Nytt innen arbeidsrett Q4 2024
Vår faggruppe for arbeidsrett har i dette nyhetsbrevet oppsummert de viktigste lovendringene, dommene og sakene innen arbeidsretten i årets fjerde kvartal. I dette kvartalet har det kommet hele tre Høyesterettsdommer innen arbeidslivsområdet, rådgivende uttalelse fra EFTA-domstolen om innleiebegrensningene, samt flere høringsforslag om lovendringer.
Høyesterett: Økonomisk oppgjør etter feilklassifisering av arbeidstakere
Høyesterett avsa 20. desember 2024 en viktig dom om det økonomiske oppgjøret for arbeidstakere som har vært feilklassifisert som oppdragstakere. Dommen avklarer for det første prinsippene for hvordan tilleggskrav skal beregnes. Arbeidstakerne fikk medhold i at tillegg slik som overtidstillegg, ubekvemstillegg og feriepenger skulle beregnes basert på arbeidsmiljøloven, ferieloven og tariffavtalen uavhengig av om timehonoraret i konsulentavtalen var høyere. Dette skulle ikke gå til fradrag her, da honoraret ikke omfattet denne type ytelser. Arbeidstakerne fikk følgelig medhold i krav på tilleggsytelsene på toppen av det høyere konsulenthonoraret.
Videre avklarer dommen at vanlig foreldelsesfrist ikke gjelder ved foreldelse av feriepengekrav. Høyesterett kom til at foreldelsesfristen ikke begynte å løpe før siste ordinære lønningsdag før arbeidsforholdet i selskapet opphørte. Arbeidstakerne fikk dermed krav på feriepenger for mer enn ti år tilbake i tid.
Dommen i sin helhet kan leses på domstol.no (Økonomisk oppgjør etter feilklassifisering av arbeidstakere)
Saken gjaldt tre helsearbeidere som over flere år feilaktig hadde vært klassifisert og utført arbeid som oppdragstakere og ikke arbeidstakere for et selskap som tilbød helse- og omsorgstjenester. Som oppdragstakere mottok de tre helsearbeiderne vederlag fra selskapet på bakgrunn av månedlig fakturering i henhold til godkjente timelister og avtalt timepris. De tre helsearbeiderne fikk ikke utbetalt lønnsytelser som arbeidstakere i selskapet.
De tre helsearbeiderne fremmet krav mot selskapet om etterbetaling av overtidstillegg, ubekvemstillegg og feriepenger som de ville hatt som arbeidstakere i selskapet. Saken for Høyesterett gjaldt prinsippene for fastsettelse og utmåling av etterbetalingskrav på lønnsytelser og feriepenger. Arbeidsgiveren mente at differansen mellom honorar og tarifflønn måtte komme til fradrag i etterbetalingen, men fikk ikke medhold i dette.
Høyesterett tok først stilling til prinsippene for etteroppgjør av tilleggskrav som følge av feilklassifisering. Helsearbeiderne vant frem med sine etterbetalingskrav, og Høyesteretts flertall konkluderte med at arbeidsmiljølovens ufravikelige regler skal legges til grunn for beregningen av eventuelle tilleggskrav, så langt ikke annet er gyldig avtalt. Høyesteretts flertall uttaler at det kun er grunnlag for fradrag i eventuelle tilleggskrav om det som allerede er betalt, helt eller delvis kompenserte for de kravene er fremsatt. Bevisbyrden for fradrag ligger hos arbeidsgiveren. Det er ikke avgjørende at helsearbeideren samlet sett har hatt et honorar som overstiger hva vedkommende hadde fått betalt som ansatt, så lenge honoraret ikke dekker de ytelsene helsearbeiderne hadde krav på etter lov eller tariffavtale. Høyesteretts flertall konkluderte med at det ikke var grunnlag for fradrag i kravene i denne saken ettersom dette gjaldt ytelser som helsearbeiderne ikke tidligere har fått betalt for.
Høyesteretts flertall ga dermed ikke selskapet medhold i at beregningen av eventuelle etterbetalingskrav skal ta utgangspunkt i den hypotetiske arbeidsavtalen som ville vært inngått dersom helsearbeiderne hadde vært riktig klassifisert og at eventuelle etterbetalingskrav skulle ha utgjort differansen mellom lønnen de ville hatt krav på etter den arbeidsavtalen som skulle vært inngått og vederlaget fra oppdragsavtalene.
I relasjon til spørsmålet om hva som skal utgjøre feriepengegrunnlaget ved feilklassifisering av en oppdragstaker, kom Høyesteretts flertall til at det var bruttohonorarene som selskapet hadde utbetalt til de tre helsearbeiderne som måtte anses som arbeidsvederlag etter ferieloven § 10, og at det for beregning av feriepenger ikke var grunnlag å gjøre fradrag i det utbetalte vederlaget.
For spørsmålet om foreldelse av feriepenger, konkluderte Høyesterett enstemmig med at ingen av helsearbeidernes krav på feriepenger var foreldet. Dette gjaldt alle akkumulerte og opptjente feriepenger, også feriepenger som er opptjent tidligere og overført til senere ferieår. Høyesterett viste til at utbetalingstidspunktet og det tidspunktet som helsearbeiderne tidligst hadde rett til å kreve utbetaling av feriepenger var siste ordinære lønningsdag før arbeidsforholdet i selskapet opphørte. Dette innebærer at feriepengekrav opptjent tidligere enn tre år tilbake i tid, ikke ble ansett foreldet.
Dommen er sentral for alle virksomheter som benytter seg av selvstendige næringsdrivende, oppdragstakere eller konsulenter. Sammen med tidligere avgjørelser fra Høyesterett om grensen mellom oppdragstaker og arbeidstaker, den nye presumsjonsregelen for arbeidstakerforhold og det skjerpede beviskravet i arbeidsmiljøloven § 1-8, forsterker dommen arbeidstakervernet i disse sakene.
Dommen er en påminnelse om at den økonomiske eksponeringen til virksomheter som feilaktig benytter oppdragsavtaler kan bli omfattende, og at risikoen for etterbetalingskrav ikke elimineres ved at det avtalte honoraret overstiger samlede ytelser vedkommende skulle hatt som arbeidstaker. Feilklassifiserte oppdragstakere vil kunne opparbeide seg økonomiske krav etter lov og tariffavtale selv om vedkommende mottar et honorar som langt overstiger timelønnen vedkommende hadde hatt som arbeidstaker. Det faktum at krav på feriepenger heller ikke foreldes suksessivt, men overføres fra år til år frem til arbeidsforholdet opphører, medfører videre at risikoen for latente økonomiske krav fra tidligere konsulent- og oppdragsforhold er høyere enn hva mange virksomheter har lagt til grunn frem til nå.
Dommen forsterker behovet for restriktiv praksis ved bruk av selvstendige oppdragstakere/ konsulenter. I tillegg til krav fra den ansatte vil feilklassifisering av arbeidstakere også eksponere virksomheten for skattekrav.
Høyesterett: Nye avklaringer knyttet til rekkevidden av yrkesskadedekningen
Høyesterett har i oktober og desember avsagt to dommer som gir nyttige avklaringer om rekkevidden av yrkesskadedekningen.
I dom av 29. oktober 2024 vurderte Høyesterett om et fall på grunn av besvimelse utgjør en arbeidsulykke i yrkesskadeforsikringslovens forstand. Fallet skjedde på arbeidsplassen og førte til at arbeidstaker slo hodet og ble sykemeldt over lengre tid. Høyesteretts flertall på fire dommere konkluderte med at fallet ikke kunne anses som en arbeidsulykke som skulle dekkes av yrkesskadeforsikringen fordi at årsaken til skaden verken hadde tilknytning til arbeidet eller til risikofaktorer på arbeidsplassen. Høyesterett fastslo at skade som følge av sykdom eller et illebefinnende, som ikke kan føres tilbake til en ytre hendelse eller påvirkning, faller utenfor arbeidsulykkebegrepet. Dommen i sin helhet kan leses på domstol.no (hr-2024-1982-a.pdf (domstol.no)).
I dom av 12. desember 2024 var det sentrale spørsmålet hvorvidt forverring av en eksisterende yrkesskade kan godkjennes som yrkesskade. En tidligere brannmann som led av Bekhterevs sykdom fikk fått påvist lymfekreft, hvilket ble godkjent som yrkessykdom likestilt med yrkesskade. Grunnet kreftbehandlingen måtte arbeidstakeren avslutte behandlingen av Bekhterev, hvilket førte til forverring av sykdommen. Høyesterett konkluderte enstemmig med at følgeskader i form av forverring av en grunnlidelse i seg selv kan godkjennes som yrkesskade, forutsatt at yrkesskaden er hovedårsaken til følgetilstanden. Dommen i sin helhet kan leses på domstol.no (lenke).
Med disse to dommene har Høyesterett avsagt totalt tre dommer om yrkesskadedekning i høst. I en dom avsagt i september 2024 konkluderte Høyesterett med at skader som oppstår under pauser på hjemmekontor ikke er omfattet av yrkesskadedekningen. Les mer om denne dommen i vårt tidligere nyhetsbrev her (Nytt innen arbeidsrett Q3 2024- Advokatfirmaet Wiersholm). Dommene som har blitt avsagt i høst klargjør yrkesskadebegrepet og illustrerer at det ikke er automatikk i at skader som oppstår på arbeidsplassen eller i arbeidstiden gir ansatte rett til yrkesskadedekning.
Saken gjaldt en heismontør som falt fra stående stilling og slo hodet i betonggulvet på arbeidsplassen som følge av at han besvimte. Arbeidstakeren ble sykemeldt over lengre tid etter hendelsen og har i ettertid slitt med hodepine og svekket hukommelse. NAV godkjente skaden som yrkesskade, mens Gjensidige avviste ansvar med henvisning til at hendelsen ikke var en arbeidsulykke.
Spørsmålet Høyesterett tok stiling til var om fallet omfattes av “arbeidsulykke” i yrkesskadeforsikringsloven § 11 (1) a. Høyesteretts flertall viste til at det ikke foreligger noen legaldefinisjon av begrepet “arbeidsulykke”. Uttalelser i lovens forarbeider ble dermed avgjørende for flertallets vurdering. Flertallet viste til NOU 1988: 6, s. 36, hvor det ble uttalt at fall uten ytre påvirkning som ikke skjer i en trapp eller et annet sted hvor skaderisikoen er økt, typisk fra stående posisjon på flatt underlag, ikke omfattes av arbeidsulykkebegrepet. Flertallet mente videre at praksis tilknyttet arbeidsulykkebegrepet i folketrygdloven § 13-3 (2) første punktum ikke kunne rokke ved tolkningen av begrepet i yrkesskadeforsikringsloven § 11 (1) bokstav a som er lagt til grunn i forarbeidene.
Flertallet fant at begrepet «arbeidsulykke» etter yrkesskadeforsikringsloven. § 11 (1) bokstav a krever at skaden må skyldes en plutselig og ytre hendelse for at vilkåret skal anses oppfylt. At noen er syke eller får et illebefinnende, faller utenfor begrepet, så lenge det ikke kan føres tilbake til noen ytre hendelse eller påvirkning. I den konkrete vurderingen la flertallet til grunn at det ikke er naturlig å si at sammenstøtet med gulvet var årsaken til arbeidstakers skade. Den egentlige årsaken til skaden kom som et resultat av at han besvimte, og deretter falt og slo hodet i gulvet. Dette var etter flertallets syn ikke en arbeidsulykke etter yrkesskadeforsikringsloven§ 11 (1) bokstav a.
Saken gjaldt en brannmann som led av Bekhterevs sykdom som i lengre tid hadde arbeidet i operativ tjeneste. Han fikk i 2018 påvist lymfekreft, som senere ble godkjent som yrkessykdom likestilt med yrkesskade jf. folketrygdloven § 13-4. Arbeidstakeren hadde tidligere hatt god effekt av medikamentet Simponi for behandling mot Bekhterev, men måtte avslutte behandlingen grunnet kreftsykdommen og opplevde da rask forverring av Bekhterev-sykdommen. NAV og Trygderetten avviste at forverringen i seg selv skulle godkjennes som yrkesskade under henvisning til at grunnlidelsen, Bekhterev, var hovedårsaken til forverringen.
Spørsmålet Høyesterett måtte avgjøre var hvorvidt forverringen måtte godkjennes som yrkesskade. Bestemmelsene i folketrygdloven §§ 13-3 og 13-4 regulerer i utgangspunktet uttømmende hvilke sykdommer og skader som på nærmere bestemte vilkår kan godkjennes som yrkesskade. Høyesterett viser til at langvarig forvaltningspraksis likevel åpner for en viss adgang til å godkjenne følgetilstander av yrkesskade eller yrkessykdom og slår på denne bakgrunn fast at følgetilstander kan godkjennes som yrkesskade eller yrkessykdom. Høyesterett legger videre til grunn at yrkesskaden eller yrkessykdommen må ha vært hovedårsaken (virket med mer enn 50 prosent) for følgeskaden, og dersom bidraget er lavere, kan ingen del av følgeskaden godkjennes som yrkesskade. Høyesterett mener at indirekte skadeårsaker ikke på generelt grunnlag kan utelukkes som hovedårsak til følgeskader, men at årsaksfaktoren vil kunne svekkes dersom virkningen har gått gjennom flere ledd.
I den konkrete vurderingen av hvorvidt arbeidstakerens forverring av Bekhterev skulle godkjennes som yrkesskade, tok Høyesterett utgangspunkt i at arbeidstaker ikke hadde symptomer på Bekhterev før han ble rammet av lymfekreft, og at det uten yrkessykdommen ikke ville inntruffet noen forverring. Høyesterett mente at yrkessykdommen grep inn i en stabil tilstand og endret funksjonsnivået vesentlig, og at forverringen ble utløst av yrkessykdommen, ikke av grunnlidelsen Bekhterev. Høyesterett konkluderte med at yrkessykdommen lymfekreft var hovedårsak til forverringen som dermed skulle godkjennes som yrkesskade.
Sammen med tidligere avgjørelser fra Høyesterett, bidrar disse dommene til klargjøring av forståelsen av begrepene yrkesskade, yrkessykdom og arbeidsulykke i yrkesskadeforsikringsloven. Som nevnt over, er dommene en viktig påminnelse på at det ikke er tilstrekkelig for å ha rett til yrkesskadeforsikring at skaden eller sykdomstilfellet inntreffer på arbeidsstedet eller i arbeidstiden. Det er viktig for både arbeidsgiver og arbeidstaker å være kjent med begrensningene i yrkesskadedekningen, både for å forhindre at arbeidsgiver feilinformerer arbeidstaker om forsikringsordninger og for å ha bedre grunnlag til å vurdere behov for annen forsikringsdekning, f.eks. helseforsikring eller fritidsulykkeforsikring.
I etterkant av høstens dommer har flere arbeidstakerforeninger stilt krav om regelendring, og særlig vist til at det er uheldig at NAV godkjenner en skade som yrkesskade, mens forsikringsselskapet gir avslag (slik det ble i besvimelsessaken av 29. oktober). Det blir derfor spennende å se om det vil bli noe ytterligere etterspill etter disse sakene
EFTA-domstolen: Rådgivende uttalelse om innskrenkingene i adgangen til innleie fra bemanningsforetak
Betydelige innstramminger i adgangen til innleie ble vedtatt med virkning fra 1. april 2023. Ti bemanningsforetak etablert i Norge gikk til erstatningssøksmål mot staten og anførte at det forelå brudd på reglene om fri flyt av tjenester. Oslo tingrett forela saken for EFTA-domstolen, som nå har gitt sitt svar gjennom en rådgivende uttalelse avsagt 20. november 2024.
EFTA-domstolen konkluderer med at de norske innstrammingene i adgangen til innleie utgjør en restriksjon på etableringsretten etter EØS-avtalen, men at det er norske domstoler som må vurdere om restriksjonen er tilstrekkelig rettferdiggjort. Den norske domstolen må derfor ta stilling til om restriksjonene kan begrunnes i tvingende allmenne hensyn som f.eks. vern av innleide arbeidstakere, krav til helse og sikkerhet på arbeidsplassen og behovet for å sikre et velfungerende arbeidsmarked og forebygge misbruk. Videre må domstolen vurdere om restriksjonen er egnet til å oppnå formålet og ikke gå lenger enn det som er nødvendig for å nå dette målet, herunder vurdere om de unntak som er gitt fra restriksjonene er for vidtrekkende. Den rådgivende uttalelsen sendes til Oslo tingrett, som skal ta stilling til om de norske innstrammingene i adgangen til innleie er i strid med EØS-retten eller ikke.
EFTA-domstolen uttalte blant annet følgende:
- Innleiereglene har som sitt uttrykte formål å begrense markedet for bemanningsvirksomhet og utgjør en restriksjon på etableringsretten etter EØS-avtalen.
- Restriksjonene må derfor begrunnes i tvingende allmenne hensyn som f.eks. vern av innleide arbeidstakere, krav til helse og sikkerhet på arbeidsplassen og behovet for å sikre et velfungerende arbeidsmarked og forebygge misbruk.
- Restriksjonene må være egnet til å oppnå formålet og ikke gå lenger enn det som er nødvendig. Når det gjelder nødvendigheten, stiller EFTA-domstolen spørsmål om det finnes tiltak som er like nyttige, men mindre inngripende.
- Ved vurderingen av om restriksjonene er egnet til å oppnå formålet, må det også gjøres en vurdering av om de unntak fra restriksjonene som er kommet (f.eks. unntak for innleie inne helsesektoren og til avgrensede prosjekter med behov for spesialistkompetanse) er for vidtrekkende. EFTA-domstolen uttaler at staten må godtgjøre behovet for avvik fra reglene, ved å fremlegge en “passende dokumentasjon eller analyse” av egnethet og forholdsmessighet, samt “konkret dokumentasjon” som underbygger statens argumenter. Den norske staten må dermed dokumentere hvorfor leger, sykepleiere, spesialister, kulturarbeidere og avløsere ikke har behov for vern på samme måte som andre arbeidstakere.
- EFTA-domstolen legger også opp til at den norske domstolen må vurdere om innleierestriksjonene kan ha en indirekte diskriminerende effekt, ved at det påvirker arbeidstakere fra andre EØS-land sterkere enn norske arbeidstakere.
EFTA-domstolen konkluderer ikke på spørsmålet om innleierestriksjonene er rettferdiggjort, men oppstiller tydelige problemstillinger som den norske domstolen må ta stilling til. Vurderingen av om innleiereglene samlet sett fremstår konsekvente vil bli sentral. EFTA-domstolen har blant annet pekt på at byggebransjen i Oslo, Viken og tidligere Vestfold er underlagt innleieforbud, mens andre bransjer ikke er det, og at domstolen derfor må vurdere om situasjonen i andre bransjer er annerledes fra byggebransjen. Tilsvarende vil vurderingen av unntakene som er vedtatt fra innleierestriksjonene være sentral, for hvis unntakene undergraver formålet med restriksjonene kan ikke restriksjonene anses egnet.
Norske arbeidsgivere som hadde håpet på en avklaring må derfor smøre seg med tålmodighet, og fortsette å overholde gjeldende restriksjoner på innleie. Selv om norske domstoler skulle komme til at innleiereglene er i strid med EØS-reglene, så må norske virksomheter følge de eksisterende norske reglene frem til lovgiver endrer disse. Slik regelendring vil sannsynligvis ikke finne sted i inneværende regjeringsperiode. Høyresiden har på sin side gitt uttrykk for at de vil gjøre endringer i regelverket, dersom det skjer et regjeringsskifte etter valget i 2025.
Diskrimineringsnemnda: Russisk jobbsøker ble ikke diskriminert på grunn av etnisitet
En ny og viktig avgjørelse fra Diskrimineringsnemnda fra desember 2024 belyser arbeidsgivers adgang til å vektlegge jobbsøkeres tilknytning til høyrisikoland i ansettelsesprosessen. Wiersholm bisto arbeidsgiver i saken. Diskrimineringsnemnda kom til at beslutningen om å ikke vurdere en kandidat med russisk statsborgerskap videre i en ansettelsesprosess var direkte forskjellsbehandling på grunn av etnisitet, men at alle vilkårene for lovlig forskjellsbehandling var oppfylt, slik at selskapet ikke hadde utsatt jobbsøkeren for diskriminering. Avgjørelsen underbygger at nemnda er tilbakeholdne med å overprøve arbeidsgivers konkrete sikkerhetsvurderinger.
Spørsmålet i saken var om et selskap hadde handlet i strid med forbudet mot diskriminering på grunn av etnisitet ved å ikke vurdere en kandidat med russisk statsborgerskap videre i en ansettelsesprosess.
Selskapet som ble innklaget for nemda, er leverandør til norsk kraftsektor, og har av den grunn flere kunder som ut fra sikkerhetshensyn ikke tillater bruk av leverandørpersonell med tilknytning til høyrisikoland. Selskapets vurdering var derfor at søkerens russiske statsborgerskap var uforenelig med sikkerhetskravene for stillingen, og at han av den grunn ikke kunne sysselsettes i stillingen i tråd med selskapets behov. Beslutningen om å ikke vurdere kandidaten videre i ansettelsesprosessen ble ansett som direkte forskjellsbehandling på grunn av etnisitet etter likestillings- og diskrimineringsloven §§ 6, jf. 7. Nemnda konkluderte likevel enstemmig med at alle vilkårene for lovlig forskjellsbehandling var oppfylt etter likestillings- og diskrimineringsloven § 9 første og andre ledd, og at selskapet derfor ikke hadde utsatt jobbsøkeren for diskriminering.
Både denne avgjørelsen (2023/552) og nemdas tidligere avgjørelse fra juni i år (2023/68), som begge gjelder ansettelsesprosesser, viser at nemda er tilbakeholdne med å overprøve arbeidsgivers konkrete sikkerhetsvurderinger. Avgjørelsene understøtter videre at virksomheter som utgangspunkt kan støtte seg på de åpne trusselvurderingene fra nasjonale sikkerhetsmyndigheter i vurderingen av sikkerhetsrisiko, herunder risikonivået for den sektor virksomheten opererer i, og risikoen for press og påvirkning fra utenlandsk etterretning mot ansatte med tilknytning til det aktuelle landet. Det må i tråd med likestillings- og diskrimineringsloven § 9 første og andre ledd foretas konkrete vurderinger i den enkelte sak, men avgjørelsene viser at denne vurderingen primært relaterer seg til i hvilken grad det er mulig å redusere risikoen tilfredsstillende i den aktuelle stillingen og i relasjon til den aktuelle søkeren.
Virksomheters arbeid med personellsikkerhet fordrer vanskelige avveininger mellom forebyggende sikkerhetshensyn på den ene siden, holdt opp mot enkeltindividers vern mot diskriminering på den andre siden. For å redusere risikoen for at kartlegging og vektlegging av opplysninger om arbeidssøkeres / ansattes tilknytning til høyrisikoland kommer i konflikt med diskrimineringsvernet, anbefaler vi derfor at virksomheter:
- Lager retningslinjer for gjennomføring av bakgrunnssjekk som inkluderer rutiner for vurdering av søkere med tilknytning til høyrisikoland.
- Drøfter forslag til rutiner med tillitsvalgte.
Avgjørelsen er tilgjengeliggjort på diskrimineringsnemnda.no.
Høring om avvikling av adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser i arbeidsmiljøloven
Den alminnelige aldersgrensen etter arbeidsmiljøloven er i utgangspunktet 72 år. Lovens aldersgrense innebærer at arbeidsgiver har en rett til å avslutte et arbeidsforhold når arbeidstakeren fyller 72 år, uten noen nærmere begrunnelse. Arbeidsmiljøloven åpner samtidig for at arbeidsgiver kan innføre en bedriftsintern aldersgrense som er lavere enn 72 år, dersom aldersgrensen er allment kjent for arbeidstakerne, praktiseres konsekvent og er kombinert med en tilfredsstillende tjenestepensjonsordning. Den bedriftsinterne aldergrensen kan imidlertid ikke være lavere enn 70 år.
Regjeringen sendte den 29. oktober 2024 ut en høring om avvikling av adgangen til å innføre bedriftsinterne aldersgrenser i arbeidsmiljøloven. I utredningen vurderes argumenter for og mot at det skal være en mulighet til å avtale aldersgrenser som er lavere enn den alminnelige aldersgrensen på 72 år i arbeidsmiljøloven. Det vises blant annet til at det nå er avtalt at aldersgrensen i staten skal økes til 72 år, og at den økende levealderen i den norske befolkningen gjør at det er et stort behov for arbeidskraft fremover. Høringsinstansene er bedt om å komme med sine synspunkter på avvikling av adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser i arbeidsmiljøloven innen 13. januar 2025.
En avvikling av adgangen til bedriftsinterne aldersgrenser i arbeidsmiljøloven vil påvirke alle norske arbeidsgivere og arbeidstakere. Arbeidstakere vil beholde sitt stillingsvern etter arbeidsmiljøloven til de har fylt 72 år. Det vil begrense handlingsrommet til arbeidsgivere, og kan få økonomiske konsekvenser for bedrifter som operer med en bedriftsintern aldersgrense lavere enn 72 år.
Les høringsforslaget her.
Høring om presisering og avgrensning av arbeidsmiljølovens regel om midlertidig ansettelse for “praksisarbeid”
Regjeringen sendte den 18. oktober 2024 ut en høring med forslag til presisering og avgrensning av arbeidsmiljølovens regel om midlertidig ansettelse ved “praksisarbeid”. Formålet med forslaget er å tydeliggjøre i hvilke tilfeller hjemmelen for midlertidig praksisarbeid kan benyttes, ettersom det ikke er trukket opp entydige linjer i forarbeidene og rettspraksis.
Etter arbeidsmiljøloven § 14-9 andre ledd bokstav c) kan arbeidsgivere i dag benytte midlertidig ansettelse ved “praksisarbeid”, uten at det er nærmere definert. Regjeringen ønsker nå å presisere at praksisarbeid kun omfatter arbeid “underveis i et utdanningsløp”. Dette innebærer at hjemmelen i arbeidsmiljøloven § 14-9 andre ledd bokstav c) ikke er aktuell for arbeid som utføres av arbeidstakeren etter at utdanningsløpet er avsluttet, dvs. etter at vitnemål eller autorisasjon er utstedt. Med “utdanningsløp” menes både utdanning som gir yrkeskompetanse på videregående nivå, for eksempel fagbrev og svennebrev, høyere yrkesfaglig utdanning på fagskolenivå og høyere utdanning fra høyskole og universitet. Hjemmelen er derimot ikke aktuell for etterfølgende opplæring som ikke er studiepoenggivende.
Regjeringen foreslår samtidig å fastsette en ny forskrift med fire unntak fra hovedregelen om at praksisarbeidet må skje underveis i et utdanningsløp. Unntakene gjelder for i) leger i første del av spesialisering (LIS 1), ii) fast ansatt helsepersonell i spesialisering, iii) deltakere i kommunale og fylkeskommunale traineeprogram og iv) deltakere i introduksjonsprogram for flyktninger.
Regjeringen bekrefter for øvrig den gjeldende oppfatningen om at hjemmelen for praksisarbeid også kan benyttes ved praksisarbeid som ikke utgjør en integrert del av utdanningsløpet og som ikke organiseres av en utdanningsinstitusjon. Dette innebærer at praktikantordninger, traineestillinger, internships og lignende ordninger i privat sektor fortsatt kan regnes som praksisarbeid i arbeidsmiljølovens forstand. Forutsetningen er da at arbeidet skjer underveis i arbeidstakerens utdanningsløp og at arbeidet er egnet til å tilføre kompetanse som er relevant for utdanningen. Dersom regjeringens forslag vedtas, må virksomheter som benytter hjemmelen for praksisarbeid som grunnlag for midlertidige ansettelser fremover kontrollere at de nye kravene til praksisarbeid er oppfylt.
Les høringsforslaget her.
Høring om midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak som driver utleie av rådgivere/konsulenter innen IKT
Med virkning fra 1. januar 2024 ble det innført en offentlig godkjenningsordning for bemanningsforetak, og det er ulovlig å leie inn fra foretak som ikke er offentlig godkjent. Regjeringen sendte den 18. desember 2024 ut en høring om forslag om midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak som leier ut rådgivere og konsulenter innen IKT. Bakgrunnen for forslaget er at selvstendige IKT-konsulenter, som driver eget enkeltpersonforetak eller aksjeselskap alene ikke godkjennes i bemanningsforetaksregisteret. Departementet har fått opplyst at disse foretakene opplever å miste oppdrag, fordi private og offentlige oppdragsgivere krever at den som skal levere slike tjenester må være godkjent i bemanningsforetaksregisteret, og at dette gir konkurransefordeler for de større konsulentselskapene som leier ut innenfor IKT. Godkjenningsordningen gjelder kun for virksomheter som leier ut personell som bemanningsforetak og ikke virksomheter som selger tjenester (ved bruk av oppdragstakere/bemanningsentrepriser). Departementet har likevel fått tilbakemelding på at det ofte er ønskelig fra både oppdragsgiver og konsulentenes side at konsulentene er underlagt oppdragsgivers ledelse og kontroll, slik at oppdraget organiseres som innleie.
Formålet med unntaket vil være å i større grad likestille selvstendige konsulenter med konsulentselskaper som har til formål å drive utleie av arbeidstakere, og på denne måten unngå at selve godkjenningsordningen påvirker konkurransen i dette markedet. Unntaket vil gjelde i de tilfeller der arbeidstakeren skal levere spesialisert kunnskap og rådgivning innen IKT. Høringsinstansene er bedt om å komme med sine synspunkter på midlertidig unntak fra godkjenningsordningen for bemanningsforetak som driver utleie av rådgivnings- og konsulenttjenester innen IKT innen 29. januar 2025.
Les høringsforslaget her.
Kontaktpersoner
Publisert:
Sist oppdatert: