Nytt innen arbeidsrett Q1 2024

I dette nyhetsbrevet oppsummerer vi lovforslag og rettspraksis på arbeidsrettens område i årets første kvartal. Du kan du blant annet lese om det nye lovforslaget – som kom 5. april – om kraftig økning av overtredelsesgebyr for brudd på arbeidsmiljøloven. Vi omtaler også nye og interessante avgjørelser fra Høyesterett og Arbeidsretten.

Lovforslag

Forslag om kraftig økning i maksbeløpet for overtredelsesgebyr for brudd på arbeidsmiljøloven

Regjeringen har kommet med et lovforslag om økning av gebyrer for brudd på arbeidsmiljøloven, som i all hovedsak opprettholder forslaget som ble sendt på høring før jul. Arbeidstilsynet har i dag mulighet til å ilegge bøter på opptil 15 G (NOK 1 779 300). Etter det nye lovforslaget skal Arbeidstilsynet ha mulighet til å ilegge bøter tilsvarende beløpet som er høyest av enten 50 G (NOK 5 931 000) eller 4 % av virksomhetens samlede årsomsetning. Departementet har gått bort fra forslaget om at Arbeidstilsynet kan ilegge bøter tilsvarende 4 % av konsernets omsetning, som var fremmet i høringsforslaget.  Det relevante vil være årsomsetning i den juridiske enhet som har brutt arbeidsmiljøloven.

Bakgrunnen for skjerpede økonomiske sanksjoner er å sikre at gebyrene har den nødvendige individual- og allmennpreventive effekten. Departementet henviser til at det ikke er vanskelig å se for seg situasjoner hvor gevinsten ved brudd på arbeidsmiljøloven vil overstige dagens bøtenivå på 1 779 300 kroner og hvor det samtidig vil være hensiktsmessig å sanksjonere bruddet med bruk av overtredelsesgebyr, fremfor å følge saken opp i det formelle straffesporet. Det kan for eksempel være tilfellet ved omfattende brudd på arbeidstidsbestemmelser eller plikten til å betale allmenngjort lønn. I tillegg fremhever departementet som selvstendig poeng at arbeidsmiljølovens gebyrramme bør stå i et rimelig forhold til rammene i sammenlignbar lovgivning, som personopplysningsloven og konkurranseloven.

Lovforslaget om en alternativ øvre grense på 4 % av virksomhetens omsetning er ment å ramme virksomheter med høy omsetning. Ved fastsettelsen av overtredelsesgebyr skal Arbeidstilsynet imidlertid gjøre en konkret vurdering av de kriterier som oppstilles i arbeidsmiljøloven § 18-10. Det er med andre ord ingen automatikk i at virksomhetens omsetning vil medføre et høyere overtredelsesgebyr.

Når det gjelder den konkrete utmålingen av gebyret, ønsker ikke departementet åforskriftsfeste nærmere retningslinjer enn det som fremgår i arbeidsmiljøloven § 18-10. Departementet uttaler imidlertid at overtredelsesgebyr tett opp mot den øvre rammen vil være forbeholdt de sjeldne tilfellene, samt at det ved utmålingen vil være relevant å se hen til politiets bøtepraksis i sammenlignbare saker.

Du kan lese mer om lovforslaget her.

Forslag om endringer i pensjonslovgivningen

Det nye pensjonsforliket som ble vedtatt 29. februar 2024 etter bred enighet på Stortinget, bygger i stor grad på anbefalinger fra stortingsmeldingen av 15. desember 2023. De sentrale forslagene inkluderer innføring av “normert pensjonsalder” som er fleksibel og øker i takt med forventet levealder, og som innebærer at folk født etter 1963 må jobbe lengre for full pensjonsopptjening i folketrygden. Forslagene inkluderer også forbedret alderspensjon for uføre, og bedre regulering av minstesatsene og sliterordningen. Det foreslås videre evalueringer av det nye pensjonssystemet hvert tiende år for å følge opp eventuelle konsekvenser av endringene. Regjeringen peker på at disse tiltakene skal bidra til et mer bærekraftig og rettferdig pensjonssystem, og styrke den sosiale profilen i folketrygdens alderspensjon.

Forslaget innebærer ingen endring i arbeidsmiljølovens aldersgrenser knyttet til tvungent opphør. Samtidig er det vedtatt at aldersgrensen for statsansatte i aldersgrenseloven skal heves fra 70 til 72 år. Stortinget har videre bedt regjeringen vurdere ytterligere økning av aldersgrensene i arbeidslivet til 75 år.

Forslagene ble tatt til følge i Komitéinnstilling 14. mars 2024 og under førstegangsbehandling i Stortinget 21. mars 2024. Det neste blir annengangsbehandling i Stortinget, hvor det blir bestemt om og eventuelt når endringene trer i kraft.

Endret lovforslag om norske lønns- og arbeidsvilkår på skip

I mai 2022 ble lovforslag om styrking av norske lønns- og arbeidsvilkår på skip i norske farvann og på norsk sokkel sendt på høring. Lovforslaget gikk ut på at skip i norsk innenriksfart og skip som driver maritime tjenester på norsk sokkel og i norsk økonomisk sone, underlegges et krav om norske lønns- og arbeidsvilkår. Du kan lese mer om lovforslaget i vårt nyhetsbrev her.

Etter at lovforslaget var på høring, har Regjeringen foreslått to større endringer i forslaget. Det nye lovforslaget innebærer blant annet at rettighetshavere med tillatelse til å utøve virksomhet i norsk farvann må stille krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for ansatte på skip som yter tjenester til virksomheten.

Forslag om endringer i reglene for europeiske samarbeidsutvalg: Transnasjonale informasjons- og konsultasjonsrettigheter

En ny EU-rettsakt om å styrke den sosiale dialogen med ansatte, særlig i store konsern, er antatt EØS-relevant og kan bli implementert i norsk rett. Rettsakten innebærer flere endringer i dagens regler for europeisk samarbeidsutvalg, og vil i praksis i medføre at flere virksomheter som opererer i mer enn ett EØS-land vil kunne bli pålagt å opprette et europeisk samarbeidsutvalg.

Stortinget har mottatt forslag fra Europakommisjonen til en rettsakt om endringer i reglene for europeiske samarbeidsutvalg (ESU) – også kjent som European Works Council (EWC). Forslaget er et nytt direktiv som ble lagt frem av Europakommisjonen den 24. januar 2024, for å styrke transnasjonale informasjons- og konsultasjonsrettigheter i europeiske samarbeidsutvalg.

Endringene vil være spesielt relevant for konsern med over 1000 ansatte i minst to EØS-land, da det som hovedregel er disse som skal opprette europeiske samarbeidsutvalg. Kommisjonen peker på at god informasjon til og konsultasjon med ansatte i forbindelse med viktige beslutninger i selskapene er essensielt, for eksempel når det gjelder å forankre endringer knyttet til det grønne eller digitale skiftet, arbeidskraftmangel eller implementering av ny teknologi. På bakgrunn av dette inkluderer forslaget blant annet:

Forslaget er til behandling i Europaparlamentet og Rådet, og regelverket vil følges opp av Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Det er usikkert når vi kan vente oss nærmere avklaringer.

Rettspraksis

Høyesterett: Avklaring rundt fritak for nattarbeid

Høyesterett avsa 28. februar dom vedrørende krav om fritak fra nattarbeid etter arbeidsmiljøloven § 10-2 andre ledd. Høyesterett konkluderte med at den aktuelle arbeidstakeren ikke hadde krav på fritak for nattarbeid, da et slikt fritak ville medføre en vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Dommen har betydning for arbeidsgivere som opererer med arbeidstidsordninger som innebærer nattarbeid, for eksempel i helsesektoren eller på norsk sokkel. Dommen er avsagt under dissens, hvor flertallet og mindretallet kom til samme resultat, men med noe ulik begrunnelse.

Dommen kan i sin helhet leses på domstol.no.

Arbeidsretten: Varslet sympatiaksjon ansett lovlig og tariffmessig

Arbeidsretten avsa 5. februar 2024 dom om lovligheten av en varslet sympatiaksjon i Norge, til støtte for ni ansatte i et britisk selskap. Bakgrunnen for streiken var at arbeidsgiver ikke imøtekom kravet om tariffavtale. Det sentrale og prinsipielle spørsmålet var om den varslede sympatiaksjonen var til støtte for en lovlig konflikt “i Norge”, da de streikende ansatte i hovedkonflikten var ansatt i et britisk selskap, og arbeidet skjedde på norsk kontinentalsokkel. Arbeidsretten konkluderte med at det er norsk rett og norske domstoler som skal avgjøre lovligheten av krav om norske lønns- og arbeidsvilkår for arbeid i Norge og på norsk kontinentalsokkel. Videre konkluderte Arbeidsretten med at sympatiaksjonen skjedde til støtte for en lovlig hovedkonflikt, og at Arbeidsretten ikke skulle prøve hensiktsmessigheten eller forholdsmessigheten av selve sympatiaksjonen. Dommen vil ha betydning for muligheten til å gjennomføre sympatistreiker for å fremtvinge tariffkrav mot utenlandske arbeidsgivere i Norge.

Dommen kan i sin helhet leses på arbeidsretten.no.

Lagmannsretten: Konkurranse- og kundeklausul i aksjonær- og aksjesalgsavtale ikke omfattet av arbeidsmiljølovens konkurranseregler

Borgarting lagmannsrett avsa den 29. januar 2024 en kjennelse (LB-2023-157019) hvor konkurransereglene i arbeidsmiljøloven kapittel 14A ikke fikk anvendelse på en kunde- og konkurranseklausul i en aksjonær- og aksjekjøpsavtale. Avtalene ble ansett som kommersielle avtaler mellom aksjonærer, og ikke en avtale mellom arbeidstaker og arbeidsgiver. Klausulene utgjorde heller ingen ulovlig omgåelse av arbeidsmiljølovens regler, da de var knyttet til aksjeoverdragelsen og var kommersielt begrunnet.

Spørsmålet om hva som skal til for at arbeidsmiljølovens regler for konkurranseklausuler i arbeidsforhold skal gis anvendelse på konkurranserestriksjoner inntatt i aksjonæravtaler er ikke tydelig avklart i norsk rett, selv om det foreligger noe underrettspraksis som vurderer temaet. Lagmannsrettens dom gir nyttig veiledning for hvilke momenter som kan være relevante å vektlegge i vurderingen.

Publisert: 

Sist oppdatert: