Nå er det forbudt å markedsføre usunn mat og drikke mot barn og unge

Den 25. april vedtok regjeringen Forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn. Helsedirektoratet har ansvar for å føre tilsyn med forskriften og kan ilegge sanksjoner for brudd på forskriften. Næringslivet må tilpasse seg regelverket innen 25. oktober 2025.
I denne artikkelen gir vi en kort oversikt over de nye reglene. Selv om vi er enige i forskriftens formål, er vår vurdering at forskriften er uklar og vil reise flere spørsmål i praksis.

Bakgrunn

I Norge er reklame for usunn mat og drikke rettet mot barn blant annet regulert av markedsføringsloven kapittel 4. I tillegg har næringslivet selv etablert selvreguleringsordningen Matbransjens Faglige Utvalg (MFU). MFU har retningslinjer for slik markedsføring og kan gi anbefalinger og fatte vedtak ved brudd på retningslinjene. Flertallet på Stortinget fant imidlertid at de eksisterende reglene og MFU-ordningen ikke var tilstrekkelige. På denne bakgrunn ble det utarbeidet et forskriftsforslag med et forbud mot slik markedsføring. Forslaget ble sendt på høring 22. august 2024 og møtte kritikk fra flere hold i næringslivet og offentlig sektor. Forskriften, som ble vedtatt av regjeringen den 25. april, er justert på noen punkter sammenliknet med forslaget, men innholdet er i hovedsak likt.

Formål og anvendelsesområde

Forskriftens formål er å fremme helse gjennom forebygging av kostholdsrelaterte helseplager og sykdommer i befolkningen ved å beskytte barn mot helsemessig uønsket markedsføring, se forskriftens § 1.

Etter § 2 gjelder forskriften for enhver som produserer, bearbeider, distribuerer, omsetter eller markedsfører næringsmidler. Tilbydere av informasjonssamfunstjenester, videoplattformtjenester og redaktørstyrte medier faller utenfor forskriftens anvendelsesområde. Dette innebærer at disse annonsemediene for eksempel ikke kan holdes ansvarlig som medvirker, i motsetning til hva som i utgangspunktet gjelder annen markedsføring. 

Innholdet i reglene

Nedenfor oppsummeres innholdet i forskriftens forbud, samt relevante unntak.

Er forskriften klar nok?

Det er bred enighet om forskriftens formål, men forslaget har fått kritikk. NHO har blant annet uttalt at forskriften er uklar og i praksis kun rammer norske aktører. Regelrådet ga forslaget «rødt lys» og viste blant annet til at forskriften ikke var tilstrekkelig utredet. Justis- og beredskapsdepartementet var også kritiske og uttalte blant annet at den foreslåtte 18-årsgrensen er et totalforbud mot markedsføring av slike næringsmidler, også overfor voksne, se her. Wiersholm har tidligere vært kritiske til forskriftsforslaget i en artikkel i Kampanje. ESA har også rettet kritikk mot forslaget og pekt på flere uklarheter. Andre aktører er positive til forskriften, for eksempel Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet, som peker på at det er et etterlengtet forbud som vil bidra til å fremme helse og sunt kosthold blant barn.

Til tross for at formålet bak forbudet er godt, mener vi at det kan være grunn til å stille spørsmål ved om forskriften er klar nok. Noen utfordringer og spørsmål kan nevnes:

Ta gjerne kontakt med oss for rådgivning og vurderinger knyttet til etterlevelse av regelverket.

Publisert: