Nytt innen arbeidsrett Q2 2025

Vår faggruppe for arbeidsrett har i dette nyhetsbrevet oppsummert de viktigste lovendringene og dommene innen arbeidsretten i årets andre kvartal. Vi omtaler vedtatte lovendringer i reglene om bedriftsinterne aldersgrenser, psykososialt arbeidsmiljø og Arbeidstilsynets virkemidler. I tillegg omtaler vi en avgjørelse fra Arbeidsretten om beredskapsvakt og arbeidstid, en avskjedssak og en oppsigelsessak fra lagmannsretten, samt Diskrimineringsnemndas nyeste uttalelser om bakgrunnssjekk.

Lovendring: Avvikling av bedriftsinterne aldersgrenser (Prop. 73 L (2024-2025)

Stortinget vedtok den 20. mai 2025 endringer i arbeidsmiljøloven, lov om aldersgrenser for statsansatte og lov om Statens pensjonskasse. Endringene medfører at adgangen til å fastsette bedriftsinterne aldersgrense ned til 70 år i arbeidsmiljøloven § 15-13 a tredje ledd avvikles. Videre økes den alminnelige aldersgrensen for statsansatte til 72 år og det gjøres i den forbindelse enkelte tilpasninger i lov om Statens pensjonskasse for å sikre at endringen ikke gir redusert pensjon. Departementet peker på at forslaget vil kunne gi en samfunnsøkonomisk gevinst dersom det medfører økt sysselsetting blant personer over 70 år, men at det vil kunne få en ulempe for virksomheter som ser seg tjent med å ha en bedriftsintern aldersgrense.

Arbeidsmiljølovens alminnelige aldergrense er 72 år. Lovregelen innebærer at arbeidsgiver, uten nærmere begrunnelse, har rett til å avslutte et arbeidsforhold når arbeidstakeren fyller 72 år. Til nå har arbeidsgivere generelt hatt mulighet til å fastsette en lavere bedriftsintern aldersgrense ned til 70 år, så lenge denne gjøres kjent for arbeidstakerne, praktiseres konsekvent av arbeidsgiver og kombineres med en tilfredsstillende tjenestepensjonsordning. Etter lovendringen oppheves denne muligheten, og arbeidsgiver kan dermed bare fastsette en lavere aldersgrense når det er nødvendig av hensyn til helse eller sikkerhet, er saklig begrunnet og ikke uforholdsmessig inngripende overfor arbeidstakerne. Dette er en svært snever unntaksregel som bare er aktuell for stillinger og yrker som medfører en uvanlig fysisk eller psykisk belastning, eller som krever at arbeidstakerne, for å utføre et forsvarlig arbeid med hensyn til omgivelsenes sikkerhet, har særlige fysiske eller psykiske egenskaper.

Lovendringene vil som utgangspunkt gjelde fra 1. januar 2026. Det gjøres likevel unntak for bestemmelser i tariffavtaler som fastsetter en lavere aldersgrense enn 72 år. Disse bestemmelsene opphører senest 1. januar 2029, om ikke tariffavtalen før dette har utløpt i tråd med arbeidstvistloven.

Lovendring: Presisering av krav til det psykososiale arbeidsmiljøet

Den 10. juni ble vedtok Stortinget endringer i arbeidsmiljøloven § 4-3 om krav til det psykososiale arbeidsmiljøet. Lovendringen innebærer en presisering av hva som utgjør et fullt forsvarlig psykososialt arbeidsmiljø, og er ikke ment å innebære nye krav. Lovendringene trer i kraft 1. januar 2026.

Det er inntatt et nytt første ledd som fastslår at «arbeidet skal organiseres, planlegges og gjennomføres slik at de psykososiale arbeidsmiljøfaktorene i virksomheten er fullt forsvarlige ut fra hensynet til arbeidstakernes helse, sikkerhet og velferd». Videre angis det psykososiale arbeidsmiljøfaktorer i annet ledd som virksomhetene må hensynta i sitt forebyggende arbeidsmiljøarbeid, herunder:

I det opprinnelige lovforslaget sto det at «arbeidstaker [skal] beskyttes mot uheldige belastninger» som følge av de aktuelle faktorene. I stedet ble det nå vedtatt at lovteksten kun skal angi at disse faktorene er relevante arbeidsmiljøfaktorer. Dette gjøres for å tydeliggjøre at lovendringen i seg selv ikke er ment å ha materiell betydning, samtidig som det ivaretar intensjonen om å blant annet synliggjøre at «psykososialt arbeidsmiljø» har et bredere virkeområde enn hva den tidligere lovbestemmelsen kunne gi uttrykk for. Du kan lese mer om lovendringen i forrige nyhetsbrev.

Lovendring: Arbeidstilsynet – skjerpede virkemidler og sanksjoner

2. juni vedtok Stortinget endringer i arbeidsmiljølovens regler om Arbeidstilsynets virkemidler og sanksjonsmuligheter. Endringene er særlig rettet mot de useriøse og kriminelle aktørene, men vil i realiteten kunne få konsekvenser for alle virksomheter.

Det innføres for det første nye virkemidler som skal styrke Arbeidstilsynets tilgang på informasjon. Blant annet skal tilsynet, på nærmere vilkår, kunne innhente nødvendige opplysninger fra såkalte tredjeparter, altså fra andre virksomheter enn den virksomheten det føres tilsyn med (f.eks. leverandører eller kunder). Videre gis Arbeidstilsynet adgang til å foreta bevissikring, der hvor det er nødvendig og forholdsmessig, hvilket forutsetter at det er forbeholdt saker med mistanke om alvorlige brudd. Bevissikring krever beslutning fra domstolen. Arbeidstilsynet kan også kreve bistand fra politiet ved gjennomføring av tilsyn og fullbyrdelse av vedtak.

Lovvedtaket medfører for det andre endringer i reglene om Arbeidstilsynets adgang til å ilegge virksomheter overtredelsesgebyr. Det innføres en ny bestemmelse som gir Arbeidstilsynet mulighet til å ilegge overtredelsesgebyr også for fysiske personer som handler på vegne av virksomheten dersom vedkommende har opptrådt uaktsomt eller forsettlig. Videre økes foreldelsesfristen fra to til fem år. Arbeidstilsynet gis også en mulighet til å ilegge en virksomhet overtredelsesgebyr på stedet dersom det avdekkes klart konstaterbare overtredelser.

Les proposisjonen her.  

Arbeidsretten: Beredskapsvakt utgjorde arbeidstid og ga rett til overtidsbetaling

Arbeidsretten behandlet nylig en sak (AR-2025-6) der spørsmålet var om beredskapsvakten ved et settefiskanlegg ga arbeidstakerne som var omfattet av vaktordningen et tariffrettslig krav på overtidstillegg, og eventuelt et etterbetalingskrav for tidligere overtidsarbeid. Arbeidsretten kom til at beredskapsvakten fullt ut utgjorde arbeidstid etter overenskomsten og reglene i arbeidsmiljøloven, hvilket ga arbeidstakerne rett til overtidstillegg.

Lagmannsretten: Oppsigelse av virksomhetens øverste leder var ikke i strid med ulovfestede saklighetsnormer

Hålogaland lagmannsrett avsa den 26. mai 2025 en dom (LH-2024-202194) om stillingsvernet til virksomhetens øverste leder. Saken gjaldt oppsigelsen av en kommunedirektør som hadde fraskrevet seg stillingsvernet mot etterlønn i tråd med arbeidsmiljøloven § 15-16. Spørsmålet i saken var om kommunen var erstatningsansvarlig som følge av blant annet misbruk av arbeidsgivers styringsrett ved oppsigelsen. Tingretten hadde lagt til grunn at vedtaket om fratreden ikke bygget på et forsvarlig grunnlag og var i strid med ulovfestede normer for arbeidsgivers styringsrett. Lagmannsretten avviste den strengere saklighetsnormen som tingretten oppstilte. Lagmannsretten la til grunn at allmenne saklighetsnormer i noen utstrekning vil gjelde ved oppsigelse av øverste leder, men at normen må tilpasses at arbeidsmiljøloven § 15-16 er ment å gi en enkel og forutsigbar prosess for arbeidsgiver til å bytte ut en leder man ikke lenger har tillitt til. Lagmannsretten konkluderte med at kommunen ikke hadde opptrådt i strid med normen og ikke kunne ilegges erstatningsansvar.

Les hele dommen her.

Lagmannsretten: Avskjed av arbeidstaker som skapte uholdbare psykososiale forhold på arbeidsplassen var rettmessig

Hålogaland lagmannsrett avsa i april dom (LH-2024-172589) om rettmessig suspensjon og senere avskjed av en arbeidstaker som hadde skapt uholdbare psykososiale forhold på arbeidsplassen. Den avskjedigede arbeidstakeren var pilot og jobbet som flykaptein i luftambulansetjenesten hvor fungerende samhandling mellom besetningen var sentralt for fly- og pasientsikkerhet. Retten kom til at avskjeden var rettmessig, da arbeidstakers atferd skapte uholdbare psykososiale forhold på arbeidsplassen, og dermed utgjorde en sikkerhetsrisiko. Dommen er rettskraftig.

Diskrimineringsnemnda: Bakgrunnssjekk av jobbsøker med tilknytning til høyrisikoland – ikke diskriminering

Diskrimineringsnemnda har kommet med to nye uttalelser om utvidet bakgrunnssjekk i forbindelse med ansettelse av en kandidat med bakgrunn fra et land som står på listen over land som av PST blir sett på som høyrisikoland. Bakgrunnssjekken ledet til avslutning av arbeidsforholdet. Arbeidstakeren mente seg utsatt for diskriminering grunnet etnisitet og klaget både arbeidsgiver og selskapet som foretok bakgrunnssjekken inn for Diskrimineringsnemnda. Nemnda kom til at verken arbeidsgiver eller selskapet som utførte bakgrunnssjekk hadde handlet i strid med diskrimineringsregelverket ved innhenting av opplysninger om vedkommende i forbindelse med gjennomføring av bakgrunnssjekken, herunder ved søk i åpne kilder. Diskrimineringsnemndas avgjørelser i dette sakskomplekset føyer seg i rekken av saker i nemnda om arbeidsgivers handlingsrom ved gjennomføring av sikkerhetsvurderinger og tiltak overfor ansatte med tilknytning til høyrisikoland.

Nemnda uttalte blant annet følgende:

De to avgjørelsene viser at Diskrimineringsnemnda, som i tidligere avgjørelser, er tilbakeholdne med å overprøve arbeidsgivers konkrete sikkerhetsvurderinger og implementering av tiltak som arbeidsgiver mener er nødvendige for å ivareta sikkerhetshensyn.

Avgjørelsene er tilgjengeliggjort på diskrimineringsnemndas sider: DIN-2023-1077 og DIN-2023-496.

Publisert: