Nytt innen arbeidsrett Q3 2024
Vår faggruppe for arbeidsrett har i dette nyhetsbrevet oppsummert de viktigste lovendringene, dommene og sakene innen arbeidsretten i årets tredje kvartal.
I nyhetsbrevet omtaler vi en ny avgjørelse fra Høyesterett som klargjør rekkevidden av yrkesskadeforsikring på hjemmekontor, samt nye og interessante avgjørelser fra både Arbeidsretten og Diskrimineringsnemnda. I tillegg minner vi om to av de viktige lovendringene som trådte i kraft 1. juli 2024, nemlig de nye kravene til innholdet i arbeidsavtaler og den økte rammen for overtredelsesgebyr for brudd på arbeidsmiljøloven. Vi omtaler også høringen om endring av ferielovens system for feriepengeopptjening.
Høyesterett: Skader under pause på hjemmekontor faller utenfor yrkesskadeforsikringen
Høyesterett har nylig bidratt til å klargjøre rekkevidden av yrkesskadeforsikringen på hjemmekontor. I dom av 2. september 2024 var det sentrale spørsmålet om en lege som fikk varige skader i foten i forbindelse med spisepause på hjemmekontor hadde krav på yrkesskadeforsikring. Høyesteretts flertall på tre dommere konkluderte med at legen ikke hadde krav på yrkesskadeforsikring.
Dommen klargjør at pauser på hjemmekontor faller utenfor folketrygdloven § 13-6 andre ledd, som vil si at arbeidstakere ikke er yrkesskadedekket i slike situasjoner.
Dommen i sin helhet kan leses på domstol.no (hr-2024-1571-a.pdf (domstol.no)).
Saken gjaldt en lege som arbeidet helgevakt fra fredag til mandag ved en døgnbemannet akuttenhet. Legen arbeidet over 11 timer på lørdagen, og startet søndagen med en arbeidsøkt hjemme fra kl. 11:00 til kl. 12:15, hvor hun leste seg opp på fagstoff om pasientenes lidelser. Deretter tok hun en matpause før hun skulle reise inn til den døgnbemannede akuttenheten og fortsette arbeidet. Under matpausen snublet hun og pådro seg varige skader foten. Legen ble oppringt fra akuttenheten da hun lå hjemme og ventet på ambulansen, og henviste da til bakvakten. I etterkant fremmet legen krav om godkjenning av skaden som yrkesskade.
Etter folketrygdloven § 13-6 andre ledd gjelder yrkesskadedekningen for yrkesskader som oppstår “mens arbeidstakeren er i arbeid på arbeidsstedet i arbeidstiden”. Det sentrale spørsmålet for Høyesterett var om arbeidstakeren, som i denne saken var utenfor sitt ordinære arbeidssted, var “i arbeid” da skaden skjedde. Flertallet viste til at det kreves særlige holdepunkter, enten i trygderettspraksis eller formålsbetraktninger, for at en arbeidstaker skal anses for å være “i arbeid” under en pause på hjemmekontor. Etter flertallets syn forelå det ikke slike særlige holdepunkter, og de slo fast at skader ved pause på hjemmekontor i alminnelighet ikke har noen tilknytning til verken arbeidet eller arbeidslivet. Flertallet konkluderte derfor med at legen ikke var dekket av yrkesskadeforsikringen. At hun arbeidet straks før pausen, hadde planlagt å fortsette arbeidet like etterpå, hadde vakt mens ulykken skjedde og ble oppringt kort tid etter, ble ansett å være uten betydning.
Mindretallet på to dommere mente på sin side at uttrykket “i arbeid” i folketrygdloven § 13-6 andre ledd også på hjemmekontor omfatter skader som oppstår under naturlige pauser i arbeidet, typisk i spisepauser. Denne tolkningen var etter deres syn i tråd med en etablert lovforståelse og praksis fra trygdemyndighetene.
Dommen klargjør grensene for yrkesskadedekning i hjemmekontorsituasjoner. Sammen med tidligere avgjørelser fra både Høyesterett og lagmannsretten har man nå i større grad enn tidligere et relativt godt bilde av omfanget av yrkesskadedekningen ved arbeid på eller i forbindelse med hjemmekontor. Eksempelvis har Høyesterett tidligere avklart at skader som oppstår under reise mellom flere arbeidssteder er dekket av yrkesskadeforsikringen, men at reise hjemmefra til arbeidsstedet ikke er dekket (Rt-2000-220).
I lys av overnevnte rettspraksis bør arbeidsgivere være oppmerksomme på utformingen av både rutiner om hjemmekontor og eventuelle hjemmekontoravtaler, slik at arbeidsgiver ikke påtar seg en forsikringsforpliktelse utover det som følger av selskapets yrkesskadeforsikring. Dette er viktig for å sikre at både arbeidsgiver og arbeidstakere har en felles forståelse av arbeidsvilkårene på hjemmekontor. Videre kan avgjørelsene belyse hvilken tid på hjemmekontor som er å definere som arbeidstid og hvilken tid som ikke er arbeidstid, men fritid.
Klargjøring fra Arbeidsretten: Saksbehandling ved utvelgelse til permittering
Arbeidsretten har det siste halvannet året behandlet flere saker om utvelgelse ved permittering, nærmere bestemt adgangen til å permittere arbeidstakere med lengre ansiennitet enn de som ikke blir permittert. Spørsmålet har blitt vurdert i både AR-2023-7, AR-2024-8 og senest i AR-2024-15. Avgjørelsene bidrar til en klargjøring av hvilke saksbehandlingskrav som gjelder ved utvelgelse. I sistnevnte avgjørelse uttaler Arbeidsretten blant annet at permitteringsprosesser i størst mulig grad bør skriftliggjøres for å sikre tilstrekkelig notoritet, men at det ikke kan legges til grunn et absolutt skriftlighetskrav. Etter Arbeidsrettens syn vil det avgjørende være om fremlagte bevis, både i form av skriftlig dokumentasjon og parts- og vitneforklaringer, samlet gir retten tilstrekkelig grunnlag til å vurdere sakligheten av utvelgelsen.
Arbeidsrettens avgjørelser kan i sin helhet leses på arbeidsretten.no (Avgjorte saker | Arbeidsretten).
For tariffbundne virksomheter vil både adgangen til og fremgangsmåten ved permittering være regulert i tariffavtale, og hovedavtalen mellom LO og NHO har vært normgivende for permitteringsinstituttet både i og utenfor tarifforhold. Når det gjelder selve utvelgelsen av hvilke arbeidstakere som skal permitteres, følger det av hovedavtalen § 7-1 nr. 3 at arbeidsgiver kan fravike ansiennitet når det foreligger “saklig grunn”. Nettopp dette, altså om det forelå saklig grunn til å fravike ansiennitetsprinsippet, var hovedspørsmålet i både AR-2023-7, AR-2024-8 og AR-2024-15.
I sak AR-2024-15 hadde arbeidsgiver iverksatt permittering grunnet ordremangel. Ved utvelgelsen av hvilke ansatte som skulle permitteres valgte arbeidsgiver å permittere tre arbeidstakere med lengre ansiennitet enn arbeidstakere som ikke ble permittert. Det var få skriftlige bevis som kunne dokumentere grunnlaget for utvelgelsen. Arbeidsretten kom likevel til at utvelgelsen var gjort i henhold til det partene var blitt enige om og at arbeidsgiver hadde foretatt en forsvarlig avveining av forholdet mellom ansiennitet og kompetanse. Ved vurderingen viser Arbeidsretten til uttalelsene i AR-2024-8 og AR-2023-7 om betydningen av parts- og vitneforklaringer ved mangelfulle eller knappe skriftlige bevis. Arbeidsretten uttaler deretter på generelt grunnlag at det ikke kan legges til grunn at det gjelder et absolutt skriftlighetskrav ved permitteringsprosesser og at spørsmålet er om fremlagte bevis, både i form av skriftlig dokumentasjon og parts- og vitneforklaringer, samlet sett gir retten tilstrekkelig grunnlag for å prøve sakligheten av utvelgelsen. Arbeidsretten konkluderte deretter med at utvelgelsen, basert på de samlede bevisene i saken, ikke var i strid med hovedavtalen § 7-1 nr. 3.
Ved permittering, og særlig når det gjelder utvelgelse av hvilke arbeidstakere som skal permitteres, anbefaler vi arbeidsgivere å ha med seg følgende:
- Permitteringsprosesser bør i størst mulig grad skriftliggjøres for å sikre notoritet ved eventuell etterfølgende prosess. Selv om det ikke gjelder absolutte skriftlighetskrav er det mest forsvarlig å dokumentere vurderingene som gjøres – enten gjennom notater, møtereferater, protokoller, og gjerne en kombinasjon.
- Dersom det oppstår tvist om utvelgelsesprosesser vil det, særlig der det foreligger et mangelfullt skriftlig materiale, være viktig at ledere og mellomledere gjennom parts- og vitneforklaringer kan redegjøre for hvilke vurderinger og avveininger som ble gjort på beslutningstidspunktet. Arbeidsgivers representanter bør derfor oppfordres til å lage fortløpende notater av egne vurderinger i permitteringsprosesser som kan benyttes til å friske opp hukommelsen ved eventuell etterfølgende prosess.
Avklaringer fra Diskrimineringsnemnda knyttet til arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og plikt til å hindre trakassering
Diskrimineringsnemnda har den siste tiden avsagt to interessante avgjørelser om arbeidsgivers tilretteleggingsplikt og arbeidsgivers plikt til å hindre og forebygge trakassering. Avgjørelsene belyser pliktenes rekkevidde, herunder viktigheten av godt funderte vurderinger på arbeidsgivers side.
I klagesak 2023/626 var spørsmålet om en kommune hadde brutt arbeidsgivers tilretteleggingsplikt overfor en kommuneansatt. Arbeidstakeren, som hadde sammensatte helseutfordringer og generalisert angst, hadde tidligere hatt en avtale om fast bruk av hjemmekontor. Høsten 2022 avslo kommunen arbeidstakers søknad om å forlenge varig tilrettelegging med fast hjemmekontor. Avslaget var begrunnet i at vedvarende hjemmekontor ville by på utfordringer for både driften og arbeidsmiljøet. Som alternativ til den tidligere ordningen foreslo kommunen andre tilretteleggingstiltak som de mente var egnet, blant annet hjemmekontor én dag i uken, skjermet plassering, lydskjerming, samt tilgang til et hvilerom.
Spørsmålet for nemnda var om kommunens beslutning representerte et brudd på tilretteleggingsplikten etter likestillings- og diskrimineringsloven § 22. Nemnda foretok en konkret vurdering av hvorvidt fast hjemmekontor for den ansatte var en “uforholdsmessig byrde” for arbeidsgiver. I den konkrete vurderingen la nemnda vekt på flere forhold, blant annet at den ansatte tidligere hadde utført arbeidet på hjemmekontor på en tilfredsstillende måte, at hun møtte opp fysisk når det var nødvendig, og at hun var tilgjengelig for arbeidsgiver og deltok i nødvendige møter. Samtidig påpekte nemnda at arbeidsgiver ikke i tilstrekkelig grad hadde konkretisert utfordringene en fortsatt hjemmekontorløsning påførte virksomheten. Nemnda la også vekt på at den ansatte risikerte å falle ut av arbeidslivet dersom hun ikke fikk videreført ordningen med fast hjemmekontor. Dette ville i så fall stride mot et av formålene med tilretteleggingsbestemmelsen, nemlig å sikre at arbeidstakere med funksjonsnedsettelse får beholde arbeidet sitt. Nemnda konkluderte derfor med at kommunen hadde brutt sin tilretteleggingsplikt.
Avgjørelsen understreker viktigheten av at arbeidsgiver foretar en konkret og individuell vurdering av nødvendige tilretteleggingstiltak. Den belyser også viktigheten av at arbeidsgiver konkretiserer og dokumenterer hvilke ulemper tilretteleggingstiltak vil ha for virksomheten, samt hvilke momenter arbeidsgiver bør vektlegge ved avveiningen av ulempene tilretteleggingstiltakene innebærer for virksomheten opp mot arbeidstakernes behov.
Likestillings- og diskrimineringsloven § 13 pålegger arbeidsgivere både en preventiv og en aktiv plikt til å forebygge trakassering, eksempelvis knyttet til etnisitet, legning, livssyn, funksjonsnedsettelse eller kjønn. I klagesak 22/1516 gir nemnda god veiledning i hva forebyggingsplikten betyr i praksis og hva som kan utgjøre brudd på plikten. Saken understeker viktigheten av i) å ha gode skriftlige retningslinjer om trakassering, ii) å sørge for tilstrekkelig informasjon og opplæring blant de ansatte, iii) systematisk oppfølging av hendelser og risiko, og iv) å dokumentere varsler og ytringer om trakassering, samt plan for oppfølging og tiltak.
Les mer om avgjørelsen og våre råd til arbeidsgivere her (Ny avgjørelse fra Diskrimineringsnemnda: Skriftlige retningslinjer mot trakassering er ikke nok – Advokatfirmaet Wiersholm).
Den økte rammen for overtredelsesgebyr for brudd på arbeidsmiljøloven trådte i kraft 1. juli 2024
Den økte rammen for overtredelsesgebyr for brudd på arbeidsmiljøloven trådte i kraft 1. juli 2024. Det vil si at den øvre rammen for overtredelsesgebyr etter arbeidsmiljøloven § 18-10 nå er økt til 50 G (NOK 6 201 400) eller inntil 4 % av virksomhetens årlige omsetning. Det er det høyeste beløpet som skal utgjøre den øvre rammen i det enkelte tilfellet. Alle arbeidsgivere bør derfor fremover være bevisste på at brudd på arbeidsmiljøloven vil kunne få en vesentlig økonomisk konsekvens.
Les mer om lovendringen i vårt tidligere nyhetsbrev her (Nytt innen arbeidsrett Q1 2024 – Advokatfirmaet Wiersholm).
Nye og utvidede krav til arbeidsavtaler trådte i kraft 1. juli 2024
Den 1. juli trådte de utvidede kravene til arbeidsavtaler i kraft, som innebærer at arbeidsgivere må gi mer informasjon i arbeidsavtalene enn tidligere. Generelle henvisninger til personalhåndbok etc. vil ikke oppfylle den nye informasjonsplikten. Arbeidsgivere bør sørge for at avtalemalene oppdateres i henhold til kravene og at de nye malene benyttes ved avtaleinngåelser etter 1. juli 2024. Det vil si at det ikke er nødvendig å oppdatere arbeidsavtalene til de som ble ansatt før dette tidspunktet, likevel slik at også disse ansatte har krav på informasjon i tråd med de nye kravene dersom de ber om det.
De nye og utvidede informasjonskravene er ikke ment å begrense arbeidsgivers styringsrett eller endringsadgang. For å sikre dette i praksis, anbefaler vi som utgangspunkt at de nye informasjonspliktene oppfylles ved bruk av vedlegg til arbeidsavtalen.
Les mer om innholdet i de nye informasjonskravene i vårt tidligere nyhetsbrev her (Nytt innen arbeidsrett Q2 2023 – Advokatfirmaet Wiersholm).
Høring om endring av ferielovens system for opptjening av feriepenger
Den norske ferieloven skiller mellom retten til ferietid og retten til feriepenger, som altså følger to adskilte systemer. Mens alle arbeidstakere har rett til ferietid, er retten til feriepenger betinget av at dette er opptjent i forutgående år. Det vil blant annet si at arbeidstakere som er nye i arbeidslivet ikke vil ha rett til feriepenger det første året de tar ferie. EFTAs overvåkningsorgan har stilt spørsmål ved om det norske systemet for feriepengeopptjening er i strid med EUs arbeidstidsdirektiv. Regjeringen sendte den 20. juni 2024 ut en høring om endring av det norske systemet for feriepengeopptjening. I utredningen vurderes mulighetene for å endre dagens opptjeningssystem, slik at opptjening og utbetaling av feriepenger skjer i samme år (altså i ferieåret). I høringen presenteres ulike modeller for en slik ordning og høringsinstansene er bedt om å komme med sine synspunkter på de ulike modellene innen 21. oktober 2024.
En endring av reglene om feriepengeopptjening vil påvirke alle norske arbeidsgivere og arbeidstakere. Det er foreløpig uvisst hvilke konsekvenser dette vil få, ettersom det vil avhenge av både utformingen av nye regler om feriepengeopptjening og eventuelle overgangsregler.
Sykefravær under personalsaker
I den nyeste episoden av vår podkast Advokatene forklarer snakker våre arbeidsrettseksperter Eli Aasheim, Nora Magistad Knutrud og Marte Schelbred Johnsrud om hvordan man som arbeidsgiver skal håndtere sykefravær i parallell med personaloppfølging av ansatte som enten ikke leverer i tråd med rimelig krav til arbeidsutførelse eller har en uakseptabel atferd. Lytt til podkasten her.
Kontaktpersoner
Publisert:
Sist oppdatert: