Nytt innen arbeidsrett Q3 2024

Vår faggruppe for arbeidsrett har i dette nyhetsbrevet oppsummert de viktigste lovendringene, dommene og sakene innen arbeidsretten i årets tredje kvartal.

I nyhetsbrevet omtaler vi en ny avgjørelse fra Høyesterett som klargjør rekkevidden av yrkesskadeforsikring på hjemmekontor, samt nye og interessante avgjørelser fra både Arbeidsretten og Diskrimineringsnemnda. I tillegg minner vi om to av de viktige lovendringene som trådte i kraft 1. juli 2024, nemlig de nye kravene til innholdet i arbeidsavtaler og den økte rammen for overtredelsesgebyr for brudd på arbeidsmiljøloven. Vi omtaler også høringen om endring av ferielovens system for feriepengeopptjening.

Høyesterett: Skader under pause på hjemmekontor faller utenfor yrkesskadeforsikringen

Høyesterett har nylig bidratt til å klargjøre rekkevidden av yrkesskadeforsikringen på hjemmekontor. I dom av 2. september 2024 var det sentrale spørsmålet om en lege som fikk varige skader i foten i forbindelse med spisepause på hjemmekontor hadde krav på yrkesskadeforsikring. Høyesteretts flertall på tre dommere konkluderte med at legen ikke hadde krav på yrkesskadeforsikring.

Dommen klargjør at pauser på hjemmekontor faller utenfor folketrygdloven § 13-6 andre ledd, som vil si at arbeidstakere ikke er yrkesskadedekket i slike situasjoner.

Dommen i sin helhet kan leses på domstol.no (hr-2024-1571-a.pdf (domstol.no)).

Klargjøring fra Arbeidsretten: Saksbehandling ved utvelgelse til permittering

Arbeidsretten har det siste halvannet året behandlet flere saker om utvelgelse ved permittering, nærmere bestemt adgangen til å permittere arbeidstakere med lengre ansiennitet enn de som ikke blir permittert. Spørsmålet har blitt vurdert i både AR-2023-7, AR-2024-8 og senest i AR-2024-15. Avgjørelsene bidrar til en klargjøring av hvilke saksbehandlingskrav som gjelder ved utvelgelse. I sistnevnte avgjørelse uttaler Arbeidsretten blant annet at permitteringsprosesser i størst mulig grad bør skriftliggjøres for å sikre tilstrekkelig notoritet, men at det ikke kan legges til grunn et absolutt skriftlighetskrav. Etter Arbeidsrettens syn vil det avgjørende være om fremlagte bevis, både i form av skriftlig dokumentasjon og parts- og vitneforklaringer, samlet gir retten tilstrekkelig grunnlag til å vurdere sakligheten av utvelgelsen.

Arbeidsrettens avgjørelser kan i sin helhet leses på arbeidsretten.no (Avgjorte saker | Arbeidsretten).

Avklaringer fra Diskrimineringsnemnda knyttet til arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og plikt til å hindre trakassering

Diskrimineringsnemnda har den siste tiden avsagt to interessante avgjørelser om arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og arbeidsgivers plikt til å hindre og forebygge trakassering. Avgjørelsene belyser pliktenes rekkevidde, herunder viktigheten av godt funderte vurderinger på arbeidsgivers side.

Den økte rammen for overtredelsesgebyr for brudd på arbeidsmiljøloven trådte i kraft 1. juli 2024

Den økte rammen for overtredelsesgebyr for brudd på arbeidsmiljøloven trådte i kraft 1. juli 2024. Det vil si at den øvre rammen for overtredelsesgebyr etter arbeidsmiljøloven § 18-10 nå er økt til 50 G (NOK 6 201 400) eller inntil 4 % av virksomhetens årlige omsetning. Det er det høyeste beløpet som skal utgjøre den øvre rammen i det enkelte tilfellet. Alle arbeidsgivere bør derfor fremover være bevisste på at brudd på arbeidsmiljøloven vil kunne få en vesentlig økonomisk konsekvens.

Les mer om lovendringen i vårt tidligere nyhetsbrev her (Nytt innen arbeidsrett Q1 2024 – Advokatfirmaet Wiersholm).

Nye og utvidede krav til arbeidsavtaler trådte i kraft 1. juli 2024

Den 1. juli trådte de utvidede kravene til arbeidsavtaler i kraft, som innebærer at arbeidsgivere må gi mer informasjon i arbeidsavtalene enn tidligere. Generelle henvisninger til personalhåndbok etc. vil ikke oppfylle den nye informasjonsplikten. Arbeidsgivere bør sørge for at avtalemalene oppdateres i henhold til kravene og at de nye malene benyttes ved avtaleinngåelser etter 1. juli 2024. Det vil si at det ikke er nødvendig å oppdatere arbeidsavtalene til de som ble ansatt før dette tidspunktet, likevel slik at også disse ansatte har krav på informasjon i tråd med de nye kravene dersom de ber om det.

De nye og utvidede informasjonskravene er ikke ment å begrense arbeidsgivers styringsrett eller endringsadgang. For å sikre dette i praksis, anbefaler vi som utgangspunkt at de nye informasjonspliktene oppfylles ved bruk av vedlegg til arbeidsavtalen.

Les mer om innholdet i de nye informasjonskravene i vårt tidligere nyhetsbrev her (Nytt innen arbeidsrett Q2 2023 – Advokatfirmaet Wiersholm).

Høring om endring av ferielovens system for opptjening av feriepenger

Den norske ferieloven skiller mellom retten til ferietid og retten til feriepenger, som altså følger to adskilte systemer. Mens alle arbeidstakere har rett til ferietid, er retten til feriepenger betinget av at dette er opptjent i forutgående år. Det vil blant annet si at arbeidstakere som er nye i arbeidslivet ikke vil ha rett til feriepenger det første året de tar ferie. EFTAs overvåkningsorgan har stilt spørsmål ved om det norske systemet for feriepengeopptjening er i strid med EUs arbeidstidsdirektiv. Regjeringen sendte den 20. juni 2024 ut en høring om endring av det norske systemet for feriepengeopptjening. I utredningen vurderes mulighetene for å endre dagens opptjeningssystem, slik at opptjening og utbetaling av feriepenger skjer i samme år (altså i ferieåret). I høringen presenteres ulike modeller for en slik ordning og høringsinstansene er bedt om å komme med sine synspunkter på de ulike modellene innen 21. oktober 2024.

En endring av reglene om feriepengeopptjening vil påvirke alle norske arbeidsgivere og arbeidstakere. Det er foreløpig uvisst hvilke konsekvenser dette vil få, ettersom det vil avhenge av både utformingen av nye regler om feriepengeopptjening og eventuelle overgangsregler.

Sykefravær under personalsaker

I den nyeste episoden av vår podkast Advokatene forklarer snakker våre arbeidsrettseksperter Eli Aasheim, Nora Magistad Knutrud og Marte Schelbred Johnsrud om hvordan man som arbeidsgiver skal håndtere sykefravær i parallell med personaloppfølging av ansatte som enten ikke leverer i tråd med rimelig krav til arbeidsutførelse eller har en uakseptabel atferd. Lytt til podkasten her.

Publisert: 

Sist oppdatert: