Nytt innen arbeidsrett Q2 2024

Vår faggruppe for arbeidsrett har i dette nyhetsbrevet oppsummert de viktigste lovendringene, dommene og sakene innen arbeidsretten i årets andre kvartal.

I nyhetsbrevet omtaler vi den ferske Høyesterettsdommen som klargjør arbeidsgivers plikt til å tilby annet passende arbeid ved oppsigelse grunnet arbeidstakers forhold. Vi omtaler også lovendringen som endrer den øvre rammen for overtredelsesgebyr for brudd på arbeidsmiljøloven, nytt representantforslag som skal sikre ansatte i eget selskap muligheten til å tilby sine tjenester som innleie, samt nye, interessante dommer fra Arbeidsretten og lagmannsretten.

Høyesterett: Ingen ubetinget plikt til å tilby omplassering før oppsigelse grunnet arbeidstakers forhold

Høyesterett har nylig bidratt til ytterligere å avklare terskelen for oppsigelse grunnet arbeidstakers eget forhold. I dom av 26. juni 2024 var det sentrale spørsmålet om Oslo kommunes oppsigelse av en helsefagarbeider var ugyldig fordi arbeidsgiver ikke hadde tilbudt annet passende arbeid. I motsetning til tingretten og lagmannsretten kom Høyesterett til at oppsigelsen var gyldig.

Dommen klargjør at arbeidsgivere ikke har samme generelle plikt til å tilby annet passende arbeid ved oppsigelse på grunn av arbeidstakers forhold som ved nedbemanning. Likevel kom Høyesterett til at det etter omstendighetene kan foreligge en “begrenset og situasjonsbestemt” plikt til å tilby omplassering før oppsigelse grunnet arbeidstakers forhold. Vurderingen vil blant annet bero på alvorlighetsgraden bak oppsigelsesgrunnen, hvor sterkt sosiale hensyn gjør seg gjeldende og om selskapet har noen passende tilgjengelige stillinger (arbeidsgiver har som utgangspunktet ikke plikt til å opprette en ny stilling).

Høyesterett understreker at terskelen for at en oppsigelse er usaklig grunnet manglende tilbud om annen passende stilling er høy. Likefullt er det viktig å gjøre grundige vurderinger av alternativene til en oppsigelse, herunder om omplassering kan være en løsning på situasjonen.

Dommen i sin helhet kan leses på domstol.no.

Lovendring: Økt ramme for overtredelsesbegyr for brudd på arbeidsmiljøloven (Prop. 76 L (2023-2024)

Stortinget vedtok den 14. juni 2024 å endre den øvre rammen for overtredelsesgebyr i arbeidsmiljøloven § 18-10 fra dagens 15 G (NOK 1 779 300) til 50 G (NOK 5 031 000) eller inntil 4 % av virksomhetens årlige omsetning. Det er det høyeste beløpet som skal utgjøre den øvre rammen i det enkelte tilfellet. Det er ikke besluttet når regelen trer i kraft. Arbeidsgivere bør likevel være bevisste på at brudd på arbeidsmiljøloven fremover vil kunne få vesentlig økt økonomiske konsekvens.

Lovforslaget om en alternativ øvre grense på 4 % av virksomhetens omsetning er ment å ramme virksomheter med høy omsetning. Ved fastsettelsen av overtredelsesgebyr skal Arbeidstilsynet imidlertid gjøre en konkret vurdering av de kriterier som oppstilles i arbeidsmiljøloven § 18-10. Det er med andre ord ingen automatikk i at virksomhetens omsetning vil medføre et høyere overtredelsesgebyr.

Bakgrunnen for lovendringen er å sikre at gebyrene har tilstrekkelig økonomisk effekt til å motvirke brudd på arbeidsmiljøloven. I dag kan den økonomiske gevinsten ved brudd på arbeidsmiljøloven overstige dagens bøtenivå, for eksempel ved omfattende brudd på arbeidstidsbestemmelser eller plikten til å betale allmenngjort lønn.

Du kan lese mer om lovendringen i forrige nyhetsbrev her.

Representantforslag om å sikre ansatte i eget selskap muligheten til å tilby sine tjenester som innleie

Den 20. juni 2024 vedtok Stortinget å be regjeringen vurdere et avgrenset unntak fra arbeidsmiljøloven slik at selvstendige IT-rådgivere og konsulenter med spesialkompetanse fortsatt skal kunne levere arbeid og oppdrag.

Bakgrunnen for vedtaket var et representantforslag fra representanter fra Høyre og Venstre. I forslaget er det vist til at de nye innleiereglene har medført at oppdragsgivere ikke lenger får leie inn arbeidskraft fra annet enn godkjente bemanningsforetak og at mange selvstendige konsulenter, som er eneste ansatt i eget AS, ikke lenger blir godkjent som bemanningsforetak av Arbeidstilsynet. I forslaget er det vist til at oppdragsavtaler er lite utbredt, særlig innenfor IKT-prosjekter i offentlig sektor. Forslaget som er fremmet er at Arbeidstilsynet får en instruks om at enkeltpersonforetak og aksjeselskap med eier som eneste ansatt automatisk blir godkjent som bemanningsforetak. Målet er å sikre ansatte i eget selskap muligheten til å selge sine tjenester gjennom innleie.

Hvis forslaget får gjennomslag, vil dette gjøre det enklere for arbeidsgivere å hente inn arbeidskraft fra selvstendige IT-rådgivere og konsulenter med eget AS eller enkeltmannsforetak og kan medføre mindre utbredt bruk av oppdragsavtaler i avtaleforhold som skulle vært organisert som innleie. Det vil også bidra til å sikre mangfoldet av små bedrifter i landet og sikre at enkeltpersoner får mulighet til å selge tjenester på den måten de ønsker.

Les representantforslaget her.

Arbeidsretten: Tillitsvalgtes rett til innsyn i lønnsopplysninger for andre enn egne medlemmer (ARD-2024-9)

Arbeidsretten avsa 15. april 2024 dom om tillitsvalgte etter den gjeldende tariffavtalen hadde rett til å få utlevert identifiserbare lønnsopplysninger for andre ansatte enn egne medlemmer. Kravet om innsyn bygget på Industrioverenskomsten, Teknologi og Data (TD)-delen § 3.1 punkt 3.1.4 som gir tillitsvalgte, etter anmodning, rett til “ajourførte lister som viser status og fortjeneste, for alle ansatte som omfattes av TD-delen”. Arbeidsretten slo fast at tariffavtalens bestemmelse også omfattet uorganiserte og medlemmer av andre fagforeninger uten tariffavtale. Arbeidsretten vurderte videre om utlevering av lønnsopplysninger ville være i strid med GDPR og uttalte at dette måtte vurderes konkret og oppstilte krav til hvordan en innsynsforespørsel bør utformes for å ivareta personvernet.

Dommen vil særlig få betydning for tariffavtaler med lignende formuleringer, i motsetning til avtaler hvor det står spesifisert at innsynsretten kun gjelder egne medlemmer. Der dette ikke står spesifisert vil dommen innebære at tillitsvalgte vil kunne ha rett til å få utlevert lønnsopplysninger også for andre enn egne medlemmer, men dette vil bero på en konkret vurdering etter GDPR artikkel 6 nr. 1 f.

Les hele dommen her.

Lagmannsretten: Vurdering om arbeidstaker var utsatt for gjengjeldelse etter varsling i Nortura-saken

I dom av 21. desember 2023 i den såkalte Nortura-saken, kom Høyesterett til at e-posten fra den tillitsvalgte var et varsel og opphevet lagmannsrettens dom så langt den avgjorde kravet om oppreisningserstatning. Les vårt nyhetsbrev om Høyesterettsdommen her.

Frostating lagmannsrett måtte derfor ta stilling til om arbeidstakeren var utsatt for gjengjeldelse etter varsling og hadde krav på oppreisning. I lagmannsrettens dom av 26. juni 2024 konkluderte lagmannsretten med at advarselen og erklæringen om at Nortura ikke ville forholde seg til arbeidstaker som avdelingstillitsvalgt utgjorde gjengjeldelse etter varsling. Lagmannsretten konkluderte derimot med at omplasseringen av arbeidstakeren ikke utgjorde gjengjeldelse.

Lagmannsretten uttalte at varselet må være en “nødvendig betingelse” for den ugunstige handlingen for at den skal anses som gjengjeldelse og det er ikke nok for gjengjeldelse at arbeidsgiver har vektlagt varselet, så lenge den ugunstige handlingen uansett ville ha skjedd av andre grunner. Vi ser ofte at personalsaker utvikler seg til varslingssaker og klargjøringen av årsakskravet for at noe skal utgjøre gjengjeldelse er viktig i disse sakene. Arbeidsgivere bør sørge for å dokumentere vurderingen bak personaloppfølgingen og eventuelle disiplinærreaksjoner godt i saker hvor det også foreligger varsling.

Lagmannsretten: Adgang til fastsettelsesdom for at arbeidsgiver har utsatt en ansatt for utilbørlig opptreden (LE-2024-68813)

Eidsivating lagmannsrett avsa den 27. mai 2024 en kjennelse (LE-2024-68813) der lagmannsretten kom til at kravet om fastsettelsesdom for at arbeidsgiver hadde utsatt en ansatt for utilbørlig opptreden ble tillatt fremmet. En fastsettelsesdom er en avgjørelse som fastslår rettsforholdet mellom partene i en sak, og fastsetter dermed partenes rettigheter og plikter uten å idømme noen erstatning eller annen ytelse. Lagmannsretten mente at arbeidstakeren hadde et “reelt behov” for å få kravet avgjort jf. tvisteloven § 1-3.

Dommen er et eksempel på en relativt lav terskel for hva som kreves for å påvise et reelt behov for domstolsprøving av saker fra arbeidstaker mot arbeidsgiver. Dette vil også være relevant i andre type saker på arbeidsplassen, blant annet saker knyttet til påstand om manglende tilrettelegging, uenighet rundt styringsrettsbeslutninger og gyldigheten av en tildelt advarsel.

Publisert: 

Sist oppdatert: