Høring om nye skatteregler for verdipapirfond og fondskonto
I dette nyhetsbrevet presenterer vi Finansdepartementets nylige forslag om endringer i skattereglene for verdipapirfond og fondskonto.
I går, den 30. januar 2025, sendte Finansdepartementet ut et høringsforslag om endringer i skattereglene for verdipapirfond og fondskonto som et svar på den siste tidens fondsflukt. Formålet er å gi norske verdipapirfond mer konkurransedyktige vilkår ved å redusere dobbeltbeskatning og tilpasse skattereglene, men også redusere mulighetene for utilsiktede tilpasninger til fritaksmetoden. Forslagene går ut på å fjerne løpende skattlegging av renteinntekter, endre definisjonen av verdipapirfond, utvide fritaksbestemmelsen med utbytter og derivat, men samtidig stramme inn fritaksbestemmelsen med hensyn til investeringer i lavskatteland og indirekte gjennom selskap med deltakerfastsetting. I tillegg skal ikke fritaksmetoden gjelde for selskaper som investerer via fondskonto med virkning fra 29. januar (uten overgangsregler).
I lys av disse nylige forslagene står verdipapirfond og selskaper som investerer via fondskonto overfor potensielle endringer som kan ha betydelige implikasjoner for investeringsstrategier og skattebelastning.
Gjennomgang av foreslåtte endringer:
En av de mest signifikante endringene er forslaget om skattefritak for renteinntekter i fond. Dagens regler medfører en betydelig konkurranseulempe for norske verdipapirfondstilbydere i konkurranse med utenlandske fond. Ved å fjerne den løpende skattebyrden på renteinntekter, åpnes det for akkumulerende rentefond slik man ser utenfor våre grenser. Dette etterlengtede tiltaket er kjærkomment og kan potensielt øke fondenes nettoavkastning og gjøre dem mer attraktive for investorer som slipper å reinvestere årlige utdelinger.
Gjeldende rett
Renteinntekter skattlegges i dag både i verdipapirfondet og hos andelseierne. I de tilfeller hvor verdipapirfondet deler ut beløp til andelseierne kan verdipapirfondet kreve fradrag i inntekten, begrenset til den delen av utdelingen som blir skattlagt som rente hos andelseierne, slik at det ikke oppstår dobbeltbeskatning. Imidlertid, dersom verdipapirfondet ikke deler ut beløp til andelseierne eller ikke deler ut tilstrekkelig mye, og andelshaveren realiserer andeler av fondet vil dobbeltbeskatning oppstå, ved at renteinntekten først skattlegges i fondet og deretter utgjør en del av gevinsten som skattlegges hos andelshaveren.
Forslag til endring
Høringsnotatet foreslår to løsninger for å forhindre dobbeltbeskatning av renteinntekter:
- Fritak for skatt på renteinntekter i fondet, slik at beskatning skjer hos andelseier, eller
- Fradrag i fondets inntekt ved utdelinger og innløsning av andeler.
Departementet anbefaler den første løsningen med skattefritak, men høringsinstansene inviteres til å ta stilling til hvilken av de to løsningene som foretrekkes. Finansdepartementet holder også muligheten åpen for at løsning nummer to kunne vært en valgfri løsning, i parallell med dagens løsning, slik at den blir forbeholdt fond som forplikter seg til å innberette nødvendige opplysninger, mens øvrige fond vil følge dagens regler.
Utfordringer med løsningene
Finansdepartementet peker selv på følgende utfordringer med den første løsningen om skattefritak:
- Skattefritak gir insentiv til å akkumulere renteinntekter
- Utfordringer med krav om kreditfradrag for kildeskatt, når selskapets inntekt er fritatt skatt
- Uheldige effekter med hensyn til skatteavtaler, særlig spørsmål om et fond hvor renteinntektene er fritatt kan anses for å være et selvstendig skattesubjekt og derfor skattemessig hjemmehørende i Norge, eller hvorvidt fondet vil bli ansett som reell rettighetshaver («beneficial owner»). Dette kan gi problemer med tanke på skatteavtalebeskyttelse og redusert kildeskattesats.
- Ikke rett på fradrag for kostnader til erverv av skattefri renteinntekt
Finansdepartementet peker på følgende utfordringer med den andre løsningen om fradrag i fondets inntekter:
- Det vil ikke være aktuelt for samtlige verdipapirfond å tilpasse seg norsk lovgivning, herunder å klassifisere utdelinger som rente fremfor avkastning av aksjer.
- Løsningen løser ikke problemet med dobbeltbeskatning for fond som ikke deler ut utbytte.
- Regelen gir insentiv til løpende utdelinger, som kan innebære administrativ merbelastning for fondene med tanke på innrapporteringsrutiner mv. Kan også medføre konkurranseulempe sett i forhold til utenlandske forhold.
- Løsningen er mer komplisert enn en løsning med skattefritak for renteinntekt på fondets hånd.
- Løsningen vil kreve utvidet rapporteringsplikt for fondene og være mer krevende å håndheve for fondene og Skatteetaten enn en fritaksløsning.
Presiseringen av begrepet «verdipapirfond» for skatteformål vil stramme inn hvilke fond som kvalifiserer for de særlige skattereglene for fond i Norge. Dette kan ha direkte konsekvenser for utenlandske fond som tidligere har nytt godt av en mer liberal tolkning. Fond som ikke lenger møter de nye kravene, kan stå overfor økte skattemessige forpliktelser og bør revurdere sin tilstedeværelse og operasjoner i det norske markedet.
Gjeldende rett
Norske verdipapirfond er klart definert i verdipapirfondloven og krever konsesjon fra Finanstilsynet, men begrepet «verdipapirfond», slik det anvendes i skatteloven § 10-20, er ikke definert i skatteloven. Dette har gjort det uklart hvilke utenlandske enheter som kan karakteriseres som verdipapirfond i skattemessig forstand.
En avklaring kom i den såkalte SIPE V-saken (HR-2019-1726-A) hvor man kom til at utenlandske fond skulle kvalifisere som «verdipapirfond» i skattelovens forstand såfremt de falt innenfor definisjonen i verdipapirfondloven, uavhengig av om de var godkjent av Finanstilsynet. Dommen åpnet for at en rekke utenlandske enheter som tradisjonelt ikke var ansett som verdipapirfond kunne kvalifisere som dette etter skattereglene og dermed komme inn under de liberale skattefritaksreglene for verdipapirfond dersom den utenlandske enheten var skattemessig hjemmehørende i Norge. I praksis har man i slike tilfeller latt innløsningsretten eller mangel på innløsningsrett være det avgjørende momentet for om det aktuelle fondet anses som verdipapirfond eller et alternativt investeringsfond, men grensene rundt dette ble ikke drøftet inngående i SIPE V-saken. Etter Finansdepartementet syn har definisjonen av «verdipapirfond» i skatteloven § 10-20 annet ledd etter dommen fått et for vidt anvendelsesområde og foreslår derfor en innstramming.
Forslag til endring
Finansdepartementet foreslår en presisering i skatteloven § 10-20 annet ledd, hvor «verdipapirfond» i den sammenheng kun skal forstås som:
- UCITS-fond,
- Norske nasjonale fond, og
- Tilsvarende fond etablert i andre EØS-land.
Hvorvidt et fond som er etablert i et EØS-land, tilsvarer et norsk nasjonalt fond, skal vurderes basert på følgende momenter:
- Om EØS-fondet retter seg mot en ubestemt krets av personer tilsvarende som i verdipapirfondloven § 1-2 første ledd nr. 1;
- Om andelseiere i EØS-fondet er beskyttet tilsvarende som i verdipapirfondloven §§ 4-12 og 4-16, med hensyn til adgang til innløsning av andeler og andelseiernes rådighet og ansvar;
- Om EØS-fondet er underlagt plasseringsregler knyttet til investeringsområdet, likviditet og diversifisering tilsvarende verdipapirfondloven kapittel 6;
- Om EØS-fondet er underlagt tilsvarende informasjonsplikter til andelseier som i verdipapirfondloven kapittel 8;
- Om EØS-fondet er underlagt kontroll av en depotmottaker eller tilsvarende, jf. verdipapirfondloven kapittel 10;
- Om EØS-fondet er underlagt tilsyn tilsvarende som i verdipapirfondloven i etableringsstaten, jf. verdipapirfondloven § 11-2.
- Høringsforslaget innebærer at det er skattyter som må dokumentere av ovennevnte vilkår er oppfylt og dokumentasjon må fremlegges på et nordisk språk eller engelsk. Dokumentasjonen må omfatte redegjørelser for lovgivning og annen relevant regulering i staten hvor fondet er etablert, med en begrunnet henvisning til hvilke bestemmelser i det nasjonale regelverket som anses å oppfylle de ulike vilkårene.
Tilsvarende presiseringer av begrepet «verdipapirfond» som gjøres i § 10-20 annet ledd, skal også gjøres i § 10-20 første ledd som regulerer «verdipapirfond» sin rett på fradrag for beløp som deles ut til andelseierne.
For § 10-20 tredje til niende ledd foreslås det at «verdipapirfond» i tillegg skal gjelde for fond utenfor EØS som tilsvarer norske nasjonale fond.
Presiseringen av «verdipapirfond» som foreslås for § 10-20 tredje til niende ledd foreslås også å legges til grunn for avgrensningen av «verdipapirfond» etter fritaksmetoden slik at det kun er UCITS-fond, norske nasjonale fond og tilsvarende fond etablert i andre EØS-land eller utenfor EØS, som kan være subjekt etter fritaksmetoden, jf. § 2-38 første ledd bokstav b.
Skattefritaksbestemmelsen utvides til å inkludere aksjederivater og utbytte fra selskap utenfor EØS, men innsnevres ved at investeringer i aksjer i lavskatteland skal være skattepliktige for fondet. Utvidelsene er fornuftige endringer som reduserer administrasjon og åpner nye dører for fondsforvaltere til å diversifisere sine porteføljer uten å bekymre seg for skatteimplikasjoner. Dette kan spesielt være gunstig for fond med internasjonale mandater som både investerer i aksjer og derivater, og gir dem større fleksibilitet i deres investeringsstrategier. Men verdt å merke seg er at det også er foreslått en innstramming for investeringer i lavskatteland. Dette tiltaket kan påvirke fond som har internasjonale investeringsmandater, og potensielt øke deres skattebyrde og påvirke deres avkastningsprofil. Fondene må vurdere risiko og avkastning nøye i lys av disse nye reglene.
Gjeldende rett
Verdipapirfond er fritatt for gevinst ved realisasjon av aksjer i selskaper utenfor EØS og tilsvarende avskjæres tapsfradrag. Skatteloven § 10-20 annet ledd gjelder uansett om aksjegevinsten eller -tapet kommer fra et lavskatteland eller normalskatteland utenfor EØS.
Forslag til endring
Finansdepartementet foreslår å utvide anvendelsesområde slik at også følgende avkastninger fritas for skatteplikt:
- Utbytte fra selskap hjemmehørende i land utenfor EØS
- Finansielt instrument med aksje som underliggende objekt
Finansdepartementet foreslår videre å innsnevre regelen ved at:
- Fritaket kun skal omfatte aksjegevinster som fondet innvinner direkte, og ikke indirekte gjennom et selskap med deltakerfastsetting, for eksempel et utenlandsk limited partnership.
- Fritaket skal heller ikke gjelde for gevinster på og utbytte fra aksjer mv. i selskap i lavskatteland.
Opphevelse av fritaksmetoden for selskapers investeringer gjennom fondskonto uten overgangsregler vil kunne ha betydelige konsekvenser for investorer som har antatt skattefrie latente gevinster.
Gjeldende rett
Selskapers investeringer i fondskonto er omfattet av fritaksmetoden. Finansdepartementet hevder at dagens regler medfører at fritaksmetoden blir brukt på investeringer som ikke ville vært omfattet av fritaksmetoden dersom selskapet hadde gjort investeringene direkte fremfor gjennom en fondskonto. Dette skyldes at aksjeandelen av fondet, som skal være omfattet av fritaksmetoden, beregnes sjablongmessig.
Forslag til endring
For å forhindre misbruk, foreslår Finansdepartementet at fritaksmetoden ikke skal gjelde for selskapers investering i fondskonto.
Frister og ikrafttredelsestidspunkt
- Høringsfrist: 30. april 2025
- Ikrafttredelse: Fra og med inntektsåret 2026, med unntak av endringen om at fondskonto ikke skal være omfattet av fritaksmetoden som gjelder fra i går, 29. januar 2025.
Kontaktpersoner
Publisert: