Nytt innen arbeidsrett Q3 2022

Vår faggruppe for arbeidsliv oppsummerer her det viktigste som har skjedd innen arbeidsrett i årets tredje kvartal, inkludert nye forslag til forskriftsregulering, handlingsplan fra regjeringen, nye retningslinjer fra EU og ny dom fra EU.

Regjeringen foreslår unntak fra strengere innleieregler

Arbeids- og inkluderingsdepartementet foreslo tidligere i år generelle innstramminger i adgangen til innleie fra bemanningsforetak. I oktober foreslo departementet nye forskriftsreguleringer som for det første gir en større adgang til innleie av rådgivere og konsulenter i klart avgrensede prosjekter, og for det andre gir en større adgang til innleie til helse- og omsorgssektoren hvor innleiet er begrunnet i et behov for å sikre forsvarlig drift av helse- og omsorgstjenesten. De foreslåtte unntakene vil ha stor praktisk betydning for både privat og offentlig sektor, og vil avdempe noen av konsekvensene av skjerpede innleieregler.

Du kan lese mer om forslagene til forskriftsregulering i vårt nyhetsbrev fra 19. oktober 2022.

Regjeringens handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet

Regjeringen fremla den 1. oktober 2022 en handlingsplan bestående av 35 punkter med tiltak for å forebygge og bekjempe sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Handlingsplanen tar sikte på å styrke et trygt og organisert arbeidsliv, styrke arbeidstakerrettigheter og hindre utnyttelse av arbeidstakere. Flere av tiltakene i handlingsplanen vil få rettslig betydning dersom de gjennomføres, både generelt i arbeidslivet og særlig for blant annet bransjene bygg/anlegg og renhold, som anses som bransjer med høy risiko for sosial dumping og arbeidslivskriminalitet. Regjeringen har ikke angitt når tiltakene skal gjennomføres.

EU-kommisjonen har gitt nye retningslinjer hva gjelder muligheten for å inngå kollektive avtaler for oppdragstakere

Den 30. september i år kom EU-kommisjonen med nye retningslinjer som utvider muligheten til å inngå kollektive avtaler mellom oppdragstakere og oppdragsgiver.

Både norske regler og EU regler begrenser adgangen til å inngå avtaler som påvirker handel og konkurranse. Oppdragstakere som er selvstendig næringsdrivende, vil som utgangspunkt falle innenfor virkeområde til de konkurranserettslige reglene, da disse tilbyr tjenester mot vederlag i et gitt marked, og de utfører aktivitet som selvstendig økonomiske aktører. Retningslinjene åpner opp for at noen selvstendig næringsdrivende i kan inngå kollektive avtaler, og klargjør i hovedsak to forhold:

Ny dom fra Høyesterett vedrørende retten til fast stilling etter midlertidig ansettelse

Høyesterett avsa 25. oktober en dom som avklarer at midlertidig ansettelse etter opplæringsloven § 10-6 ikke gir rett til fast ansettelse etter arbeidsmiljøloven § 14-9. Hovedregelen i norsk rett er at arbeidstakere skal ansettes fast, slik at midlertidig ansettelser krever særskilt hjemmel. Spørsmålet for Høyesterett var om opplæringslovens regel midlertidig ansettelse måtte suppleres med arbeidsmiljølovens § 14-9 som gir rett til fast ansettelse etter en gitt periode i midlertidig stilling. Høyesteretts vurderinger er i stor grad basert på en konkret vurdering av opplæringslovens regel om midlertidig ansettelse, men har noen generelle uttalelser når det gjelder retten til fast ansettelse når den midlertidige ansettelsen er hjemlet i en særlov.

Minstelønnsdirektivet anses ikke som EØS-relevant

EU-kommisjonen har vurdert at det nye minstelønnsdirektivet ikke anses å være EØS-relevant. Dette innebærer at rettsakten i sin helhet vil falle utenfor EØS-avtalens virkeområde, og derfor ikke må implementeres i norsk rett. Dette er i samsvar med den foreløpige rettslige vurderingen Norge gjennomførte da direktivforslaget ble fremlagt. Dette innebærer at lønnsdannelsen i Norge fortsatt i hovedsak vil skje gjennom tariffavtaler etter forhandlinger mellom arbeidslivets parter.

EU-domstolen har avsagt ny dom vedrørende bruk av religiøse symbol på arbeidsplassen

EU-domstolen avsa 13. oktober en ny dom vedrørende forbud mot bruk av religiøse symboler på arbeidsplassen. Spørsmålet for EU-domstolen var hvorvidt en arbeidsgivers generelle regel om at ansatte ikke kunne utøve sin religiøse, filosofiske eller politiske holdning på arbeidsplassen var lovlig, når forbudet blant annet innebar at en de ansatte ikke kunne bære religiøse symboler eller klær. Saken ble brakt inn for domstolen av en muslimsk kvinne som benyttet hijab, som ikke fikk praksisplass hos arbeidsgiveren, etter hun hadde gitt uttrykk for at hun ikke kunne innrette seg etter arbeidsplassens regel om forbud om utøvelse av religion.

Publisert: 

Sist oppdatert: