Ståle arbeider med juridisk og strategisk rådgivning og utarbeidelse av kontrakter i virksomhetsoverdragelser, fusjoner og fisjoner. Han har også betydelig erfaring med finansiering og finansiell restrukturering. Han ledet den første og foreløpig eneste norske refinansieringen som har blitt gjennomført etter det amerikanske «Chapter 11»-regelverket.
I tillegg til oppkjøps- og selskapsfinansiering har Ståle også bistått en rekke selskaper i fly- og offshoreindustrien i ulike kjøp, salg og leasingtransaksjoner. Han har også lang erfaring med internasjonale forhandlinger og transaksjoner. Ståle holder jevnlig foredrag i finansiell restrukturering og tilhørende temaer i ulike sammenhenger, blant annet ved Juristenes Utdanningssenter, på Advokatforeningens Fagdager og i Konkursrådet.
Utmerkelser, arbeidserfaring, verv og utdanning
- Highly regarded, IFLR1000, Restructuring and insolvency and M&A , 2024
- Recommended , Who's who legal, M&A , 2024
- Band 2, Chambers Europe, Restructuring/Insolvency, 2024
- Band 2, Chambers Europe, Restructuring/Insolvency, 2023
- Highly regarded, IFLR1000, M&A and Restructuring and insolvency, 2023
- Band 1, Chambers Europe, Restructuring/Insolvency, 2022
- Band 1, Chambers Europe, Restructuring/Insolvency – Norway, 2021
- Band 1, Chambers Europe, Restructuring/Insolvency – Norway, 2020
- Band 4, Chambers Europe, Corporate/M&A – Norway, 2020
- Senior Councel, Wiersholm, 2024
- Partner, Wiersholm, 2006
- Partner, Arntzen de Besche, 2001
- Partner, de Besche & Co, 1998
- Advokat, de Besche & Co, 1993
- Advokatfullmektig, de Besche & Co, 1991
- Cand. jur., Universitetet i Oslo, 1991
Utvalgte prosjekter
Bistand til Nærings- og fiskeridepartementet i forbindelse med to komplekse meldinger om statsstøtte vedrørende en garantiordning for luftfartsnæringen for å avhjelpe likviditetsmangelen som oppsto på grunn av covid-19-utbruddet. Saken var svært kompleks ettersom EU-kommisjonens midlertidige rammeverk ikke kunne anvendes. Statsstøtten ble gitt i form av garantiordninger og hadde et estimert budsjett på NOK 6 milliarder. Støtteordningen har vært avgjørende for sikre likviditeten til små og store flyselskaper i Norge gjennom covid-19-pandemien og har bl.a. gjort det mulig for Norwegian ASA å overleve. Den 21. mars 2020 ble Stortinget enig om støttetiltak i form av garantiordninger for luftfartsnæringen for å avhjelpe de alvorlige konsekvensene av covid-19-utbruddet. Melding om støtten ble sendt til EFTAs overvåkningsorgan den 30. mars og godkjent av overvåkningsorganet samme dag. Siden effektene av covid-19 viste seg å være mer alvorlige og langvarige enn antatt, var det flere flyselskaper som ikke kunne oppfylle alle kriteriene i den originale støtteordningen. Wiersholm bistod derfor i fornyelsen og endringen av ordningen slik at ordningen passet både for små- og mellomstore bedrifter, og for større virksomheter over en lengre periode, med alternativer til de kriteriene som var satt opp i EU-kommisjonens midlertidige rammeverk i kjølvannet av covid-19-utbruddet. Støttetiltakene bestod i at staten stilte garantier for nye lån til flyselskaper med norsk lisens. Garantiene dekket likviditet og lån til driftskapital. Støtten har fått stor oppmerksomhet i både norske og internasjonale medier.
Bistand til Arendals Fossekompani i forbindelse med den simultane salgs-/børsnoteringsprosessen for Glamox AS, som enten skulle resultere i en notering av Glamox på Oslo Børs eller salg av AFKs aksjer i Glamox AS. Prosessen endte med salg av alle 75,16 % av AFKs aksjer i Glamox til fond forvaltet av Triton.