Nytt innen arbeidsrett Q4 2024

Vår faggruppe for arbeidsrett har i dette nyhetsbrevet oppsummert de viktigste lovendringene, dommene og sakene innen arbeidsretten i årets fjerde kvartal. I dette kvartalet har det kommet hele tre Høyesterettsdommer innen arbeidslivsområdet, rådgivende uttalelse fra EFTA-domstolen om innleiebegrensningene, samt flere høringsforslag om lovendringer.

Høyesterett: Økonomisk oppgjør etter feilklassifisering av arbeidstakere

Høyesterett avsa 20. desember 2024 en viktig dom om det økonomiske oppgjøret for arbeidstakere som har vært feilklassifisert som oppdragstakere. Dommen avklarer for det første prinsippene for hvordan tilleggskrav skal beregnes. Arbeidstakerne fikk medhold i at tillegg slik som overtidstillegg, ubekvemstillegg og feriepenger skulle beregnes basert på arbeidsmiljøloven, ferieloven og tariffavtalen uavhengig av om timehonoraret i konsulentavtalen var høyere. Dette skulle ikke gå til fradrag her, da honoraret ikke omfattet denne type ytelser. Arbeidstakerne fikk følgelig medhold i krav på tilleggsytelsene på toppen av det høyere konsulenthonoraret.

Videre avklarer dommen at vanlig foreldelsesfrist ikke gjelder ved foreldelse av feriepengekrav. Høyesterett kom til at foreldelsesfristen ikke begynte å løpe før siste ordinære lønningsdag før arbeidsforholdet i selskapet opphørte. Arbeidstakerne fikk dermed krav på feriepenger for mer enn ti år tilbake i tid.

Dommen i sin helhet kan leses på domstol.no (Økonomisk oppgjør etter feilklassifisering av arbeidstakere)

Høyesterett: Nye avklaringer knyttet til rekkevidden av yrkesskadedekningen

Høyesterett har i oktober og desember avsagt to dommer som gir nyttige avklaringer om rekkevidden av yrkesskadedekningen.

I dom av 29. oktober 2024 vurderte Høyesterett om et fall på grunn av besvimelse utgjør en arbeidsulykke i yrkesskadeforsikringslovens forstand. Fallet skjedde på arbeidsplassen og førte til at arbeidstaker slo hodet og ble sykemeldt over lengre tid. Høyesteretts flertall på fire dommere konkluderte med at fallet ikke kunne anses som en arbeidsulykke som skulle dekkes av yrkesskadeforsikringen fordi at årsaken til skaden verken hadde tilknytning til arbeidet eller til risikofaktorer på arbeidsplassen. Høyesterett fastslo at skade som følge av sykdom eller et illebefinnende, som ikke kan føres tilbake til en ytre hendelse eller påvirkning, faller utenfor arbeidsulykkebegrepet. Dommen i sin helhet kan leses på domstol.no (hr-2024-1982-a.pdf (domstol.no)).

I dom av 12. desember 2024 var det sentrale spørsmålet hvorvidt forverring av en eksisterende yrkesskade kan godkjennes som yrkesskade. En tidligere brannmann som led av Bekhterevs sykdom fikk fått påvist lymfekreft, hvilket ble godkjent som yrkessykdom likestilt med yrkesskade. Grunnet kreftbehandlingen måtte arbeidstakeren avslutte behandlingen av Bekhterev, hvilket førte til forverring av sykdommen. Høyesterett konkluderte enstemmig med at følgeskader i form av forverring av en grunnlidelse i seg selv kan godkjennes som yrkesskade, forutsatt at yrkesskaden er hovedårsaken til følgetilstanden. Dommen i sin helhet kan leses på domstol.no (lenke).

Med disse to dommene har Høyesterett avsagt totalt tre dommer om yrkesskadedekning i høst. I en dom avsagt i september 2024 konkluderte Høyesterett med at skader som oppstår under pauser på hjemmekontor ikke er omfattet av yrkesskadedekningen. Les mer om denne dommen i vårt tidligere nyhetsbrev her (Nytt innen arbeidsrett Q3 2024- Advokatfirmaet Wiersholm). Dommene som har blitt avsagt i høst klargjør yrkesskadebegrepet og illustrerer at det ikke er automatikk i at skader som oppstår på arbeidsplassen eller i arbeidstiden gir ansatte rett til yrkesskadedekning.

EFTA-domstolen: Rådgivende uttalelse om innskrenkingene i adgangen til innleie fra bemanningsforetak

Betydelige innstramminger i adgangen til innleie ble vedtatt med virkning fra 1. april 2023. Ti bemanningsforetak etablert i Norge gikk til erstatningssøksmål mot staten og anførte at det forelå brudd på reglene om fri flyt av tjenester. Oslo tingrett forela saken for EFTA-domstolen, som nå har gitt sitt svar gjennom en rådgivende uttalelse avsagt 20. november 2024.

EFTA-domstolen konkluderer med at de norske innstrammingene i adgangen til innleie utgjør en restriksjon på etableringsretten etter EØS-avtalen, men at det er norske domstoler som må vurdere om restriksjonen er tilstrekkelig rettferdiggjort. Den norske domstolen må derfor ta stilling til om restriksjonene kan begrunnes i tvingende allmenne hensyn som f.eks. vern av innleide arbeidstakere, krav til helse og sikkerhet på arbeidsplassen og behovet for å sikre et velfungerende arbeidsmarked og forebygge misbruk. Videre må domstolen vurdere om restriksjonen er egnet til å oppnå formålet og ikke gå lenger enn det som er nødvendig for å nå dette målet, herunder vurdere om de unntak som er gitt fra restriksjonene er for vidtrekkende. Den rådgivende uttalelsen sendes til Oslo tingrett, som skal ta stilling til om de norske innstrammingene i adgangen til innleie er i strid med EØS-retten eller ikke.

 

Diskrimineringsnemnda: Russisk jobbsøker ble ikke diskriminert på grunn av etnisitet

En ny og viktig avgjørelse fra Diskrimineringsnemnda fra desember 2024 belyser arbeidsgivers adgang til å vektlegge jobbsøkeres tilknytning til høyrisikoland i ansettelsesprosessen. Wiersholm bisto arbeidsgiver i saken. Diskrimineringsnemnda kom til at beslutningen om å ikke vurdere en kandidat med russisk statsborgerskap videre i en ansettelsesprosess var direkte forskjellsbehandling på grunn av etnisitet, men at alle vilkårene for lovlig forskjellsbehandling var oppfylt, slik at selskapet ikke hadde utsatt jobbsøkeren for diskriminering. Avgjørelsen underbygger at nemnda er tilbakeholdne med å overprøve arbeidsgivers konkrete sikkerhetsvurderinger.

Høring om avvikling av adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser i arbeidsmiljøloven

Den alminnelige aldersgrensen etter arbeidsmiljøloven er i utgangspunktet 72 år. Lovens aldersgrense innebærer at arbeidsgiver har en rett til å avslutte et arbeidsforhold når arbeidstakeren fyller 72 år, uten noen nærmere begrunnelse. Arbeidsmiljøloven åpner samtidig for at arbeidsgiver kan innføre en bedriftsintern aldersgrense som er lavere enn 72 år, dersom aldersgrensen er allment kjent for arbeidstakerne, praktiseres konsekvent og er kombinert med en tilfredsstillende tjenestepensjonsordning. Den bedriftsinterne aldergrensen kan imidlertid ikke være lavere enn 70 år.

Regjeringen sendte den 29. oktober 2024 ut en høring om avvikling av adgangen til å innføre bedriftsinterne aldersgrenser i arbeidsmiljøloven. I utredningen vurderes argumenter for og mot at det skal være en mulighet til å avtale aldersgrenser som er lavere enn den alminnelige aldersgrensen på 72 år i arbeidsmiljøloven. Det vises blant annet til at det nå er avtalt at aldersgrensen i staten skal økes til 72 år, og at den økende levealderen i den norske befolkningen gjør at det er et stort behov for arbeidskraft fremover. Høringsinstansene er bedt om å komme med sine synspunkter på avvikling av adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser i arbeidsmiljøloven innen 13. januar 2025.

En avvikling av adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser i arbeidsmiljøloven vil påvirke alle norske arbeidsgivere og arbeidstakere. Arbeidstakere vil beholde sitt stillingsvern etter arbeidsmiljøloven til de har fylt 72 år. Det vil begrense handlingsrommet til arbeidsgivere, og kan få økonomiske konsekvenser for bedrifter som operer med en bedriftsintern aldersgrense lavere enn 72 år.

Les høringsforslaget her.

Høring om presisering og avgrensning av arbeidsmiljølovens regel om midlertidig ansettelse for “praksisarbeid”

Regjeringen sendte den 18. oktober 2024 ut en høring med forslag til presisering og avgrensning av arbeidsmiljølovens regel om midlertidig ansettelse ved “praksisarbeid”. Formålet med forslaget er å tydeliggjøre i hvilke tilfeller hjemmelen for midlertidig praksisarbeid kan benyttes, ettersom det ikke er trukket opp entydige linjer i forarbeidene og rettspraksis.

Etter arbeidsmiljøloven § 14-9 andre ledd bokstav c) kan arbeidsgivere i dag benytte midlertidig ansettelse ved “praksisarbeid”, uten at det er nærmere definert. Regjeringen ønsker nå å presisere at praksisarbeid kun omfatter arbeid “underveis i et utdanningsløp”. Dette innebærer at hjemmelen i arbeidsmiljøloven § 14-9 andre ledd bokstav c) ikke er aktuell for arbeid som utføres av arbeidstakeren etter at utdanningsløpet er avsluttet, dvs. etter at vitnemål eller autorisasjon er utstedt. Med “utdanningsløp” menes både utdanning som gir yrkeskompetanse på videregående nivå, for eksempel fagbrev og svennebrev, høyere yrkesfaglig utdanning på fagskolenivå og høyere utdanning fra høyskole og universitet. Hjemmelen er derimot ikke aktuell for etterfølgende opplæring som ikke er studiepoenggivende.

Regjeringen foreslår samtidig å fastsette en ny forskrift med fire unntak fra hovedregelen om at praksisarbeidet må skje underveis i et utdanningsløp. Unntakene gjelder for i) leger i første del av spesialisering (LIS 1), ii) fast ansatt helsepersonell i spesialisering, iii) deltakere i kommunale og fylkeskommunale traineeprogram og iv) deltakere i introduksjonsprogram for flyktninger.

Regjeringen bekrefter for øvrig den gjeldende oppfatningen om at hjemmelen for praksisarbeid også kan benyttes ved praksisarbeid som ikke utgjør en integrert del av utdanningsløpet og som ikke organiseres av en utdanningsinstitusjon. Dette innebærer at praktikantordninger, traineestillinger, internships og lignende ordninger i privat sektor fortsatt kan regnes som praksisarbeid i arbeidsmiljølovens forstand. Forutsetningen er da at arbeidet skjer underveis i arbeidstakerens utdanningsløp og at arbeidet er egnet til å tilføre kompetanse som er relevant for utdanningen. Dersom regjeringens forslag vedtas, må virksomheter som benytter hjemmelen for praksisarbeid som grunnlag for midlertidige ansettelser fremover kontrollere at de nye kravene til praksisarbeid er oppfylt.

Les høringsforslaget her.

 
Høring om midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak som driver utleie av rådgivere/konsulenter innen IKT

Med virkning fra 1. januar 2024 ble det innført en offentlig godkjenningsordning for bemanningsforetak, og det er ulovlig å leie inn fra foretak som ikke er offentlig godkjent. Regjeringen sendte den 18. desember 2024 ut en høring om forslag om midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak som leier ut rådgivere og konsulenter innen IKT. Bakgrunnen for forslaget er at selvstendige IKT-konsulenter, som driver eget enkeltpersonforetak eller aksjeselskap alene ikke godkjennes i bemanningsforetaksregisteret. Departementet har fått opplyst at disse foretakene opplever å miste oppdrag, fordi private og offentlige oppdragsgivere krever at den som skal levere slike tjenester må være godkjent i bemanningsforetaksregisteret, og at dette gir konkurransefordeler for de større konsulentselskapene som leier ut innenfor IKT. Godkjenningsordningen gjelder kun for virksomheter som leier ut personell som bemanningsforetak og ikke virksomheter som selger tjenester (ved bruk av oppdragstakere/bemanningsentrepriser). Departementet har likevel fått tilbakemelding på at det ofte er ønskelig fra både oppdragsgiver og konsulentenes side at konsulentene er underlagt oppdragsgivers ledelse og kontroll, slik at oppdraget organiseres som innleie.

Formålet med unntaket vil være å i større grad likestille selvstendige konsulenter med konsulentselskaper som har til formål å drive utleie av arbeidstakere, og på denne måten unngå at selve godkjenningsordningen påvirker konkurransen i dette markedet.  Unntaket vil gjelde i de tilfeller der arbeidstakeren skal levere spesialisert kunnskap og rådgivning innen IKT. Høringsinstansene er bedt om å komme med sine synspunkter på midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak som driver utleie av rådgivnings- og konsulenttjenester innen IKT innen 29. januar 2025.

Les høringsforslaget her.

Publisert: 

Sist oppdatert: