningsmessig egenverdi og andre virkninger (bokstav a),

(ii) skattefordelens størrelse og graden av skatteformål (bokstav b),

(iii) om disposisjonen er en uhensiktsmessig vei frem til det økonomiske formålet med disposisjonen (bokstav c),

(iv) om samme resultat kunne være oppnådd på en måte som ikke rammes av omgåelsesreglene (bokstav d),

(v) de aktuelle skattereglenes rettstekniske utforming (bokstav e), og

(vi) om skatteregler er utnyttet i strid med sitt formål eller grunnleggende skatterettslige hensyn (bokstav f).

Skattedirektoratet kom først til at man måtte se på hele transaksjonsrekken i sammenheng ved vurderingen av om det forelå en omgåelse. Skattedirektoratet mente videre at det fremsto som «klart» at hovedformålet med den sammenhengende transaksjonsrekken var å oppnå en skattefordel. Den norske skattefordelen ble anslått til å være mellom 30 og 50 millioner kroner (Skattedirektoratet tok ikke stilling til en eventuell skattefordel i utlandet). Til slutt vurderte Skattedirektoratet det slik at transaksjonsrekken, etter en totalvurdering, ikke kunne legges til grunn for beskatningen.

Skattedirektoratet konkluderte deretter med at den skisserte transaksjonsrekken ble rammet av omgåelsesreglene i skatteloven § 13-2. Videre konkluderte Skattedirektoratet med at gjennomføring av transaksjonsrekken vil medføre at likvidasjonsutbytte skal skattlegges som om skattyteren mottok utbytte fra Holding AS.

Den bindende forhåndsuttalelsen kan leses HER.
 

Publisert: