OECD Inclusive Framework har publisert ny rapport om Pilar 1 beløp B
OECD Inclusive Framework har publisert en ny rapport om Pilar 1 beløp B. Pilar 1 beløp B er en standardisert internprisingsmetode for å fastsette armlengdes pris for visse konserninterne markedsførings- og distribusjonstransaksjoner. Metoden fremstår som en forenklet versjon av den transaksjonsbaserte nettofortjenestemarginmetoden (TNMM). Vi vil i dette nyhetsbrevet beskrive hovedinnholdet i den nye metoden.
1. Pilar 1 beløp B
OECD/G20 Inclusive Framework on Base Erosion and Profit Shifting (“OECD Inclusive Framework“) publiserte den 19. februar 2024 en rapport om Pilar 1 beløp B (Report on Amount B of Pillar One). Rapporten om Pilar 1 beløp B følger opp det oppdaterte høringsnotatet som ble publisert av OECD Inclusive Framework den 17. juli 2023 (Public consultation document Pillar One – Amount B).
Pilar 1 beløp B er en standardisert metode for å fastsette armlengdes pris for visse konserninterne markedsførings- og distribusjonstransaksjoner. Metoden fremstår som en forenklet versjon av den transaksjonsbaserte nettofortjenestemarginmetoden (Transactional Net Margin Method (“TNMM“)). For å lette fremstillingen vil vi nedenfor omtale metoden som “standardisert TNMM“.
Den standardiserte TNMM er overordnet i tråd med armlengdeprinsippet og gir et resultat som er i overenstemmelse med armlengdeprinsippet for jurisdiksjoner som har valgt å anvende metoden. Prisfastsettelse etter den standardiserte TNMM er imidlertid ikke bindende som armlengdes pris for jurisdiksjoner som ikke har valgt å anvende metoden. Videre uttaler OECD Inclusive Framework at den standardiserte TNMM ikke kan anvendes som støtteargumentasjon for at prisfastsettelse foretatt basert på en annen internprisingsmetode er armlengdes.
Jurisdiksjoner kan velge å anvende den standardiserte TNMM for kvalifiserte distribusjonstransaksjoner for skattytere (tested parties) hjemmehørende i deres jurisdiksjon fra og med inntektsår (financial year) som starter på eller etter 1. januar 2025.
Retningslinjene om den standardiserte TNMM er inntatt som et vedlegg til kapittel IV i OECDs retningslinjer for internprising (OECD Transfer Pricing Guidelines for Multinational Enterprises and Tax Administrations 2022).
2. Bakgrunn og formål
Omfanget av konserninterne markedsførings- og distribusjonsaktiviteter på verdensbasis er svært betydelig og er en kilde til mange tvister om internprising. Dette innebærer også at potensialet for dobbeltbeskatning er stort. Formålet med den standardiserte TNMM er å:
- redusere den administrative byrden for skattytere og skattemyndigheter,
- bidra til økt forutberegnelighet for skattyter, samt
- redusere antall tvister om internprising.
Den standardiserte TNMM er særlig utviklet med tanke på å redusere den administrative byrden for jurisdiksjoner med begrenset kapasitet til å gjennomføre kontroll av internpriser og til å håndtere tvister om internprising, såkalte “low-capacity jurisdictions”. OECD Inclusive framework viser til at flere “low capacity countries” har uttalt at om lag 30–70% av internprisingstvister i deres jurisdiksjon omhandler markedsførings- og distribusjonsaktiviteter hvor internprisen kan fastsettes etter den standardiserte TNMM. OECD Inclusive Framework vil bli enige om en liste over “low capacity jurisdictions” innen 31. mars 2024.
3. Markedsførings- og distribusjonstransaksjoner som omfattes av den standardiserte TNMM
Den standardiserte TNMM inneholder relativt omfattende vilkår for at en markedsførings- og distribusjonstransaksjon skal kvalifisere for prisfastsettelse etter metoden. Vilkårene omtales nedenfor og begrenser anvendelsesområdet for den standardiserte TNMM. Skattyter må utføre en grundig funksjons-, eiendels- og risikoanalyse for å vurdere om prisen for distribusjonstransaksjonen kan fastsettes ved bruk av den standardiserte TNMM og for å dokumentere distribusjonstransaksjonen.
Til forskjell fra hva som gjelder for Pilar 1 beløp A og Pilar 2 gjelder det ikke et terskelbeløp for konsernets størrelse for at den standardiserte TNMM skal komme til anvendelse. Den standardiserte TNMM gjelder altså også for mindre konsern.
Den standardiserte TNMM kan anvendes for å fastsette armlengdes pris for visse markedsførings- og distribusjonstransaksjoner inngått av visse distributører, agenter og kommisjonærer. Distribusjonsbegrepet er vidt og den standardiserte TNMM kan kun anvendes for å fastsette internprisen for to typer distribusjonstransaksjoner. Distribusjonstransaksjoner som kvalifiserer for prisfastsettelse etter den standardiserte TNMM er således følgende:
- Markedsførings- og distribusjonstransaksjoner hvor distributøren kjøper varer fra en nærstående part for videresalg til en ekstern part som ikke er sluttkunden (wholesale distribution).
- Transaksjoner hvor en salgsagent eller en kommisjonær bidrar til en nærstående parts distribusjon av varer til en ekstern part som ikke er sluttkunden (wholesale distribution).
Distribusjon av varer til sluttkunden kvalifiserer ikke for prisfastsettelse etter den standardiserte TNMM. Heretter vil distributører, agenter og kommisjonærer omtales som “distributører“.
Typiske kjerne distribusjonsaktiviteter er definert som kjøp av varer for videresalg, identifisere nye kunder og oppfølging av eksisterende kunder, kundeservicetjenester, gjennomføring av reklame- og markedsføringsaktiviteter, varelagerfunksjoner, ordrebehandling, logistikk og fakturering.
Ytterligere to vilkår må være oppfylt for at distribusjonstransaksjonen skal kvalifisere for prisfastsettelse etter den standardiserte TNMM:
- Internprisen for den kvalifiserte distribusjonstransaksjonen må kunne fastsettes ved bruk av en ensidig prismetode med distributøren som såkalt “tested party”.
- Distributøren (tested party) i den kvalifiserte distribusjonstransaksjonen kan ikke ha årlige driftskostnader under 3 % av årlig netto omsetning eller årlige driftskostnader som overstiger mellom 20 % og 30 % av årlig netto omsetning.
Selv om distribusjonstransaksjonen kvalifiserer for prisfastsettelse etter den standardiserte TNMM etter kriteriene ovenfor kvalifiserer distribusjonstransaksjonen likevel ikke dersom den utgjør en distribusjonstransaksjon som er eksplisitt unntatt fra prisfastsettelse etter den standardiserte TNMM, dvs.:
- Dersom den kvalifiserte distribusjonstransaksjonen utgjør distribusjon av immaterielle eiendeler, tjenester eller markedsføring, handel eller distribusjon av enkelte råvarer (commodities) kan prisen ikke fastsettes etter den standardiserte TNMM.
- Dersom distributøren (tested party) utfører andre aktiviteter i tillegg til den kvalifisert distribusjonstransaksjon kan prisen ikke fastsettes etter den standardiserte TNMM, med mindre den kvalifiserte distribusjonstransaksjonen kan vurderes separat og prises separat fra distributørens øvrige aktiviteter.
4. Internprisingsmetoden
Den standardiserte TNMM benytter return on sales (EBIT/ netto omsetning), heretter omtalt som “salgsmargin“, som Profit Level Indicator. Dersom det foreligger en intern sammenlignbar ukontrollert pris (Internal Comparable Uncontrolled Price) som er tilgjengelig for både skattyter og skattemyndighetene skal denne metoden benyttes i stedet for TNMM. Utover dette kreves det ikke en nærmere vurdering av hvilken internprisingsmetode som gir mest pålitelig resultat.
Prisfastsettelsen etter den standardiserte TNMM foretas skjematisk ved bruk av en tabell (pricing matrix). Tabellen (pricing matrix) inneholder 15 forskjellige salgsmarginer i intervallet fra 1,5% til 5,5% avhengig av distributørens (tested party) industri gruppe og “factor intensity classification”. Salgsmarginene er fastsatt av OECD Inclusive Framework basert på en global benchmark-analyse. Benchmark-analysen vil bli oppdatert hvert femte år med mindre endringer i markedet tilsier hyppigere oppdatering. Med utgangspunkt i tabellen (pricing matrix) fastsettes et intervall av salgsmarginer for distribusjonstransaksjonen i følgende tre steg:
- Steg én består i å identifisere hvilken industrigruppe distributøren (tested party) omfattes av. De ulike industrigruppene er listet opp langs den vannrette siden av tabellen.
- Steg to består i å identifisere distributørens (tested partys) “factor intensity classification”. En slik “factor intensity classification” foretas gjennom en beregning basert netto driftsmidler (net operating asset intensity) i forhold til netto omsetning og driftskostnader (operating expense intensity) i forhold til netto omsetning. De ulike “factor intensity classification” gruppene er listet opp langs den vertikale siden av tabellen.
- Steg tre består i å identifisere salgsmarginen i tabellen (pricing matrix) basert på distributørens (tested party) industrigruppe og “factor intensity classification”. Distributørens (tested party) salgsmargin anses å være i overenstemmelse med den standardiserte TNMM dersom den ligger innenfor et intervall på pluss/minus 0,5% av den relevante salgsmarginen identifisert i tabellen (prising matrix). Dersom distributørens (tested party) salgsmargin ligger utenfor dette intervallet skal den justeres.
Salgsmarginen som er fastsatt etter tabellen (pricing matrix) som vist til ovenfor skal deretter justeres på følgende måte (om nødvendig):
- Det skal foretas en kontroll av salgsmarinen i forhold fortjeneste på driftskostnader ved bruk av modellen “operating expense cross-check”.
- For jurisdiksjoner hvor det foreligger få sammenlignbare transaksjoner i det globale datasettet anvendt ved utarbeidelse av salgsmarginen i tabellen (pricing matrix) og hvor jurisdiksjonen har en kredittrating på BBB- eller lavere skal det foretas justeringer av salgsmarginen. Justeringsmarginene ligger i intervallet fra 0,3% til 8,6% basert på jurisdiksjonens kredittrating. Denne prosenten skal multipliseres med distributørens netto driftsmidler i prosent (som ikke kan overstige 85%). Dette medfører at den høyeste økningen av marginen utgjør 7,3%, som innebærer mer enn en dobling av den høyeste salgsmarginen som kan følge av tabellen (pricing matrix).
5. Dokumentasjon
Kravene til utarbeidelse av internprisingsdokumentasjon etter den standardiserte TNMM bygger på OECDs retningslinjer kapittel V. Skattyter skal blant annet dokumentere distribusjonstransaksjonen i Local File. Skattemyndighetene vil kontrollere at distribusjonstransaksjonen kvalifiserer for prisfastsettelse etter den standardiserte TNMM og at metoden er korrekt anvendt.
Det første året skattyteren velger å benytte den standardiserte TNMM for å fastsette internprisen bør skattyteren gi informasjon om dette til lokale skattemyndigheter. Skattyteren bør i så fall opplyse at selskapet har til hensikt å benytte den standardiserte TNMM for å fastsette internprisen for distribusjonstransaksjonen i minst tre år, med mindre distribusjonstransaksjonen faller utenfor anvendelsesområdet for den standardiserte TNMM før den tid eller det skjer vesentlige endringer i skattyterens virksomhet.
6. Implementering av den standardiserte TNMM
Anvendelse av den standardiserte TNMM er frivillig og jurisdiksjonene kan velge å utforme anvendelsesområdet for regelverket på to måter.
- For det første kan jurisdiksjonen utforme den standardiserte TNMM slik at prismetoden skal benyttes for kvalifiserte distribusjonstransaksjoner.
- Alternativt kan den standardiserte TNMM utformes slik at skattyter selv kan velge å benytte den standardiserte TNMM ved prising av kvalifiserte distribusjonstransaksjoner.
Norge kan dermed velge om den standardiserte TNMM skal komme til anvendelse for kvalifiserte distribusjonstransaksjoner og om metoden skal være obligatorisk eller frivillig. OECD Inclusive Framework vil publisere en liste over jurisdiksjonene som har valgt å anvende den standardiserte TNMM på sine hjemmesider.
Internprisen som er fastsatt etter den standardiserte TNMM er i utgangspunktet ikke bindende for motpartsjurisdiksjonen i transaksjonen, med mindre motpartsjurisdiksjonen også har valgt å benytte den standardiserte TNMM for prisfastsettelse av distribusjonstransaksjonen. Dette svekker skattyters forutberegnelighet ved anvendelse av den standardiserte TNMM.
Jurisdiksjoner i OECD Inclusive Framework har imidlertid forpliktet seg til å respektere prisfastsettelse etter den standardiserte TNMM og å unngå dobbeltbeskatning når prisfastsettelsen er foretatt av en skattyter (tested party) hjemmehørende i en såkalt “low capacity jurisdiction”. OECD Inclusive Framework vil i 2024 arbeide videre med utarbeidelse av retningslinjer knyttet til denne forpliktelsen.
7. Videre arbeid i OECD Inclusive Framework
OECD Inclusive Framework’s arbeid med den standardiserte TNMM er ikke ferdigstilt og ytterligere retningslinjer vil bli publisert. Implementering av den standardiserte TNMM er frivillig og rapporten som nå er publisert gir ikke en oversikt over jurisdiksjoner som har besluttet å anvende den standardiserte TNMM. Det er derfor usikkert hvor mange jurisdiksjoner som vil velge å anvende den standardiserte TNMM. Norge er en del av OECD Inclusive Framework og det gjenstår å se om Norge vil velge å anvende den standardiserte TNMM.
Publisert:
Sist oppdatert: