De viktigste nyhetene innen IPR & TMT Q3 2025

Til tross for rettsferie i domstolene i deler av Q3, har dette kvartalet også bydd på en rekke spennende saker innen fagområdene IPR & TMT. En oppsummering av saker fra domstolene og andre nyheter finner dere i dette nyhetsbrevet. 
 
Borgarting lagmannsrett kom til motsatt resultat av Oslo tingrett i den norske delen av Rivaroksaban-sakskomplekset. Tingrettens dom har vært omtalt i våre tidligere nyhetsbrev. Lagmannsretten kom til at Bayers patent på «én gang daglig dosering» av det antikoagulerende legemiddelet rivaroksaban er ugyldig. Parallelle tvister om patentets gyldighet pågår i en rekke ulike jurisdiksjoner i Europa, hvor domstolene har kommet til noe ulike resultater. 
 
EU-domstolen har avsagt en rekke interessante avgjørelser på varemerkerettens område. En av disse er saken der «NERO CHAMPAGNE» ble nektet registrert grunnet risiko for villedning med hensyn til den beskyttede opprinnelsesbetegnelsen «Champagne». Orkla har også fått «respekt for Grandiosa»(gulfargen), der Patentstyret nå har kunngjort at Orkla får registrere gulfargen Pantone 7408C som varemerke for Grandiosa frossenpizza. Avgjørelsen kommer i forlengelsen av Orklas tidligere seier i KFIR, som sikret enerett til Stratos-blåfargen for porøs melkesjokolade.
 
På personvernområdet har EU-domstolen fastslått at adekvansbeslutningen for USA opprettholdes. For norske virksomheter innebærer dommen at overføringer til USA basert på EU-kommisjonens adekvansbeslutning kan opprettholdes. Det er imidlertid verdt å merke seg at dommen baserer seg på forholdene slik de var i 2023, og ikke vurderer utviklingen som har skjedd de i USA de siste årene. Det er neppe grunn til å tro at dette er siste gang dette spørsmålet kommer opp til behandling for EU-domstolen.
 
Den norske regjeringen og EU har for tiden fokus på vern av barn og barns forbrukervern. I dette nyhetsbrevet kan du blant annet lese om forskriften som innfører 16-års aldersgrense på salg av energidrikk, innføring av strengere sanksjoner i markedsføringsloven for brudd på barns forbrukervern, og Regjeringens forslag om 15-års aldersgrense på sosiale medier. Helsedirektoratet har også kommet med en veileder til den omdiskuterte forskriften om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler særlig rettet mot barn.  
 
På teknologiområdet er en sentral nyhet at Data Act har trådt i kraft i EU, en forordning som blant annet gir brukere av tilkoblede enheter og relaterte tjenester rett til tilgang til de data enhetene generer. Endelig nevnes at Kryptoeiendelsloven nå har trådt i kraft i Norge.

Opphavsrett

Patentrett

Varemerke- og designrett

Markedsføringsrett

Personvern

IT

Medierett

Life Sciences og næringsmidler

Publisert: