Husk: Fristen for første varsel etter digitalytelsesloven er 30. juni

Det er snart seks måneder siden digitalytelsesloven trådte i kraft. Fra 30. juni 2023 må bedrifter som leverer tjenester som faller innenfor loven, sikre at alle forbrukere med løpende avtaler om digitale ytelser mottar varsel om den konkrete avtalen.

Det følger av digitalytelsesloven § 33 fjerde ledd at leverandører minst en gang hver sjette måned må sende forbrukeren et varsel om at avtalen løper og informasjon om hvordan forbrukeren kan si opp avtalen.  Varselet kan for eksempel sendes på e-post eller SMS. Det er ikke tilstrekkelig at varselet gis på “mine sider” eller i lignende passive kanaler.

Departementet har spesifisert forbrukere som har inngått avtaler før loven trådte i kraft, skal varsles første gang innen seks måneder etter lovens ikrafttredelse, det vil si 30. juni 2023.

Loven krever altså at bedriften har gode rutiner på plass, slik at det aldri går mer enn seks måneder før den individuelle forbrukeren mottar varsel. Dette kan gjøres på forskjellige måter, enten gjennom individuell varsling eller gjennom samtidig utsendelse til alle kunder, uavhengig av datoen for avtaleinngåelsen.

Konsekvensene av å ikke sende varsel kan bli store. Loven slår fast at manglende varsling innebærer at kunden kan si opp avtalen kostnadsfritt. Oppsigelsen blir effektiv fra den dagen varselet burde ha blitt sendt, det vil si seks måneder etter at avtalen ble inngått eller seks måneder etter det siste varselet. Dette betyr i praksis at kunden i verste fall kan unngå å betale for tjenesten etter denne datoen, selv i bindingstid.

Publisert: 

Sist oppdatert: